Annons:
Etiketterredskap-ingredienser-råvarorartiklar
Läst 4987 ggr
Exxozzie
2011-09-18 13:59

Destillationsuppsättning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som har läst artikeln Vatten vet att det finns många reningsmetoder. Destillering är den som flest uppskattar. Om man är sugen på att destillera sitt egetvatten kan man skaffa en destilleringsuppsättning.

Med en sådan uppsättning behöver man inte bara rena vatten. Man kan experimentera med allt möjligt. Göra egen parfym eller testa att koncentrera apelsinjuice. Bara fantasin sätter gränser.

Jag hade tänkt att ta kort på min egen men den är trasig, så jag fick rita bilder istället.

  • Allt blått är vatten
  • Allt lila är adaptrar eller liknande för att hålla tätt
  • Grå är kylare
  • Röd är termometer
  • Grönt är kylvatten

/Ämma
Sajtvärd på Skönhetsrecept iFokus


Sajt för hemmagjorda produkter inom hud- och hårvård.
  • Redigerat 2022-03-15 10:04 av Niklas
Annons:
Exxozzie
2011-09-18 14:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

1. Vattnet värms och kondenserar. Detta är det orena vattnet.

2. Termometer behövs om man måste ha koll på temperaturer. Om du destillerar ett ämne med kokpunkt på 50°C från ett ämne med kp 70°C är det viktigt att temperaturen håller sig mellan 50°C och 70°C. Blir den 70°C eller mer kommer den också bli till ånga och följa med det ämnet som du vill rena. Är den under 50°C så händer ingenting.

A: en adapter som håller tätt.
B: en kork med två hål (för termometer och kylare) som håller tätt.

3. Ångan hamnar i kylaren.

A: Kylvatten cirkulerar runt ångan. Två slangar är kopplade till kylaren. Den ena går från vattenkranen och transporterar vatten in till kylaren. Den andra sitter på kylaren men hänger löst, ner i vasken lämpligen. Vattnet spolas alltså hela tiden runt och kyler ångan
B: Ångan kyls av luften. Röret är smalt och långt så ångan svalnar snabbt.

4.

A: En adapter med hål i för att hålla tätt. Hålet är för att lätta på vakuumet som bildas p g a temperaturförändringarna.

5. Ångan är nu rent (destillerat) vatten och droppar ner till ett tomt kärl. Alla metaller och salter har stannat kvar i det första kärlet eftersom de inte har kondenserat (blivit ånga).

/Ämma
Sajtvärd på Skönhetsrecept iFokus


Upp till toppen
Annons: