Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 9612 ggr
Exxozzie
2011-09-17 19:48

Förhårdnader

Förhårdnader på händer och nagelband kan bero på sitt arbete, fritidsintresse eller att man biter på nagelbanden.

För att få bukt med problemet gäller det att sluta bita, använda handskap om man t ex bär mycket. Fila inte på nagelbanden.

Eftersom huden vill försvara sig mot att skadas bildar den förhårdnader. Är man ovan får man vattenblåsor.

Att smörja in med en Olja med mycket näring, t ex olivolja, samt vitamin E hjälper huden. Att få bort förhårdnader tar tid och man måste ha tålamod.

/Ämma
Sajtvärd på Skönhetsrecept iFokus


Annons:
[Forest]
2012-02-01 10:38
#1

jag arbetar med mycket plock i butik det är mycket öppna kartoger o det torkar verkligen ut mina händer,naglbanden spricker o gör ont. Jag tycker jag är duktig med att andvända hanskar men man måste tvätta o sprita sig på rasterna med då jag sitter i kassan o detta torkar verkligen ut huden lite till :S Kan jag ha lite handbad med olivolja för jag brukar på detta sitta o småbita bort hårdheterna på kvällen inte ofta men det händer tyvärr. Annars slipar jag ner dom för jag hatar verkligen mina små knubbiga arbetshänder :P Har fått min mammas utöver detta har jag naglar som är kassa detta 'är antar jag efter flera års nagelbitning men slutat med bita av dom sen ett par år tillbaka. Men hur kan man få starkare naglar?

Skulle vara tacksam för tips Flört

Exxozzie
2012-02-04 15:31
#2

Jag tror att det är väldigt svårt att behandla naglarna "utifrån". Det som går att behandla är nagelbanden.

Man ska se till att man får i sig de mineraler och vitaminer man behöver. Vitamin B tror jag är den som påverkar hår och naglar mest, men jag kommer inte ihåg riktigt.

Man kan också smälta ihop Olja + bivax till en savla. Det fungerar bra på nagelbanden. Smörj både i förebyggande syfte och när skadan är skedd runt hela fingertoppen.

Men det tar tid att bli av med förhårdnader och det är jättesvårt att sluta bita på dem. Jag är själv en person som biter bort förhårdnaderna när jag är rastlös och inte tänker mig för.

Slipa kan man göra när det är vasst eller fnasigt. Annars reagerar huden likadant som när man biter - den blir hårdare.
Ett handbad låter som en jättebra idé. Man kan även blanda i lite glycerol (finns på apoteket) så att huden fångar upp fukten i badet.


Hellas
2012-02-04 16:03
#3

Smält ihop Bivax med olivolja, det blir en mycket fet och bra hudsalva.
Man kan sedan droppa i ett par droppar Eterisk Olja för doftens och verkningsgradens skull.

Rinblomma, Lavendel, Kamomill, ja det finns väldigt många riktigt bra egenskaper hos dem alla.

Själv använder jag nästan uteslutande Ringblomsolja som bas i mina Salvor.
Jag ska börja experimentera lite med Nässelolja som jag fått färdig, förhoppningsvis blir jag lika positiv till den.

Bra recept som inte är krångliga finns på Crearome eller på Shenet, min bibel.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Forest]
2012-02-04 18:05
#4

2-3 tackar för bra tips :) o bra länkar med

Upp till toppen
Annons: