Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 5648 ggr
Exxozzie
9/28/11, 2:59 PM

Acnekrämen

För känslig hud vid acne, inflammation. Denna kan man ha på barn och bebisar också.

Vattenfas
10 ml Avocadosmör
4 g Sheasmör
2 g Cetylalkohol
2 g VE-fett

Fettfas
3,5 g MF-fett
72 ml Stark infusion på Kamomillblommor
1 g Allantoinpulver
10 droppar Parabener

Tredje Fasen 35-40°C
3 ml D-pantenol
1 ml E-vitamin
0,2 g Kamomill CO2 Extrakt

Tredje Fasen 20-25°C
8 drp Lavendelolja
3 drp Blå kamomillolja

Gör så här:

Blanda vattenfasen och värm till 70 grader. Värm fettfasen till samma temperatur på vattenbad. Blanda fettfasen i vattenfasen under vispning. När blandningen svalnad till 35-40 grader, blandar du i tredje fasen. Samma gäller för de sista ingredienserna


  • Redigerat 3/15/22, 10:25 AM av Niklas
  • Redigerat 3/16/22, 9:52 PM av TatsuOni
Annons:
Exxozzie
9/28/11, 3:09 PM
#1

Varför har jag i allt det här?

Avocadosmör och Sheasmör
Fett.

Cetylalkohol
Lite emulgerande men här har man i den för att stabilisera de två nedan.

VE-fett och MF-fett
Emulgeringsmedel. Eftersom vi har både fett och vatten i krämen kommer dessa inte blandas av sig själva.

Stark infusion på Kamomillblommor
Istället för destillerat vatten använder man här en infusion (ett utdrag med vatten=te) Läs mer om infusion i artikeln Vatten. Koka upp vatten och häll över blommorna. Låt dra i 15 min. Sila bort blommorna. Klart!

Allantoinpulver
Fuktbindare och lätt samandragande.

Parabener
Konserveringsmedel. Eftersom vi har vatten i måste krämen konserveras.

D-pantenol och E-vitamin
Vitaminer.

Kamomill CO2 Extrakt
Antar att det är samma som kamomillextrakt(?). Det är lugnande för irriterad hud.

Lavendelolja och Blå kamomillolja
Eteriska oljor. Dessa två är lugnande och luktar gott.


Memlan91
2/23/12, 3:51 AM
#2

Kan du berätat lite närmare vad du menar med alla dessa faser och berätat hur du gör krämen/krämerna steg för steg? Eller rör du bara samman allt? :)

Exxozzie
2/23/12, 3:20 PM
#3

Ja, visst kan jag det! Glad - Kommer i nästa inlägg.

- Faserna är det som avgör temperaturen och när allt ska blandas. Nu har jag såklart skrivit fel på vatten- och fettfas. De ska byta namn med varandra. =P

Vattenfasen ska ligga på en temp mellan 70-75 grader.

Fettfasen ska också ligga på 70-75 grader men den ska värmas i ett vattenbad.

Alla krämer har dessa faser. Så länge det inte pratas om savor, vilka ibland inte har något vatten i sig; ingen vattenfas.
Det betyder att man gör krämerna på ungefär samma sätt oavsett recept.


Exxozzie
2/23/12, 3:43 PM
#4

Vi börjar med att göra en infusion på kamomillblommor:

  1. Koka upp vatten
  2. Lägg blommorna i en bunke eller annat värmetåligt.
  3. Spraya blommorna med en blomspruta lite lätt. Detta steg behövs inte om blommorna är färska. Är de torkade är det bra att fukta dem lite.
  4. Häll det varma vattnet över blommorna och låt dem dra.
  5. Tiden och mängden varierar. Ju längre blommorna får dra och ju fler blommor man har desto starkare blir det.

- Jag tror att jag använde 2 msk torkade blommor och 1 dl kokande vatten. Men det är inte så noga. Det går inte att göra fel - detta blir som ett vanligt te man dricker.

Nu ska vi göra den s.k fettfasen:

  1. Fettfasen ska smältas/värmas på vattenbad. Börja med att ta fram två kastruller: 1 för vattnet som ska koka och en annan att ha fettet i.
  2. Lägg Avocadosmöret, Sheasmöret, Cetylalkoholen och VE-fettet i kastrullen (utan vatten).
  3. Ställ kastrullen i den andra kastrullen med vatten.
  4. Håll koll på temperaturen. Den ska ligga mellan 70-75 grader.

Vattenfasen (kan göras medan fettfasen står på värmning):

  1. Lägg MF-fett, infusionen, paraben och allantoinpulveret i en tredje kastrull. Denna kan stå direkt på spisplattan men det får inte koka!
  2. När den har nått samma temperatur som fettfasen (70-75 grader) ska fettfasen vispas ner.

Blanda:

  1. Fettfasen ska vispas ner i vattenfasen; strila ner den i en tunn stråle medan du rör om eller vispar.
  2. När allt är i ska blandningen se ut som mjölk, smet eller liknande. Den ska vara jämn och fin. Om den inte är det har du slarvat med temperaturen.
  3. Vispa i 4 minuter medan det fortfarande står varmt.

- Blandningen får inte gå över 100 grader! Ett tips för att undvika detta kan man byta plats på kärlen så att man vispar bladningen när det står på vattenbadet.

Tredje fasen:

  1. Blandningen kan nu börja kylas. Det kan man göra i kallt vattenbad om man vill men det kan vara lite mer riskabelt än att låta det svalna av sig självt.
  2. Jag brukar röra om i blandningen när jag kyler också men det är inte alltid nödvändigt. Ser krämen fin ut vid 40 grader behöver den inte röras längre.
  3. När blandningen svalnat till 35-40 grader blandar man ner D-pantenol, E-vitamin och Kamomillextraktet.
  4. Rör om så att allt blandas.
  5. När krämen svalnat lite till, 20-25 grader, kan man ha i lavendeloljan och kamomilloljan.
  6. Rör om så att allt blandas.
  7. Häll krämen i en burk eller flaska med lock och låt den vila ca ett dygn nnan du använder den.


Upp till toppen
Annons: