Annons:
Etiketterartiklarköpta-produkter
Läst 13154 ggr
Exxozzie
2012-04-06 00:09

Att tänka kritiskt kring Köpta Skönhetsprodukter

EN ARTIKELSERIE OM KÖPTA SKÖNHETSPRODUKTER. Vad är det som får oss att köpa just den produkten? Varför är den bättre än de andra? I den här artikeln får du några tips om hur du börjar tänka kritiskt kring köpa produkter och hur du ser igenom kosmetiskaföretagens försäljningsknep.

Våra problem

Många kosmetikaföretag baserar sina produkter på våra problem. Jag tror att det är många som känner igen sig när jag säger att vi själva, vänner eller någon annan har påpekat till oss att det är något som är lite konstigt. En stor finne på hakan, fett hår, slitet hår, rynkor eller att vi ser trötta ut.

Därför är det ganska troligt att vi kommer ta till oss reklamerna. Vi vill ju så gärna tro på att rynkorna kommer att försvinna efter en vecka med en kräm eftersom vi ser gamla ut av rynkor. Vi vill ju tro att vi kan få dockhud av den där rengöringen när vi ska ha en redovisning i skolan och helst inte vill lysa med den röda pricken mitt i ansiktet.

Men fungerar det? - Ja, kosmetikaföretagen går med storvinst. Men vår hy ser inte ut så som vi blivit lovade och vi fortsätter den stora jakten på den perfekta krämen. På vägen dit hittar vi andra superprodukter som har fungerat på alla andra utom dig. Du finns i den där andelen människor som produkten inte har fungerat på. Du råkar visst ha en lite för envis kropp, eller?

Extra vacker

Hur många har inte sett en reklam för mascara på TV? Fransarna blir ju 100%, 200%, till och med 300% längre! Helt otroligt!

- Jag har räknat ut att om mina fransar skulle bli så långa, skulle topparna nudda huden ovanför ögonbrynen. Jag vet inte om jag tycker att det är jättesnyggt faktiskt.

Men jag har ju fått förklarat för mig av försäljarna att de bara ser upp till si och så mycket längre ut. Ja, det är ju inte konstigt eftersom macaran är svart och mina fransar är väldigt ljusa på topparna. Men jag skulle gärna vilja se den personen som "såg ut att ha" 100% längre fransar och volym utan lösögonfransarna på TV-reklamen.

Kosmetikaföretagen får uttrycka sig på det här sättet just för att de säger "upp till" och "ser ut att bli" istället för att säga "de kommer att bli så här mycket bättre".

Naturligt, ekologiskt, vegetabiliskt

Detta är ord som ger oss välbefinnande bara av att höra dem. Det är bra ord med lite mysig klang. Vi tycker att en produkt automatiskt blir bra bara av att se eller höra dessa ord. Ofta hör vi inte orden som sägs före. T ex "10% naturliga ingredienser", "olivoljan är ekologisk" etc.

Kosmetikaföretagen gör ju inget fel med att säga detta om det stämmer. Men tänk på att 90% av ingredienserna i den där produkten inte får kallas naturliga och att det endast är olivoljan som är ekologisk.

Vetenskapligt, teknologiskt

Det är nästan sorgligt när vissa spär på om hur vetenskapligt framtagen deras skönhetsprodukter är och vilka teknologier de använder. En biolog, kemist eller fysiker förstår inte innebörden men deras kunder verkar veta hur komplicerad produkten är att skapa.

Jag pratar om orden som inte finns.
"Den unika formulan med Microclear teknologi och extrakt av grönt te och gurka exfolierar och rengör huden samtidigt som den lugnar stressad hy." från Neutrogena.
Är det någon som kan översätta så att alla förstår vad detta innebär utan att behöva söka på internet eller fråga Neutrogena själva innan?

Det är nästan så man börjar undra om de letat upp det svåraste ordet de kan hitta innan de ens börjat tänka på vad för produkt de ska göra. Det här kan ju lika gärna vara fönsterputs vi snackar om.

For men

Åh, vad jag älskar deras machoprodukter där de jämför hud med läder, rakhyvlar med bilmotorer och duschar med efter-träningspasset.

Är det någon skillnad på mäns hud och kvinnors hud? Förutom att jag någon gång läste för länge sedan att mäns hy ibland kunde vara mer elastisk och hård så är det ingen skillnad. Mäns hud tar upp ämnen på samma sätt och produkterna för män passar till kvinnor lika bra, förutm parfymeringen.

Populära uttryck

Något som används ibland är uttrycken "fri från" och "nu ännu bättre". Det gäller inte bara kosmetikaindustrin utan kan hittas lite varstans. Ibland är skönhetsprodukterna är fria från ingredienser som aldrig någonsin har används inom hudvård.

"Fri från bensin" - Jättebra att det inte är bensin i er produkt men ingen har någonsin fått för sig att blanda i det i produkten heller.

Uttrycket "Nu ännu bättre" hörs lite då och då - men bättre än vadå? Ja, det är till för att vi ska tänka ut själva vad den är bättre än så att de inte bryter lagen. Det är helt okej att säga att den är bättre men att säga vad den är bättre än, kan göra att de stämms. Alltså sätter bara fantasin gränser! - Bättre än att ha brunsås i ansiktet!

Källan (som också är en mycket läsvärt artikel):

http://www.shenet.se/referens/blaha.html

Bild på framsida: http://morguefile.com/


Morguefile.com. Over 380,000 high quality, high resolution photos. Free for commercial use. No attribution required.
  • Redigerat 2022-03-15 10:22 av Niklas
Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: