Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 9703 ggr
[SamsyOchEmsa]
9/27/11, 5:58 PM

Göra eget acne/finn-medel?

Hej! Jag har en fråga gällande finnmedel. Jag undrar om man kan göra eget medel eller någon slags kräm som motarbetar detta? Eller blir det kanske bara sörja då?

Tacksam för svar

// Sara Nilsson  Glad

Annons:
FrökenFrisk
9/27/11, 7:58 PM
#1

Jag skulle föreslå något som regör men inte torkar ut. Hallon är perfekt för orenhud! Citron ger en peeling, används ca 2 ggr i veckan. Hallon balanser och du kan mosa och lägga som mask i ca 20 minuter. Sedan behöver du en återfuktare som både lugnar huden samt balanserar. Jag skulle föreslå en jojobaolja med lavendel i.

Jag skulle tipsa dig om att använda lavendel, citron och hallon. Perfekta blanserare för orenhy.

Detta är mina tips. Jojoba Olja på orenhy kanske är för "fet"?? Kanske en lättare Olja, sesam? Någon som har ett tips där?

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════


 

Exxozzie
9/27/11, 9:53 PM
#2

Sojaolja är en torr Olja som är bra på akne. Sura medel är också bra, som frökenfrisk skriver.

Skulle jag vara du skulle jag testa att göra en ansiktskräm med sojaolja och pressad citronsaft. Jag gjorde en ganska fet kräm en gång som fungerade bra på natten. :)
Ångbada ansiktet! Det hjälper verkligen till. Det öppnar porerna och förebygger. Efter ångbadet kan man ha på en ansiktsmask för att rengöra lite till. Den ska innehålla grön lera som rengör. :)

Jag vill även tipsa om artiklarna Hur man tar hand om sitt ansikte del 1 och 2. plus Vilken råvara ska jag använda?


Exxozzie
9/28/11, 2:49 PM
#3

Okej Sara, jag har hittat ett recept på en ansiktskräm som jag kommer lägga in under kategorin "Recept". Jag har själv inte testat den men har funderingar på det.

Under Recept-kategorin finns ett recept på ett mlit rengöringsmedel för ansiktet. Det passar alla hudtyper. Rengör och ha sedan på krämen 2 gånger om dagen.

Lite av de tipsen jag har finns redan i artiklarna som jag skrev i förra inlägget.
Är det ungdomsacne som du har kan det vara ganska svårt att få bort. Man kan "dämpa" det men det går nästan aldrig bort helt, tyvärr.
Den beror på hormonförändringar och då är det svårt att tvätta bort den. Men som sagt, man kan hjälpa huden att må bättre. :)

Om det är make-up-acne du har. Dvs att du får acne av smink som du använder (det är ofta små plitor eller knottror) så finns bara en lösning - byt! :P


piri-piri
9/28/11, 10:14 PM
#4

Jojobaolja är en torr Olja som passar en fet hy. Droppa gärna i eteriskolja så som enbär, citrus, lavendel eller tea tre. Använder själv denna blandning till natten och har fått mkt bättre hy.

Jetta
10/12/11, 4:06 PM
#5

Jag brukar ta vinäger på en bomullstuss och ha i ansiktet. Om man tar det rent kan det vara lite frätande , sist jag gjorde det frättes en finne upp och började blöda, men om man tar ungefär en del vinäger och två delar vatten eller mer så lär det inte vara någon fara.

sirima
11/13/11, 4:08 PM
#6

Detta är inget tips på recept för en kräm men jag kan ge tips på en ingrediens, Tea-tree Olja. När jag gör ansiktsmasker/ångbad så brukar jag ta i några droppar koncentrerad tea-tree Olja.

Om jag märker att en finne är påväg så brukar jag ta en droppe på en tops och sedan dutta på området, de flesta gånger så "blommar" aldrig finnen ut ordentligt då.

Sedan måste man ju gå på djupet med vad som egentligen orsakar acnen, som #3 säger, det kan vara hormoner, det kan vara smink, eller något helt annat. Mitt tips är att om du dricker mycket mjölk, sluta med det i några månader och se vad som händer. Jag la av mitt mjölkdrickande för 3 år sedan och det har hjälpt massor.

Lycka till!

Annons:
Upp till toppen
Annons: