Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 6261 ggr
Exxozzie
9/18/11, 4:47 PM

Giftiga produkter!

Jag hittade en ganska intressant sida. Videon är rolig och intressant att titta på. Släng gärna in era tankar i den här tråden. Det skulle vara intressant att läsa om hur ni andra förhåller er till sånt här. :)

Lustans Ekologiska Hudvård

Jag hittade också denna, som svar på tal. Jag har inte hittat något positivt om mineraloljorna så den var också intressant:

dr. Olausson

/Ämma
Sajtvärd på Skönhetsrecept iFokus


Annons:
Zynell
9/27/11, 10:57 PM
#1

Väldigt intressant!

Förstår inte hur man kan prata så gott om mineralolja som den där läkaren verkar göra i din andra länk. Nu har jag inte läst hela, men blir förstummad av det jag läst.

Jag är ubildad hudterapeut och arbetat med det i några år. Jag har även egna erfarenheter med vad mineralolja gör med ens hud. jag blev så otroligt uttorkad att min hud höll på att spricka efter en helt vanlig dusch. Den sved och absolut ingen fick röra vid mig! För om någon gjorde det utan att min hud var insmord gjorde det fruktansvärt ont.

Sedan när jag utbildade mig till hudterapeut och förstod vad som var fel valde jag att vänja av min hud från mineraljolja! Det var nog ett av de värsta sakerna jag gjort. Under avväjningsperioden sved det, kliade och huden värkte. Täcket kändes som tusen nålar mot huden. Men jag härdade ut. Tog några månader och efter det har det bara gått framåt. Idag, flera år senare, behöver jag knappt kräma in mig längre. Huden kan sköta det mesta själv idag.

Exxozzie
9/27/11, 11:40 PM
#2

Ja, jag fick också en tankeställare. Jag har lärt mig att mineraloljor är dåliga eftersom de torkar ut i längden. Det är t ex därför många blir "beroende" av läppcerat - de blir torrare och använder mer; en ond cirkel helt enkelt.

Jag har försökt att komma på vad mineraloljor innehåller; om det är någon kemisk skillnad på fettsyrorna eller nått. Jan själv använder inte och undviker mineraloljor men det är som sagt svårt att skilja på "rätt och fel" när det kommer till kosmetika och kroppsvård.


Zynell
9/27/11, 11:48 PM
#3

Den enda fördelen med mineralolja är att den är ett bra skydd vid hemska väder, men hur ofta ger man sig ut i snöstorm i 40 minusgrader? För att förhindra förfrysningskador kan man då använda mineralolja till exempel vaselin i de där gula små burkarna som skydd. Men det är inget att kräma in sig varje dag med. Tungan ute

Jag brukar fråga folk om de tycker om att ha bensin i ansiktet! hehe Flört (inte mina kunder dock) För mineralolja är ju i grundbotten bensin som vi även tankar bilen med. Om jag förstått det rätt också så ska molekylerna vara så stora i mineraloljan att dem inte finns en chans för dem att ta sig igenom vår hud och då lägger det sig istället som ett plastfilter på huden. Håller mig också borta från mineraloljeprodukter.

Exxozzie
9/28/11, 12:14 AM
#4

Ja, det är väl petroluemföreningar på något sätt?
Haha, bensin i ansiktet. :P

Då kan man ju lika gärna fråga hur folk kan gå runt och dricka bilbränsle på fest. Eller hur de kan köra bil på fjärtar. Flört


Zynell
9/28/11, 12:17 AM
#5

Precis! Den latinska beteckningen för mineralolja är ju bland annat petroleum eller paraffinum liquidum osv. Och petroleum är ju råolja/bensin.

Haha! Ja vi människor har en massa konstigheter för oss utan att veta om det. Flört

Fylgja
10/20/11, 5:51 PM
#6

Spännande!

fast jag undrar varför de inte tar upp cetylalkohol. Det är nåt som jag känner mig lite osäker på faktiskt.

Men det kanske inte är så farligt som jag har trott då. Nästan alla "gör din egen hudkräm"-shopparna har det i sina krämbaser.

Annons:
Zynell
10/20/11, 6:13 PM
#7

Cetylalkohol är inget farligt vitt jag vet. Det är ett förtjockningsmedel till olika produkter och jag själv använder det. Däremot om en ingrediensförteckning börjar till ex: Agua, cetylalkohol, Glycerin … ja då hade jag blivit fundersam. Mest vatten och förtjockningsmedel i krämen med andra ord. Väldigt vanligt! Framför allt i de billigare produkterna.

Fylgja
10/20/11, 6:28 PM
#8

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cetylalkohol

Hmm, jag är ändå inte helt säker. Tycker det känns läskigt med lut på skinnet. Även om det är lite.

Zynell
10/20/11, 6:47 PM
#9

Den cetylalkohol jag använder är framställd från oljepalmen. Helt vegetabiliskt.

Exxozzie
10/21/11, 5:56 PM
#10

#8 Fast det är ju inte lut i produkten. "behandlas" står det och vad jag fattar det som så måste man använda lut, fett (valrav) och alkohol för att det ens ska kunna bli cetylalkohol.

Jag tycker att man inte ska ta så hårt på vad man använder för kunna tillverka en sak. I alla fall gör inte jag det.
Ett exempel är att ta salpetersyra och ammoniak. Salpeter och ammoniak känns ju inte bra att ha på kroppen. Men dessa två blir till vatten om man blandar dem och det är ju inget farligt.


Fylgja
10/21/11, 6:51 PM
#11

#10
Sant. Och förr så lutade man ju all vittvätt, kom jag på. Måste ju blivit lite kvar av det också, och gammelfarmor blev 104…

Exxozzie
10/23/11, 5:06 PM
#12

Jasså? :)
Jag funderade lite på lut just. ANvändes det inte till huden också förr i tiden? Jag kan ha fått för mig något skumt också..


Fylgja
10/23/11, 6:40 PM
#13

Hua! Det hoppas jag att det inte gjorde. Det fräter ju. Men man vet aldrig, de gjorde allt möjligt konstigt förr.

Lutfisk till exempel…

Annons:
Exxozzie
10/25/11, 2:59 PM
#14

Haha. Ja faktiskt. Man slutar aldrig att förvånas. Tungan ute


Upp till toppen
Annons: