Annons:
Etikettredskap-ingredienser-råvaror
Läst 4952 ggr
Exxozzie
2011-09-18 12:39

Cerat behöver en antioxidant

Läppcerat består endast av vaxer och fetter. Fetter här lätt för att härskna och därför kan det vara smart att tillsätta en antioxidant. 3 ml Tokoferol per 100 ml räcker.

/Ämma
Sajtvärd på Skönhetsrecept iFokus


Annons:
Zynell
2011-09-27 23:13
#1

Om jag inte har fel kan man kalla Tokoferol för e-vitamin också. Glad

Exxozzie
2011-09-27 23:35
#2

Ja, E-vitamin är en typ av tokoferol. :)


Zynell
2011-09-27 23:52
#3

Ah! Tyckte väl att jag kände igen det! Flört

MajaL
2011-10-15 15:26
#4

Bra att veta. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Hellas
2011-10-15 15:44
#5

I alla mina Salvor och produkter har jag uteslutit all typ av konserveringsmedel, även i cerat.

Kan man på något vis hitta en konserverande eterisk Olja eller annan produkt?

Vad är E -vitamin framställt av?

Min Läppbalsam jag idag gör är toppen, framförallt för att man inte blir "beroende" av den, dvs. ju mer man använder den, desto torrare och svidande läppar får man.
Jag inbillar mig att om man endast använder vax och fett så inträffar inte detta?

Har jag fel?

Å andra sidan så håller ett cerat ändå ganska länge om man använder fetter som är tåliga såjag hoppas på att mitt cerat ändå håller sig över vintermånaderna :)

Finns ananrs E-Vitamin att köpa på apoteket?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Exxozzie
2011-10-15 20:48
#6

Man får torrare läppar i längden om det är mineraloljor i. Det står "Paraffin" (eller innehåller paraffin i namnet) på innehållsförteckningen. Använder man andra fetter och vaxer inträffar det sällan. De som massproducerar läppcerat använder ofta någon typ av paraffin/vaselin för att det är billigt.

Ja, E-vitamin finns i kapslar på apoteket. De köper jag och sticker hål på med en nål. Vet inte hur man framställer det? Jag antar att man separerar det från oljor som har E-vitamin naturligt i sig. Eller så gör man det syntetiskt. Ingen aning faktiskt.


Annons:
Hellas
2011-10-15 23:11
#7

#6 Åh, tack då ska jag försöka få tag på E -Vitamin, jag har varit lite rädd för att tillföra det i min lilla samling :)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

MajaL
2011-10-16 12:33
#8

#6 Haha, så smart! =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Exxozzie
2011-10-16 13:29
#9

#7 Varför har du varit rädd för det? :P
# 8 Haha. Tack :)


drutten2
2011-10-18 22:48
#10

Verkligen smart. Flört

Här ska det jagas e-vitamin kapslar.Tungan ute

MoaL
2014-01-06 22:02
#11

Knuffar upp en gammal tråd nu, men undrar var det finns tokoferol/E-vitamin att köpa och vilket ni använder? Hur mäter ni upp det? Går/bör man använda det även i olika typer av krämer?

Tack på förhand. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Exxozzie
2014-01-09 22:21
#12

#11 På apoteket finns det som kapslar man kan sticka hål på och sedan trycka ut innehållet ur. Men det går även att köpa e-vitamin på flaska. Senaste gången köpte jag på flaska från crearome.

Jag mäter oftast upp det i ett kryddmått (=1 ml). Det blir inte så noga med det men jag tycker inte att det gör något om man tummar på en halv milliliter. Det går att använda i alla krämer, lotioner, salvor etc. Jag använder det i nästan allt jag gör. :)


Upp till toppen
Annons: