Annons:
Etiketterskönhetsreceptartiklar
Läst 5550 ggr
Exxozzie
9/17/11, 7:33 PM

Ansiktsrengöring (kallrörd)

Jag slängde ihop ett recept på en rengöring för ansikte och hals. Jag har inte testat den men liknande recept finns på nätet och dessa har fått bra kritik.

Den innehåller inga tensider, så den löddrar inte eller är uttorkande.

100 ml yoghurt eller fil (naturella)
20 ml havregryn, havremjöl eller havre över huvudtaget (Den ska vara krossad eller mald)
5-10 ml honung
ev 5 ml vegetabilisk Olja t ex olivolja, rapsolja, jordnötsolja…
5-15 droppar Lavendel (Eterisk olja)
15 ml torkad ört t ex lavendel, kamomill, persilja, timjan…

- Med den vegetabiliska oljan, eteriska oljan och torkade örten är inte måtten särskilt noga. Man gör lite efter tycke och smak.

Gör så här:

Rör ihop allt utom oljorna, utan att det kommer luft i. Rör sist i oljorna så att du ser till att de blandas i ordentligt. Om de inte blandas: skaka flaskan innan användning.

Använd på torrt ansikte och sköljs av med vatten.

/Ämma
Sajtvärd på Skönhetsrecept iFokus


  • Redigerat 3/15/22, 10:31 AM av Niklas
Annons:
Exxozzie
9/17/11, 7:36 PM
#1

Yoghurt/Fil: Det finns mjölksyra här som är bra för den torra hudens pH. Fet hy håller sitt pH bättre än vad den torra hyn gör men den fungerar bra på fet också. Den är också mild om man är känslig.

Honung: Återfuktar.

Havre: Rengör.

Oljan: Återfettar och rengör.

Eterisk olja: Luktar gott. Lavendel är lugnande.

Ört: Se eterisk Olja. Timjan har läkande egenskaper precis som persilja. Kamomill är även den lugnande.


drutten2
10/14/11, 8:16 PM
#2

Förvarar man den i kylen, och hur länge håller den då?Glad

Exxozzie
10/14/11, 9:19 PM
#3

Jag vet faktiskt inte. Skäms

Jag tillsätter konserveringsmedel i nästan allting för att det ska hålla sig fräscht. Yoghurt blir inte gammal eftersom den redan är det men det är ju massa andra saker i nu också.

Vad säger ni andra?


Zynell
10/15/11, 1:12 PM
#4

Jag har aldrig prövat att göra krämer osv på det man har i skafferiet, men det låter väldigt intressant måste jag säga. Flört

drutten2
10/15/11, 6:02 PM
#5

Okej, ska nog testa den i en liten mängd först och se.

gjorde halv sats,
Tog några droppar citronsaft för extra konservering, Flört

och ca 3 ml grön lera då jag har fet hy.

Ingen Olja i denna gången.

J.J
10/19/11, 6:16 PM
#6

jag brukar rengöra mitt ansikte med salt vatten, det gör huden ren vacker och mjuk Skrattande

Annons:
drutten2
10/21/11, 3:55 PM
#7

Alltid roligt med tips, är det vanligt salt eller havssalt du använder?Glad

Den blandningen innan behöver nog stå i kylen, då den lukta konstigt efter bara två dagar.Obestämd

Exxozzie
10/21/11, 5:44 PM
#8

Aj då. Okej men då vet vi det i alla fall.

Om man vill att den ska hålla längre utan att stå i kylen kan man tillsätta Paraben (eller parabenbladning) 10 droppar. Eller samma mängd Phenoxyglycering.

Finns på Crearome. Paraben är ganska billigt då man behöver väldigt lite mängd. Och det är effektivt som tusan.


FrökenFrisk
10/21/11, 6:53 PM
#9

Anväder du paraben i dina produkter!?

Det är allergiframkallade och håller på utredas om det ska tillåtas i Sverige och EU. I danmark har det förbjudet i barnprodukter.

Jag skulle nog göra en veckosats av rengöringen och låta den stå i kylen under veckan istället.

Exxozzie, har ni haft någon tråd om konserveringsmedel? Det är ett hett ämne som prtatas om dagligen i branchen.

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════


 

Zynell
10/21/11, 7:00 PM
#10

#9 Det finns flera olika sorters parabener. Vissa är förbjudna, andra är helt ok. De parabener som säljs av Crearome ska vara helt ok och de använder jag också.

FrökenFrisk
10/21/11, 7:17 PM
#11

#10  Butylparaben och propylparaben är väl de som är skadligaste (ursäkta eventuell felstavning). jag skulle inte tillsätta parabener oavsätt uppbygnad.

Det finns  två saker jag passar mig när jag köper hudprodukter det ena är parabener och det andra är SLS. :)

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════


 

Exxozzie
10/23/11, 5:13 PM
#12

#9 Ja, jag använder parabener. Och jag kan inte säga mer än det som Nellie har sagt. :P
Eftersom jag vet att många drar sig för att använda paraben så skrev jag phenoxyglycerin också. Jag tror att det är ganska nytt och ersätter parabener "rakt av".

Nej, vi har ingen diskusion om konserveringsmedel. Men jag kan starta en om inte du gjort det redan. Flört


Upp till toppen
Annons: