Annons:
Etiketterartiklarhudfelsökning
Läst 100 ggr
TatsuOni
4/9/22, 5:00 PM

Min kamp mot acne, eksem och torr hy

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag var 12, så började jag att få mina första finnar. Det tog inte lång tid innan de fullkomligt exploderade i mitt ansikte. Det tog mig många år och jag han testa mycket för att få ordning på detta och min hy. Här är min historia!

Jag fick alltid höra att "det kommer att bli bättre med åldern". Det blev det inte!

Jag har inga direkta bilder på mitt ansikte före 2009.

DSCF2020.JPG
2009. Här har jag puder i ansiktet, men finnarna lyser tydligt igenom.

På den här tiden så testade jag det mesta från både apoteket och inom vanliga hudvårdsprodukter. Det mesta var sådant jag fick utav välvilliga familjemedlemmar, då dessa "mirakelprodukter" skulle hjälpa. Det enda resultatet var att när dessa krämer och rengöringar tog slut så blev min hud lite bättre.

Jag minns att ett par av apotekets egna grejer brände som eld, när jag hade dem i ansiktet, men jag stod tappert ut.

Jag sminkade mig en gång i veckan på den här tiden, men det gjorde ingen skillnad hur ofta eller sällan jag gjorde det. Finnarna varken ökade eller minskade.

DSC_0059.JPG
2010. Finnarna lyser igenom både foundation och puder.

Några problem som jag hade, var flagande hud och eksem. Alla pratade om "blandhud", för hur skulle jag annars kunna ha så hemsk acne? Idag vet jag att det var helt fel. Min hud var torr och alla dessa rengöringsprodukter försämrade min hud ännu mer.

På vintrarna eller om jag använde för mycket sminkborttagning, så brukade jag få röda blödande eksem runt ögonen och samma sak runt näsan största delen av året. Vad jag än gjorde. Alla krämer som skulle motverka detta gav mig bara mer finnar och mer problem.

Under den här perioden så blev jag lacto-ovo-vegetarian och även om det påverkade min hälsa positivt så gjorde det varken till eller från för min hud.

P3260004.JPG
2011

Någonstans här så började jag äta ett kosttillskott för håret och dem eksem som jag hade haft på benen i flera år, som såg ut som brännskador försvann. Men fortfarande ingen skillnad i mitt ansikte. (Idag har jag fått koll på mina mat-intoleranser och mitt näringsintag, så jag behöver inte äta det här tillskottet längre)

Jag tror att det var runt den här tiden som jag upptäckte mandelolja. Eksemen minskade snabbt och jag fick mindre problem med torr hud. Även om antalet finnar inte direkt minskade så "mognade" dem och försvann istället för att samma finnar kunde sitta kvar i flera år.

Jag började äta p-piller, men de gjorde varken till eller från för min hud. Däremot så gjorde de allt annat i livet lättare, men det är en annan historia.

P1290008.JPG
2012

Här har i princip alla konventionella ansiktspodukter åkt ut och ersatts, av framförallt Olja. Jag sminkade mig sällan, men när jag väl gjorde det så tog jag bort sminket med olivolja och det gjorde en enorm skillnad. Det blev inte bara lättare att får bort sminket, utan jag jag slapp även torr och svidande hud.

Det lär väl ha varit runt den här tiden, som jag äntligen insåg att min hud var torr och inget annat. Och ju torrare den blev, desto mer finnar.

P3210077.JPG
2013. Har inga bilder där jag var osminkad ifrån den tiden.

Även om jag aldrig har skämts för min acne så fick den mig inte att känna mig vacker. Jag tog inte gärna en bild där ansiktet lyste utav röda "bölder". Här har jag blivit bättre på att täcka över finnarna med lager utav foundation, men de lyser ändå igenom.

Här slutade jag äta socker och gluten (äter lite rågbröd fortfarande) och äntligen slapp jag vara konstant dålig i magen och mina leder gjorde mindre ont utav det, men fortfarande ingen skillnad i ansiktet.

P2040030.JPG
2014

P9250007.JPG
2015

Runt årsskiftet mellan 2014 och 2015 så skedde det två stora förändringar.

Det första var att jag började med äppelcidervinäger. Detta är rekommenderat mot acne, men inte för torr hud. Jag tänkte att "vad har jag att förlora?". Så jag blandade äcv (äppelcider vinäger) med vatten och tog det på en bomullspad och använde som ansiktsvatten två gånger om dagen.

För första gången på många, många år så började mitt ansikte att producera fett. Jag var överlycklig! Till en början så var hyn lite fet och finnarna ökade, men jag visste att det bara var en övergångsperiod.

Efter ett tag så kunde jag dra ner lite på smörjandet med Olja, då min hud började balansera sig och finnarna började minska.

Samtidigt så var det dags att förnya receptet på p-piller och jag fick träffa en barnmorska som föreslog en ny sort för mig. En sort som ofta hade den trevliga "bieffekten" att den minskade acne. Hon var dessutom förvånad att ingen hade föreslagit detta innan, då jag hade så grav acne. Återigen så tänkte jag att "vad har jag att förlora?".

Först och främst så gjorde dessa piller mitt liv ännu bättre och minskade mina mensbesvär ytterligare. (Men det är en annan historia.)

P-pillren var säkert den största anledningen, men även äcv:n spelade in här. Min hy blev bättre så snabbt att t o m min kollega reagerade på det.

P9290015 (2).JPG

PXL_20220205_102210282.jpg
2022

Vad det än jag har på hakan så finns det kvar och det kan jag leva med! Några få ärr finns kvar, men dem flesta har faktiskt växt bort med tiden.

Jag är nöjd med min hy idag! Någon enstaka finne kan dyka upp t ex när jag är sjuk, men de försvinner snabbt.

Jag äter samma p-piller idag. Min hudvårdsrutin är väldigt annorlunda, men grunden är fukt, fett och att inte övertvätta den. När jag gör rent ansiktet så är det med Olja och vatten eller äcv.

Här är en sammanfattning av vad jag har lärt mig:

  • Mitt främsta problem är torr hy. Torr hy kan mycket väl ge finnar. Ju torrare hy jag har haft, desto mer finnar har jag fått.

  • Ingredienserna i många konventionella produkter gör ofta mer skada än nytta.

  • Min hud mår bäst utav mer naturliga produkter.

  • Att klämma finnar har aldrig gjort någon nytta. Jag klämde ibland tills jag blödde och fortsatte därefter. Finnarna försvann inte, men växte sig större. Mina finnar växer och börjar sedan krympa tills de är borta.

  • Jag får inte pormaskar över huvud taget.

  • Alla är olika! Det finns ingen mirakelkur som hjälper alla!

  • Var snäll mot din hud och lyssna på vad den behöver!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

  • Redigerat 4/9/22, 7:07 PM av TatsuOni
Annons:
Åsa S
4/9/22, 10:36 PM
#1

Jo alla är vi olika och ofta har ju hormoner ganska stor påverkan. För mig funkade naturliga saker som ex. aleppotvål bra i många år den rengör ju utan att torka ut men sedan slog förklimakteriet till och det är ju som att gå igenom en pubertet igen så då blossade det upp men det gick ju över när jag passerat klimakteriet men det var ju några år med tonårsfinnar igen. Så ibland får man bara stå ut.

Moon AppleGrey
4/10/22, 9:53 AM
#2

Intressant att läsa hur det förändrades med åren och allt eftersom du hittade nya och bättre sätt att tampas med "fienden".

Härligt att du funnit det som fungerar för just dig. 👍😊


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

TatsuOni
4/10/22, 10:04 AM
#3

#2 Tack! 🌹

En "kul" grej är jag idag, inte alls egentligen kommer ihåg när jag upptäckte mandeolja eller slutade med socker och gluten 😅 Men 2016 så skrev jag ett blogginlägg om det här, så jag kunde bara skriva om det lite snyggare 😁

Och det var intressant för mig att läsa det och kolla på bilder. Jag hade nästan förträngt hur illa det faktiskt var 😅

Och hur mycket min hudvårdsrutin har förändrats sen mitt inlägg 2016 🤪

Det är egentligen först det senaste året som jag på allvar har fått ordning på min torra vinterhy!

Men utan alla problem jag haft med hy och hud, så hade jag aldrig fått upp intresset för hudvård på riktigt och läst på om ämnet 😋


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Moon AppleGrey
4/10/22, 10:09 AM
#4

#3: förstår att det måste ha varit det.

Nej, det kan jag förstå, för det gör ju att man blir mer engagerad. 😊


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

DesK
4/12/22, 6:16 PM
#5

Vill tipsa om att tjejerna som har podden/hemsidan Food Pharmacy har minst ett bra avsnitt om just hudvård. Bl a pratar dom om att vi oftast grejar för mycket med huden. Själv är jag lyckligt lottad och har inte haft så jättemycket problem med huden genom åren. Jag har en lätt form av psoriasis som dyker upp i perioder på kroppen, men har aldrig fått något i ansiktet. Till vardags sminkar jag mig sällan, när jag sminkar mig så lägger jag en lätt färgad dagkräm, lite rouge och mascara, plus att jag färgar ögonbrynen, eftersom dom är urblekta pga min ålder.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TatsuOni
4/12/22, 6:41 PM
#6

#5 Har läst deras böcker och lyssnat på någon pod och jag tycker att de har. Så tack för tipset! 😃

Just det här med att folk grejar för mycket med huden håller jag absolut med om! Just nu så verkar det ju vara en trend med att rengöra tills man knappt har någon hud. Och hudvård i typ tio steg 🤪


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: