Annons:
Etiketterartiklarhudfelsökningproblem
Läst 61 ggr
TatsuOni
2022-05-13 20:01

Värmeutslag

Värmeutslag behöver man, namnet till trots, inte få när det är som varmast ute. Men vad är det och varför får man det egentligen?

Vad är värmeutslag?

De bildas när svettkörtlarna/porerna täpps igen och svetten inte kommer ut, utan istället bildar pyttesmå blåsor. De ser oftast ut ungefär som små knottror. Vanligt är att de kliar och ibland kan det bli obehagligt.

PXL_20220511_174550883.jpg
Hudområdet kan även bli torrt och rött om du kliar eller har kläder som ligger emot.

Varför får man utslagen och hur kan man förhindra dem?

Det är ju lätt att tro att ju varmare det är och ju mer man svettas, desto mer utslag får man. Men det stämmer inte nödvändigtvis. Svettas gör vi mer eller mindre året runt och det är just när porerna täpps igen, som utslagen uppstår.

Några orsaker kan vara

  • Tajta kläder
  • Kläder som inte andas ordentligt. T ex polyester
  • Hudprodukter som täpper igen porerna. T ex mineraloljor och silikoner
  • Produkter med aluminium i. Aluminium fungerar nämligen på så sätt att det täpper till porerna där svetten ska ta sig ut.
  • Torr hud
  • Fet hud
  • Hög luftfuktighet

Personligen så får jag faktiskt mer utslag på vintern, då jag har mer kläder som ligger mot huden, samt att huden är torrare. Jag får som mest utslag på dem platser där kläderna sitter åt mer.

Så för att försöka förhindra/minska utslagen så kan du försöka bära luftigare kläder och se över dina hudvårdsprodukter.

Innan jag fasade ut produkter med silikoner och mineraloljor, så fick jag ganska extrema utslag över hela kroppen. Jag fick dem även i handflatorna, så att det gjorde ont att använda händerna. Idag får jag mycket mindre och på begränsade områden.

img_20200315_151239_5e6e6058e087c33b8007e2c8.jpg

Att svettas mer kan hjälpa

Det som fungerar absolut bäst för mig, både för att förebygga och bli av med utslagen snabbare, är att svettas mer. T ex genom att träna riktigt intensivt eller basta.

Låter det konstigt? Tänk på att utslagen egentligen inte orsakas utav värmen i sig, utan av att dina porer täpps igen. Min (enligt mig) logiska teori är att när man svettas mer, så hjälper det till att få bort det som täpper igen porerna, samt att se till att de håller sig öppna.

Så när det kliar för mycket på mig, så tar jag en joggingrunda eller värmer bastun!

Men var inte orolig om du har värmeutslag och inte vill träna eller basta. De försvinner av sig själva efter en tid och det går snabbare om du kan låta bli att pilla på dem.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

  • Redigerat 2022-05-13 20:07 av TatsuOni
Annons:
TatsuOni
2022-05-26 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bye bye värmeutslag! 😁 Hello "egenspa" 😚


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: