Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 19681 ggr
MajaL
9/25/11, 3:05 PM

Hemmagjort shampo

Gör mitt eget shampo av ägg, honung och citron. Någon mera som gjör sitt shampo?

Min hårbotten blev mycket bättre sedan jag började. Mitt hår är mycket luftigare och finare också.

Så det kan rekommenderas! :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
Hellas
9/26/11, 10:25 PM
#1

Tack, vilket bra tips, köper du vanlig flytande honung eller smälter du honungen själv Skrattande

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Kalendula
9/26/11, 11:29 PM
#2

Finns det recept på bra schampo som är klådstillande för hårbottnen?

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Exxozzie
9/27/11, 12:08 AM
#3

Jag körde med bara ägg. Himla effektivt. :O Men berätta inte för frisörerna - det blev ett himla liv när jag gjorde det. :P

#2 Man kan ju ha i lite vad man vill i sitt schampo. Det är inte själva receptet som är klådstillande utan ingredienserna. Om man hittar ett recept är det lätt att ersätta ingredienserna med råvaror som är fungerar på ens problem. :)
- Varför kliar det? Är du torr eller irriterad?

/Ämma
Sajtvärd på Skönhetsrecept iFokus


Kalendula
9/27/11, 12:38 AM
#4

Ja, jag är torr o irriterad i hårbottnen *usch* Så jag letar verkligen efter något som kan stilla min klåda.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Exxozzie
9/27/11, 1:45 AM
#5

Vad använder du i håret nu? -Schampo, balsam, bara vatten..?

/Ämma Sajtvärd för Skönhetsrecept iFokus


Kalendula
9/27/11, 7:32 AM
#6

Just nu använder jag enbart head&shoulders, för den är bäst. Men inte helt bra. Inget balsam för mitt hår är så himla mjukt.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
Andina
9/27/11, 8:10 AM
#7

Grattis till nya Sajten, vill jag först säga! Jag ser fram emot att botanisera runt här!

Själv har jag använt mig av "äggschampo" i ett par månader drygt nu - toppen!

Ibland har jag lite askorbinsyra i ägget, ibland honung, ibland ingenting. I sista sköljvattnet har jag äppelcidervinäger (som fungerar som balsam). 
Mitt hår och min hårbotten mår toppen av detta schampo! Fick eksemliknande besvär (med klåda) av vanligt schampo. Så, Kalendula, ge äggschampo en chans!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Kalendula
9/27/11, 10:07 AM
#8

Äggschampo? Men hur gör man det, är det bara ett vanligt uppvispat ägg som man maserar in håret o hårbottnen med? Förvånad

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Andina
9/27/11, 11:59 AM
#9

#8 - Ja, precis! ;) Som du ser i inlägg #7, så blandar jag ibland i lite askorbinsyra eller honung, eller ingenting. Min hårbotten älskar denna tvättmetod - klåda och 'eksem' försvann i princip efter första tvätten.

Titta in på nopoo.se för att läsa lite mer. Tvätta håret

När du sköljer ur håret så använd inte varmt vatten (så svalt du kan utan att frysa sönder ;) ) - eftersom äggvitan koagulerar. Skulle du ändå hitta små korn av äggvita i håret efteråt, så är det lätt att kamma ur dem.

Jag använder mixerstav för att mixa ägget - så att det inte blir så "seg" konsistens, glider lätt ur håret annars. 
För mig med hår till skulderbladen ungefär, samt supertunna hårstrån, använder jag ett helt ägg + en äggula. (Vitan torkar ur, Gulan "återfettar".)

I sista sköljningen, som jag gör med kallt vatten har jag äppelcidervinäger - som ger en balsamfunktion och håret lätt att kamma ut.

Mellan "äggschampotvättarna" tvättar jag med bara vatten.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Kalendula
9/27/11, 1:07 PM
#10

jag förstår att du använder mixerstav, för det slår ju sönder trådarna i äggvitan.

Det här ska jag verkligen pröva. Idag har jag dock redan tvättat håret med head&shoulders. Så jag får väl vänta någon dag eller två innan jag smörjer in håret i ägg Skrattande

tack så jättemycket för alla fina tips Flört

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

MajaL
9/27/11, 4:05 PM
#11

Oj, vad många inlägg jag missat! :)

Mitt schampo började jag med för 1/1-1 år sedan. Har aldrig haft något annat i mitt hår sedan dess.

Jag hade klåda och fick lite exemliknande besvär av vanligt schampo och balsam.

Jag har 1 ägg, 1 äggula, ca 1 msk honung (hård, obehandlad), 1msk citron (koncentrat).

Detta mår mitt hår och min hårbotten ypperligt av! :)

Tvättar håret varannan till var tredje dag. Ibland sköljer jag håret med äppelcidervinäger (1 del vinäger + 3-4 delar vatten).

Detta då man neutralicerar hårbotten med det.

Angående mixa eller inte. :P

Jag bara skakar alla ingredienserna till mitt schampo i en flaska, sedan är det klart! =)

Har du/ni flera frågor så bara säg till. Just detta med hår och hårbotten är jag ganska bra på vill jag säga.

Köpta schampon innehåller många ämnen som inkapslar håret, det bildas som en hinna kan man säga över håret, så det inte kan "andas".

Så oavsett vad för schampo man har eller vad man gör med sitt hår, så rekommenderar jag att man sköljer med äppelcidervinäger ibland. Eftersom håret "återställs" av det. Man neutralicerar och tar bort oönskade ämnen från håret och hårbottnen.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

[mysvensk]
9/27/11, 5:19 PM
#12

Jag avskyr kallt vatten… Hur gör man då? För mina leder och min hud skriker verkligen av kallt vatten…

Kalendula
9/27/11, 5:57 PM
#13

#12 Jag avskyr också kallt vatten pg.a smärtan jag lever med. men jag tänker göra det så gott jag kan. För när man har skäljt ur äggblandningen, så kan man gå tillbaka till det varma vattnet en stund, tror jag.

#11 Har tänkt mycket på det där med alla ämnen i schampo, o fått för mig att det kapslar in håret o lägger en hinna i hårbottnen. Det kan ju inte vara bra alls.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
Andina
9/27/11, 6:27 PM
#14

#12 -13 - Kanske kan ni skölja ur håret efter att ni klivit upp ur badet eller ut ur duschen? Så gör jag ibland. Men det behöver inte vara kallt när man sköljer ur äggschampot - bara "mindre varmt"… ;) Jag klarar inte av att duscha kallt alls, så det behöver inte vara sååå kallt/svalt. Så jag rekommenderar att prova - ni hittar nog en bra temperatur som fungerar för både kropp och hår! Glad

Första gången, glömde jag bort att jag måste dra ner på vattentemperaturen - så jag började att duscha av med mitt varma (= hett!) vatten - men då fick jag kamma ur lite äggvita också! ;)

Jag tvättar håret med ägg ca 1 gång/vecka och dessemellan 1-2 ggr med bara vatten.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Kalendula
9/27/11, 6:55 PM
#15

Det skulle passa mig jättebra att tvätta håret 1 gång i veckan o resten bara skölja med vatten Skrattande

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

MajaL
9/27/11, 7:07 PM
#16

Brukar inte ducha kallt. Sköljer ur noga bara.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Hellas
9/27/11, 7:50 PM
#17

Kanske en kur ibland av Ringblomsolja skulle göra susen?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Exxozzie
9/27/11, 9:38 PM
#18

#7 Tack :)

Kalendula: Jag skulle med satsat på ägg. Det emulgerar bort smuts väldigt bra och är milt mot håret. Dessutom är det tensider även i head&shoulders, vilket jag tycker verkar lite dumt. Har man så torr hårbotten att man flagnar är tensider inget bra. Och det är inte de milda tensiderna i det (tensider är tvättämnen som löddrar)

Om man har mjäll för att jästsvamparna är för många beror det på att pH-värdet i håret gör att jästsvamparna trivs. Dessutom ger stärkelse (socker, vetemjöl) föda åt dessa. Jästsvampar har man naturligt men de kan bli förmånga. Citronsaft eller de tips som kommit upp; äppelcidervinäger och askorbinsyra, gör att pH återställs.


Kalendula
9/27/11, 9:46 PM
#19

PS: Ska tillägga att jag dock inte har mjäll, utan bara en fruktansvärd klåda i hårbottnen. Som dessutom ibland drar sig ner i ansiktet. *usch* DS Rynkar på näsan

Men jag ska pröva denna metoden med ägg, för den verkar passa mig, då jag inte vill tvätta håret varje dag. Skrattande

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Exxozzie
9/27/11, 9:49 PM
#20

#19 Gör det. Berätta för oss hur det går också. :)


Annons:
Sehvrin
9/28/11, 6:02 PM
#21

Ägg börjar inte koagulera (stelna) förrän runt 60 grader C. Så man behöver inte duscha kallt för att kunna skölja ur håret, bara låta bli riktigt hett vatten Glad

Det låter intressant den här typen av schampo. Kanske borde testa den nån gång.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

soetisen
9/28/11, 8:12 PM
#22

Jag tror nog jag ska prova det där med ägg. Men hur är det om man snabbt får fett hår? Fungerar det med äggschampo då också? Glad

- Medarbetare på studier.ifokus

Andina
9/28/11, 8:22 PM
#23

Ja, det ska fungera bra med ägg för alla slags hår, vad jag förstår.

Äggvitan torkar ut - så använd antingen bara hela ägg eller kanske lite mer äggvita än -gula.

Men att du snabbt får fett hår beror på hårschampo/balsam bl a, som rubbar den naturliga balansen för håret att återfetta sig. Ge det några veckor eller så, så kommer din hårbotten att återfetta håret i naturlig takt så småningom.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Exxozzie
9/28/11, 8:22 PM
#24

#22 Ja, ägg är väldigt effektivt. :)
Om du lätt får fett hår kan det bero på att du använder starka schampon nu och/eller att hårprodukterna innehåller mineraloljor och silikoner.


mongomai
10/5/11, 9:00 PM
#25

Detta äggschampo tar altså bort mjäll också? haha hängde inte riktigt med :)

MajaL
10/5/11, 9:02 PM
#26

#25 De flesta problem försvann när jag började med det. Ja, ta inte honung i det så bör du bli av med mjället.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Cazzos
10/5/11, 9:41 PM
#27

#3 Vad sa frisören när du berättade att du tvättar håret med ägg? Tungan ute


Annons:
Exxozzie
10/6/11, 12:36 AM
#28

#27 Jag sa att jag bara tvättade med balsam och kanske en gång i veckan med schampo. Då undrade de förstås vad jag hade för schampo. Jag kom inte på något bra att säga så jag sa som det var helt enkelt. "Ägg"

Då sa de "Åh herre gud! Hon använder inte ens vanligt schampo. Är det bara för proteinets skull?".

Men de blev väldigt intresserade av balsammetoden så de kopierade listan över godkända balsam som jag hade med mig. Och så fick jag gå runt i butiken och kolla på massor utav deras produkter för att de skulle lära sig att avgöra vilket som var bra och dåligt. Det tog ett tag. :P


Cazzos
10/6/11, 5:58 PM
#29

#28 Haha, roliga frisörer du har Skrattande


candyme
10/7/11, 12:09 AM
#30

Oj vilken bra tråd ni har skapat här :D

Ska testa MajaLs recept på schampo nästa gång jag duschar :D

/Emma

 

 

MajaL
10/7/11, 11:46 AM
#31

#30 Skrattande

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

penphotography
10/21/11, 11:59 AM
#32

Ni som tvättar med ägg, hur gör ni när ni reser?

Jag menar hemma är det ju inga bekymmer men att köpa en låda ägg och ha på hotellrummet (brevid mixerstaven Flört)…

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

MajaL
10/21/11, 12:14 PM
#33

#32 Förbereder utifrån hur många gånger jag kommer behöva tvätta. Blandar det i förväg och tar med i "portioner".

Det gjorde jag i somras exempelvis.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Zynell
10/21/11, 2:13 PM
#34

Det här låter väldigt intressant! Men hur känns håret efter tvätten med ägg? I varje fall till en början? Behövs det någon tid för omställning för håret?

Annons:
MajaL
10/21/11, 2:19 PM
#35

#34 Blir luftigt och frächt sirekt. Ingen omställningstid.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

penphotography
10/21/11, 3:01 PM
#36

#33 Men luktar inte ägget väldigt knepigt om man ska förvara det på hotellrummet i värmen en-två veckor?

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

MajaL
10/21/11, 3:03 PM
#37

#36 Har ju citron i, så det brukar hålla bra. Förvarar det i kylskåp dessutom.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

penphotography
10/21/11, 3:07 PM
#38

Okej, jag får prova. Men jag tar med vanligt schampo också tror jag ifall ägget surnar.Flört

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

MajaL
10/21/11, 3:52 PM
#39

#38 Oki-doki. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

soetisen
10/22/11, 5:03 PM
#40

Jag provade att vispa ett ägg och ha det som schampo, för att sedan ha äppelcidervinäger som balsam.

Mitt hår kändes fett direkt efter att det hade torkat, så blev rätt besviken och jag hade sköljt ur allting ordentligt. Men nästa gång så provar jag att köra på med bara äggvitan istället och se om det fungerar bättre.

Men all klåda försvann och hårbotten kändes mycket bättre, så det var ett stort plus.

- Medarbetare på studier.ifokus

MajaL
10/22/11, 5:07 PM
#41

#40 Testa:

1 ägg, en äggula, 1msk citronsaft (finns att köpa koncentrerad), 1msk honung.

Skulle aldrig få för mig att plocka bort citronen och honungen. Mitt hår skulle få en chock. Tungan ute

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
soetisen
10/22/11, 5:11 PM
#42

#41 Tack! Jag får prova det istället Glad

- Medarbetare på studier.ifokus

Exxozzie
10/23/11, 5:03 PM
#43

Gnuggade du håret ordentligt när du använde ägg? Jag tror man måste gnugga/massera hårbotten i alla fall i 2 minuter?


Andina
10/23/11, 6:29 PM
#44

>Soetisen - det kan kanske hjälpa att du tar mer äggvita än äggula.

Vad jag också har märkt ibland, är att den 'feta' känslan kan ibland finnas den första tvättdagen, men dagen efter så har det försvunnit!

Alternativet du kan göra är också att skölja håret med enbart vatten en gång till efter att håret torkat.

Men det bästa är naturligtvis att hitta rätt balans för just ditt hår och din hårbotten som fungerar på en gång. Och det kan nog ta några gånger innan man förstått vad ens eget hår gillar.

*

Att resa och äggschampo. Jag reser inte så jag har inte de problemen. ;) Men om jag skulle fara bort på några dagar bara så skulle jag tvätta håret precis innan jag reser och sedan använda enbart vatten (WO) på resan.

Ett alternativ kan ju också vara att mixa ihop ett äggschampo, med bl a askorbinsyra/citrosyra e d och ha med i en schampoflaska e d. Håller nog ett tag med tanke på den sura syran.

På längre resor kan det vara värt att ha med sig visp/mixerstav e d - ägg finns ju att köpa överallt i världen (skulle jag tro).

En liten flaska med Äppelcidervinäger kanske också kan få plats i resväskan.

(Nu har jag inte hunnit läsa igenom alla inlägg - så ber om ursäkt om jag upprepar något som redan skrivits…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Grodan
10/24/11, 1:39 AM
#45

Läser här. Intressant.

Jag testade balsammetoden förut men det blev ingen förbättring och jag orkade till slut inte. Att stå och gnugga tycker jag är ganska jobbigt och jag är så håröm och blev så tunnhårig att jag återgick till vanligt schampo+balsam. Kör med en sort jag är hyffsat nöjd med nu, men jag är tunnhårig och hårbotten lyser igenom.

Kan äggschampo fluffa till håret så att det ser tjockare ut?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Andina
10/24/11, 8:33 AM
#46

#45 - Ja, Grodan, jag upplever faktiskt att äggschampot 'fluffar upp' håret! Jag har väldigt tunna hårstrån (inte få hårstrån) och det är lätt att det ser ut som att jag är tunnhårig. Men sedan jag började med äggschampo så ser det faktiskt inte så tunt ut längre.

(Numera är det ägg + honung och ibland askorbinsyra som gäller i mitt hårschampo.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MajaL
10/24/11, 12:05 PM
#47

#45 Japp. Det blir luftigare och fluffigare.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Grodan
10/27/11, 8:47 AM
#48

Tack för era svar. Jag får återkomma när jag vågar testa eller testat detta. Under tiden läser jag gärna lite mer.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Anterrabae
11/9/11, 12:04 AM
#49

Det här ska jag absolut testa.

har ett par gånger testat med vinäger och bikarbonat, skumt att tvätta med. Men det blir för torrt för mitt hår. Håller dock ganska länge utan att jag behöver tvätta om.

har även jag problem med klåda i hårbottnen, jag tror det beror på att jag är torr och känslig och reagerar allergiskt mot det mesta i hårpruduktsväg.

Har även upptäckt att det verkar ha startat en utrensning i hårbotten sen jag la ner schampo, det är i och för sig bara en vecka sen, men jag tyckr mig ändå märka  en skilland.

I morgon är det håttvättardag, då ska jag testa med ägg! Lite ringblomma som lugnar, och skölja med äppelcidervinäger efteråt!

NÅgon annan här som testat att tvätta håret med bara äppelcidervinäger och bikarbonat?

Är det skillnad på äppelcidervinäger och annan vinäger?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MajaL
11/9/11, 1:40 PM
#50

#49 Äppelcidervinäger sköljer jag med ibland.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Exxozzie
11/9/11, 2:01 PM
#51

Jag har med sköljtmed vinäger men mitt hår absorberar lukten så himla bra att det luktar illa. Jag använder askorbinsyra nu istället för det luktar inte lika mycket.

Tror inte att det blir jättestor skillnad(?). Det är ju lägre pH i alla slags vinäger än i vanligt kranvatten. Det är nog mest där den stora skillnaden ligger, att det är surare.


Andina
11/9/11, 2:06 PM
#52

Jag sköljer också med vinäger - men så har så tunna hårstrån att de inte tar åt sig särskilt mycket av lukten. Kanske beror det på hur mycket äppelcidervinäger man har i också. Jag har i ärlighetens namn inte jättemycket vinäger i sköljvattnet…

Askorbinsyran som jag har haft i äggschampot emellanåt, upplever jag bleker mitt hår - så jag lär nog sluta med det gissar jag. (Är mörkhårig - och vill så förbli ;) )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MajaL
11/9/11, 2:34 PM
#53

Mitt hår doftar gott av äpple efter. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Anterrabae
11/9/11, 7:35 PM
#54

oki, i den här tvättmetoden med bikarbonat som jag läste om, så ska man först blöta håret och sen skölja genom med en vinägerlösing ca 1+5. Detta löser och drar fram smutsen som sedan biinds  med bikarbonat, som blandas med vatten till en pasta och masseras in i håret. Det är lite klurigt, då det blir som en scrub. Sen sköljer man i svalt vatten tills ALLT är borta.

När håret fortfarande är blött känns det lite konsigt, nästan kladdigt. när det torkar blir håret lätt, och luftigt och lent och blankt. Eller, ja, så blev det för maken.. men eftersom jag har blekt hår sen tidigare så blev det väl tort och frissigt och flygigt.. Behövde mängder av balsam för att få lite ordning på det.

Den stora fördelen är att detta, vinäger och bikarbonat inte kliar alls! Det gör däremot äggshampot som jag testade idag. Jag är mycket nöjd med nårresultatet, men mindre med klådan.

Jag hade i 1 ägg, 1 msk honung och 1 msk pressad citron och någon tsk calendulaolja för  att huden i hårbottnen är irriterad. Eftersköljde med vinägervatten. Och det kliar på samma sätt som om jag använt vanligt milit eller oparfymerat shampoo och balsam…

Någon som kan ha en aning vad som kan vara boven?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Andina
11/9/11, 7:56 PM
#55

Jag önskar jag kunde prova på bikarbonatmetoden - men eftersom jag förstått att det också bleker håret så är inte det ett alternativ för mig…

Jag hoppas hitta ett alternativ som inte alls "tär" på hårstråts färg - vilket även ägg gör (ja, äggvitan då) - och jag har ett 'väldigt känsligt hår" med många men supertunna hårstrån - och dessutom "glashår".

#54 - Kanske ska du prova medel utan 'sura' ingredienser. Antingen ett helt ägg + honung eller enbart äggulor. Och endast i sista sköljvattnet använda lite äppelcidervinäger i sköljvattnet. 
Mellan ägg-tvättarna enbart köra vatten 1 eller 2 gånger innan du äggschamponerar håret igen. Jag tror att det kan ta ett tag innan hårbotten och hår hinner anpassa sig. Min känsliga hårbotten anpassade sig väldigt snabbt på detta sätt. I början var jag tvungen att köra WO direkt efter också, men endast ett par-tre gånger. Se'n började hårbottnen jobba för att hitta sin egen balans.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
soetisen
11/9/11, 8:49 PM
#56

Nu har jag provat köra med ägg (men bara halva gulan) + honung + citron i håret, sen äppelcidervinäger som balsam, masserade in allt i håret ordentligt och sköljde ur ordentligt, och håret kändes det ännu värre än innan jag tvättade det, var en blandning mellan kladdigt och fett hår.

Det enda positiva är att min hårbotten kändes lite bättre, men det negativa övervägde, sen hade håret en stark doft av rått ägg (dock så tyckte min bror att mitt hår luktade munkar..). Jag vet inte vad jag ska göra för att det ska funka :( Vill verkligen hitta en metod som fungerar, för mitt hår mår inte bra som det är nu :(

- Medarbetare på studier.ifokus

Anterrabae
11/9/11, 9:24 PM
#57

Jag vet att man kan tvätta håret (och kroppen) med såpa, men jag har inte testat.. Såpa är ju avkok på tallolja som man förtvålar.. Bäst är väl om man kan hitta en ofägad sort om man är känslig.

Jag har inte testat själv, men på vissa sidor hävdas det att det är skonsamt och återfuktande. Kolla in http://alternativ.nu och sök på såpa. Det kommer upp massa kul.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Andina
11/10/11, 12:46 AM
#58

Jag har bara testat ett par gånger, att tvätta håret med såpa men mitt hår tyckte inte om det… Men jag har förstått att allas våra hår är olika och därför kan det nog vara bra att testa själv - vem vet, kanske 'just ditt hår tycker om såpa-tvätt'!

Jag vet att det finns de som använder endast såpa till 'allt' - hårschampo, duschkräm/tvål, allrengöring, disk, tvätt och allt. Så det är nog helt ok att använda det - så länge kroppen eller disken/tvätten tycker det är ok!

Men, som sagt, mitt hår var inte lika förtjust i det.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MajaL
11/10/11, 2:32 PM
#59

#56 Testa att dra ner på äggvitan istället för äggulan. Ta bort äppelcindervinägern. Höj mängden citron. Minska ev. mängden honung lite.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

XxKimxX
11/14/11, 1:20 PM
#60

kanske en dum fråga men, funkar lime lika bra som citron? ingen skillnad?

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

MajaL
11/14/11, 2:01 PM
#61

#60 Tror det funkar, bara att testa.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

XxKimxX
11/15/11, 11:59 AM
#62

Okej, tack Glad

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Annons:
Andina
11/26/11, 4:52 PM
#63

Jag har märkt att äppelcidervinäger bleker mitt hår lätt. Jag har många men väldigt tunna hårstrån (s k "glashår") så de 'absorberar' säkert maximalt också. Men såg ett tips att använda rödvinsvinäger istället om man är mörk - och faktiskt håret bleks inte alls lika mycket.

Ägg, honung och rödvinsvinäger består alltså min hårtvätt av numera.

Ett litet tips bara till den som kanske inte heller vill få sitt mörka hår blekt…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

dermot
11/27/11, 5:46 AM
#64

Så det är alltså 1 helt ägg (äggula + vitan) och 1 gula till? Också då honung och citron? Glad Fattar jag rätt då?

Mitt hår skadas jättelätt :( Hjälper detta schampo mot det? Glad

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




MissInAction
11/27/11, 10:07 AM
#65

Ska testa detta om en stund! Läskigt Tungan ute har dock bara vitvinsvinäger hemma nu och 4.5% äppelcider, haha…  återkommer när jag tvättat.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Exxozzie
11/27/11, 2:17 PM
#66

Jag tror att det kan vara jättebra till hår som skadas lätt.

Vet inte om min teori stämmer; men jag tror att tensiderna (=tvättämnena) gör att håret skadas. Tensiderna är de som gör att det blir lödder i kontakt med vatten. Ta t ex diskmedel som löddrar hur mycket som helst - man blir jättetorr om händerna efter en omgång disk.

Man tycker ju att löddrer känns mjukt mot huden och gör den len. Det känns ju både bra och skonsamt när man duschar. Men det är faktiskt tvärt om. Tensider är inte bra för huden. De tar bort ALLT fett - naturligt som tillsatt. =/

Ägg innehåller också tensider men inte lika mycket som i ett vanligt schampo.


Anterrabae
11/27/11, 9:44 PM
#67

#65 Jag har tvättat med vitvinsvinäger innan innan vi köpte hem äppelcidervinäger. Det gick hur bra som helst.

#63 Bra tips pm rödvinsvinägern, ska jag tipsa min rödhåriga väninna om. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MissInAction
11/27/11, 10:17 PM
#68

Jag testade med vitvinsvinäger imorse, sen under dagen har jag köpt hem äppelcidervinäger igen.

Hittills så är jag jättenöjd! Själva appliceringen blev lite bökig för jag var tvungen att hälla över det från mugg via en tratt ner i en tom LUSH-flaska så det skulle bli lättare att applicera. Sen hällde jag bara över vinägerblandningen i håret efteråt och sköljde.

Har gått 12 timmar nu och det ser lika fint ut som när jag tvättat det, håret blev mjukt, glansigt och fick volym. Jättefint Skrattande Så jag får väl se hur länge det dröjer innan jag känner att jag måste tvätta det. Varannan dag är det normala tvättintervallet för mig, ibland varje.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Anterrabae
11/27/11, 10:20 PM
#69

Jag tvättar normalt var annan till var tredje dag. men med äggschampot höll sig håret ok i fem dagar!! Grymt imponerad!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
dermot
11/27/11, 10:42 PM
#70

Jag prövade äggschampot idag! Hade ingen honung hemma så hällde i lite ljus sirap (man får väl experimentera? ;)) känns jättebra! Skrattande

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Andina
11/27/11, 10:46 PM
#71

#70 - Ja, experimenterar, det är väl just vad de flesta av oss gör! :))

Sirap låter ju, i mina 'öron' likvärdigt med honung… sött… (och det är ju just sötman/sockret som är det 'viktiga' som jag förstått det).

Jag tror jag kommer ha väldigt svårt att lämna "äggschampot" - så naturligt, så bra, så stärkande, så fräscht, så billigt och ja… så allt… ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

dermot
11/27/11, 10:51 PM
#72

#71 Haha eller hur! När jag sa det till min mamma hon bara: Jamen, då slipper vi ju betala en massa pengar på att köpa sånt där dyrt och hemskt schampo! Flört

Hur gör ni? Slänger ni ihop en sats precis innan ni ska duscha eller förvarar ni en större massa på något sätt?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Andina
11/27/11, 10:56 PM
#73

#72 - Jag 'vipsar' ihop mitt äggschampo när det är dags för hårtvätt.
Det går så snabbt - det tar inte mycket längre tid än att skruva av hatten på en hårschampoflaska! ;) 
Och det blir lite av en 'ritual' som känns bra också - att mixa ihop en naturlig och sund kur för håret att njuta av! Flört

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

dermot
11/27/11, 10:58 PM
#74

#73 Okej ^^ Så gör jag nog med då, känns väl enklast och fräschast! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Andina
11/27/11, 11:03 PM
#75

Enkelt och Fräscht - så sant som det var sagt! Bra slogan för Äggschampo! Flört

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

romraf
11/28/11, 12:35 PM
#76

SÅPA: jag har haft kontakt med Grumme, jag fick veta att den GRÖNA såpan är färgad , den GULA är naturell, och med citron är den perfekt att skrubba sig i duschen, jag blir mjuk som ett barnskinn.

Såpa har tvålkänsla vet inte vad de gör, men talloljan som är gul, blandas som till tvål, MEN utan skit som finns i vanlig tvål. se Grumme.se……MEN mitt hår blir dagen efter, jag har långt hår, som en rastafrisyr, som det blir när jag tvättar det i olivtvål. Rekommendation: skölj själva håret i ett BRA balsam, ett vårdande balsam, eller det som tas upp här , kanske vinäger, äppelciderv ??? vet ej, jag har själv använt ett ekol balsam som vårdar, har fått det av väninna.

Ska prova äggvarianten, har ett mycket sprött, lång-lockigt o torrt hår, som håller på att övergå till grått. Har aldrig färgat eller något annat….

TACK FÖR ALLA TIPS…..

ska läsa igenom mer nogrannt….

Romraf

"ingen fråga är för dum för att ställas"

Annons:
ettlitetalias
8/28/12, 6:58 PM
#77

Vad kan man ha istället för citron? Har tomater hemma, kan det fungera tro? Annars bara balsamvinäger.. Tänkte prova äggtvätt ikväll nämligen :)

Andina
8/28/12, 10:43 PM
#78

#77 - Först började jag med äppelcidervinäger som "balsam", sen gick jag över till rödvinsvinäger (för att inte håret skulle blekas) men numera använder jag just balsamvinäger! Det är nå't jag alltid har hemma - för jag älskar det i dressing o mat - och mitt hår älskar det lika mycket! Dessutom doftar den inte lika starkt som t ex äppelcidervinägern - och framför allt den doftar godare!

Så numera, när jag är precis nytvättad doftar jag som en härlig sommarsallad (med dressing)! Skrattande (Men doften försvinner, ur mitt hår i alla fall, vääldigt snabbt.)

Jag vet inte om tomater har tillräckligt surt ph-värde… Men prova kan du alltid göra. (Meddela gärna här i så fall hur det gått?)

Citron, lemon, askorbinsyra - allt finns i livsmedelsaffären.

Men jag har slutat med det också. Själva schampot består numera enbart av uppvispat ägg och en halv-en tesked honung. Det passar mitt hår hur bra som helst.

Jag har nu använt mig av äggschampo i ett år - och mitt hår mår bättre än det någonsin har gjort tidigare! Jag har svårt att tänka mig att jag ska gå tillbaka till att använda vanligt hårschampo med märkliga kemikalier i igen, någonsin. Så länge ägg, honung och balsamvinäger finns lättillgängliga och till humana priser - så får hårschampo- och balsam-industrierna se sig om efter andra köpare än mig! Flört

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

ettlitetalias
8/29/12, 12:05 PM
#79

Tack tack! :) Skippade citron osv och körde bara på honung i, och sen balsamvinäger.

Jarado
11/3/12, 3:12 PM
#80

Detta låter ju intressant :) Men funkar det att tvätta bort stylingprodukter med. Jag använder lite vax e.d. i mitt kortrufsiga hår.

Justbe
11/14/12, 8:36 PM
#81

luktar inte håret efter ägget, vinägern?

Ps. ska nog också ta o testa :)

Jag lever inte för att äta Jag äter för att leva.

Jag är en medis på Barnens iFokus.

TatsuOni
11/15/12, 1:41 PM
#82

#81 Det beror på vad du har för hår. Många säger att vinäger inte luktar i deras hår efter att det har torkat. Mitt hår luktade, men så har jag också tunna, fina hårstrån som suger åt sig alla sorters lukter…

Det är ju bara att testa och se hur ditt hår reagerar:)


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Anterrabae
11/15/12, 4:39 PM
#83

#80 nu använder jag inte sådana produkter så ofta, men visst har jag fått rent håret även med sånt i. Du år testa helt enkelt. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Jarado
11/21/12, 9:15 PM
#84

#83 Jag testade och håret känns faktiskt rent. Har bytt schampo mot ägg nu, förutom 2ggr. Tycker att strukturen blir bättre på håret viket innebär mindre vax :)

Andina
11/21/12, 9:31 PM
#85

Grattis Jarado!

Ja, visst är det så att håret får en bättre 'stadga'/struktur. Mitt hår känns mycket 'tjockare' sedan jag började med äggschampot. Och det mår alldeles ypperligt! :)

Jag använder ibland lite gelespray - men mycket mindre än innan jag började med äggschampo. Numera är det knappt något alls. Och det är inga problem att tvätta av det med äggschampot.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Emelie
1/21/13, 8:01 PM
#86

Ni som har ringblomma i, vart köper ni den?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

MimmiLS
1/26/13, 12:44 AM
#87

Jag bara måste fråga, ni som tvättar håret med "ägg shampo" använder ni ett helt ägg per tvätt?

Andina
1/26/13, 12:57 PM
#88

#87 - Jag använder mig av ett helt (normalstort) ägg.

Andra använder enbart äggulor, eller ett helt ägg + en äggula. Beroende på vad håret tycks 'gilla' bäst.

Har man långt o tjockt hår kanske inte ett ägg räcker. (Själv har jag ett 'fint' halvlångt hår.)

#86 - Lyssna med hälsokostbutiker eller webbshoppar på nätet (själv använder jag inte ringblomma - och har ingen speciell webbshop att föreslå på rak arm..).

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Upp till toppen
Annons: