Annons:
Etikettredskap-ingredienser-råvaror
Läst 3982 ggr
MajaL
2011-09-25 15:06

Örter och kryddor

Använder ni örter och/eller kryddor i era skönhetsrecept? Vilka i så fall och vad är de bra för?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
Exxozzie
2011-09-25 17:17
#1

(Känns som att jag svarar på allt här XD. Inflika ni andra också!)

Ja använder örter ibland.
Jag har gjort dekokter på granbarr och björklöv. Björklövsdekokt använder jag som det är (ansiktsvatten, ser väldigt snuskigt ut också). Granbarssdekokten hade jag när jag gjorde en ansiktskräm till min sambo.
Oftast använder jag olika safter. Typ apelsinjuice, gurksaft mm som jag har pressat ut själv.

Björklöv ska vara sammandragande och jag har ganska mycket poerer i mitt ansikte. Granbarr samma sak fast lite bättre.

Apelsin: Torr hy.
Gurka: Svalkande. Krämen får en fin ljusgrön färg också. :)

/Ämma
Sajtvärd på Skönhetsrecept iFokus


MajaL
2011-09-25 18:06
#2

Vad intressant! :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Zynell
2011-09-27 23:26
#3

Jag brukade använda örter till mina produkter men efter några försök gav jag upp. De började lukta hur mysko som helst, som mögel och bara unket efter ett 1-2 dagar. Trots att jag hade in konserveringsmedel osv. Men jag använder de gärna igen om jag lyckas få bukt på det här problemet för örter har ju många bra egenskaper som man kan använda sig utav. Istället för vanligt vatten, göra en avkok på en ört och använda det. Jätte bra. Flört

Exxozzie
2011-09-27 23:33
#4

#3 vad har du använt för örter och konservering?


Zynell
2011-09-27 23:41
#5

#4 Oj! Det var så länge sedan att jag inte längre kommer ihåg vilka örter det handlade om, men jag har alltid använt mig utav parabener till konservering för vattenprodukter. Tungan ute

Exxozzie
2011-09-27 23:47
#6

#5 Konstigt ändå. Jag har också parabener och mina utdrag har skött sig. :P


Annons:
Zynell
2011-09-27 23:50
#7

#5 Får man fråga hur du gör? Glad

Kanske har jag missat en fas, haft det i för länge eller något annat. Eller så har jag i för lite parabener. Har du en olika mängd konserveringsmedel när du använder vatten eller avkok?

Exxozzie
2011-09-28 00:09
#8

#7 Det där ansiktsvattnet jag gör (#1) har jag… *tänker*… Typ två stora nävar björklöv som jag kokar i regnvatten 350ml ganska länge. Kan det vara en halvtmme? Vattnet kokar i alla fall bort så att det bara är 100 ml kvar. Eftersom det är varmt redan har jag i 10 droppar parabener (flaskan från Crearome).
Sen brukar jag ha i 5 droppar vetivertgräs (också från Crearome). Det blandar sig inte men det luktar gott ändå.

Granbarrsdekokten hade jag i en kräm. Jag kommer inte ihåg hur mycket. Kan det ha varit 30ml dekokt och 12 droppar parabener?

Jag har mer i krämen eftersom man har fingrarna i den varje dag. Björklövsdekokten har jag på en pumpflaska, så det kommer inte i kontakt med bakterier lika mycket.

Men båda dessa är ganska osäkra. Jag kommer inte ihåg riktigt säkert hur jag gör.


Zynell
2011-09-28 00:14
#9

Aha! Så du har paraben i både avkoket och sedan i krämen, om jag förstått det rätt. Är rätt trött och jojig i huvudet just nu hehe. Tungan ute Kanske ska pröva det och även ha doft i direkt i avkoket.

Exxozzie
2011-09-28 00:19
#10

Nej :P

Alltså:

Ansiktsvatten

Vetivertgräsolja + Björklöv + vatten + 10 droppar paraben.
-> Totalt 10 droppar för 100ml

Kräm

Massa annat + vatten + granbarr + 12 droppar paraben.
-> Totalt 12 drpr för 100 ml


Zynell
2011-09-28 00:21
#11

Hehe som sagt. Borde gå och lägga mig nu, men tack för förklaringen. Får nog läsa om det här i morgon igen när huvudet är lite klarare. Tungan ute

Jätte bra sajt du har startat! Här lär jag hålla till en hel del! Skrattande

Exxozzie
2011-09-28 00:33
#12

God natt  Glad

Tack! Kul med en hudterapeut här.


Upp till toppen
Annons: