Annons:
Etikettredskap-ingredienser-råvaror
Läst 8029 ggr
Exxozzie
9/17/11, 4:44 PM

Tea Tree Oil

Tea Tree Oil är bra mot acne och har en fräsch doft.

Den senaste tiden har den varit uppe på tapeten men då har den ansetts dålig. Bland annat har man kunnat läsa om att den kan ge hormonförändringar, förgiftningar och hudåkommor mm.

Är det någon som har erfarenhet av det här?

Tea Tree Oil

/Ämma
Sajtvärd på Skönhetsrecept iFokus


  • Redigerat 3/15/22, 10:08 AM av Niklas
  • Redigerat 3/16/22, 8:04 PM av TatsuOni
Annons:
MajaL
10/5/11, 4:40 PM
#1

Nej men kan säga att då kommer den defenitivt att undvikas! Tål inget som rubbar hormoner.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Exxozzie
10/6/11, 12:49 AM
#2

Jo, men jag har inga säkra källor, så jag ville höra om ni visste något?

Den har ju fått väldigt bra kritik också. Mot acne och bakteriedödande. Jag tycker själv att den är super men man blir ju nojig så klart.


MajaL
10/6/11, 10:25 AM
#3

Ja jag avstår tills jag får veta att den är okej. Det vore inte bra alls om det stämmer.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Hellas
10/7/11, 6:57 PM
#4

Tea Tree Oil har ju härliga egenskaper men man ska förstås vara försiktig, som man bör vara med alla typer av örter.
Allt som är naturligt är inte nyttigt :)

Det jag tycker är svårt, rent generellt, är att ha tillit till de Eteriska oljor man köper.
Är de verkligen "rena" eller har de stoppat i andra ämnen för att späda ut oljan.

Jag läste lite på Sheenet:

Hudläkemedel
"Traditionellt använd vid
behanling av lindrig akne, mot klåda vid lindrig fotsvamp och okomplicerade
insektsbett" - varken mer eller mindre får man säga om denna eteriska Olja när
den säljs som naturläkemedel för utvärtes bruk.
Utspädd tea treeolja
Utspädd förekommer tea tree-olja i nästan allt som kan tas
på huden för att behandla torr hud, bensår, hemorrojder, analklåda,
underlivsklåda orsakad av svamp eller bakterier. Kompresser kan användas på sår,
särskilt fuktiga och variga, inflammerad hud, akne, åderbråck, och ingår i
australiska ambulansers kompresser för brännskador - förebygger rodnad och
blåsbildning och smärtstillar. Lokalbedövande,
lindrar klåda och svullnad……………

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Kalendula
10/8/11, 6:52 PM
#5

Jag vill sticka emellan o säga att jag aldrig har haft några problem med Tea Tree Oil. Använder det ibland koncentrerat på små sår, annars använder jag det utsätt i tex shampot i tvåeln etc.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

MajaL
10/8/11, 7:08 PM
#6

Om det är hormonpåverkande så visar det sig troligtvis bara för hormonkänsliga.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
Exxozzie
10/9/11, 2:03 PM
#7

#4 Det beror ju lite på vad man menar med rena. Tungan ute De destilleras för att få ut så mycket som möjligt av doft-"molekylen". Vill man bara ha just den molekylen helt ren och vara helt på den säkra sidan kan man köpa syntetiska dofter.

Jag tror inte att de flesta som destillerar eteriska oljor späder ut den. Vad jag förstår av texten så syftar det mer till det som kalendula pratar om - att hon använder den i schampo eller tvål. Har man köpt en eterisk Olja så känner man ju hur starkt den luktar, så jag tror man märker om någon säljer en utspädd eterisk Olja.

Men jag kan nog tänka mig att det finns de som blandar syntetiska och eteriska.

#5 Jag använder den också. Jag tycker att den luktar så himla gott och den är bra. :) Det är därför jag blir orolig. :P

#6 Ja, men då kan det väl inte vara bra för icke-hormonkänsliga heller? Eller jag vet inte riktigt vad det innebär att vara hormonkänslig..


MajaL
10/9/11, 2:08 PM
#8

#7 Jag får absålut inte kombinera min medecin med vissa ämnen som kan "rubba" balancen. Vet inte hur det är för andra då jag lever med detta permanent och alltid gjort.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Exxozzie
10/9/11, 2:17 PM
#9

#8 Okej. Men låt säga att Tea Tree är hormonstörande. Då rubbas din balans men kommer min göra det, fast inte till samma grad?

Jag menar, är det som att vara allergisk? Vissa kommer att tåla tea tree och andra inte. Eller är vi alla lite känsliga för hormonstörande ämnen men det blir mycket värre för t ex dig?


MajaL
10/9/11, 2:50 PM
#10

#9 Jag vet tyvärr bara hur min medecin är. Min kropp fattas naturliga ämnen som ni har naturligt. Så de ämnena får jag ju via medecinen istället. Har ingen aning om hur kännslig man är "normalt" sätt.

Jag tål inte johannesört i och med min medecin. Undviker det helt.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

hus-musen
10/11/11, 1:13 PM
#11

Jag är känslig för hormoner, men tea tre Olja har jag inga problem med. Använder bara utvändigt och inte stora mängder ioförsig.

Men i vilken mängd skulle tea tree Olja vara inverkande på hormonbalansen?

Qui dormit, non peccat

 


MajaL
10/11/11, 1:18 PM
#12

#11 Min? Tja, det vill du inte veta. ;P

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Wickis
11/15/11, 11:59 AM
#13

Vart köper man sån Olja?? Har inte hittat det ngn stanns, finns det på apotek??? :)

Annons:
Kalendula
11/15/11, 12:48 PM
#14

Hälsokostbutiker o postorderföretag etc… Googla så kan du säkert hitta någon.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Exxozzie
11/17/11, 2:46 PM
#15

#11 Inte en aning. Men den har ju kommit upp lite då och då känns det som. Jag har inte avänt den outspädd och har inte fått problem med den. =/

#13 Ja, det finns ju inköpslistan bland "Länkar" uppe i menyn. Jag köper nästan uteslutande från crearome. De har stort utbud och jag hittar i princip allt jag letar efter hos dem.


MelanieL
11/17/11, 11:52 PM
#16

Wooops trodde jag jag var jätte smart när jag köpte sjöbogårdens schampo (Hade läst lite överallt att deras grejer vad godkända för balsammetoden så varför inte..) Och den innehåller tea tree oil. Ska nog kassarea den nu vad jag vet va oljan är till för…

/ Melanie

Skrattande

MajaL
12/17/11, 1:12 PM
#17

Blev rekommenderad en ansiktstvål från en hudterapeut för en liten tid sedan. En tea-trea-tvål.

Min hud slappnar av mycket bättre med denna tvål. Har slarvat med anisktet ett tag. Var så öm om kinderna efter att ha dragit ut två visdomständer. Så jag lät ansiktet vara ganska länge. Resulterade i dålig hy så klart.

Men nu har jag en ler-tvål som jag tar två dagar och tredje dagen tar jag tea-trea-tvålen. Morgon och kväll.

Sedan har jag ju mina oljor och puder som vanligt dagtid (och pyttelite olivolja på natten). :)

Kan tillägga att jag bytt medecin. Bara johannesört som jag inte ska komma i kontakt med nu. ;)

#16 Kan ju vara bra. Kassera är väl onödigt? :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

MelanieL
12/18/11, 12:17 AM
#18

Jag har ställt undan den nu Flört

/ Melanie

Skrattande

Upp till toppen
Annons: