Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 5210 ggr
[CinderRainfall]
10/1/11, 2:41 PM

pormaskar

Hur får man bort pormaskar enklast? Får inte bort dom med vanlig ansiktsrengöring.

Annons:
Hellas
10/1/11, 4:07 PM
#1

Jag tog en ansiktsbehandling för flera år sedan och den djuprengöring de gjorde inkl. "klämde" pormaskar gör nytta än idag.
Jag tror däremot inte att man ska klämma ut dem själv, risken är att de bara blir inflammerat och ännu värre.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Zynell
10/1/11, 10:57 PM
#2

Det går alldeles utmärkt att klämma pormaskar själv. Flört

Men när man gör det ska man se till att ansiktet är rent. Gärna efter en dusch för då är porerna öppna efter ångan från vattnet. Se till att händerna är rena och linda in de fingrar som du ska klämma med med papper. På detta sätt förhindrar du sprida smittan från finnen/pormasken vidare. Samma sak gäller finnar. Varje gång man klämmer något utan att ha gjort rent sig först riskerar man att smitta intillliggande området runt finnen/pormasken. Efteråt är det bra att använda ett ansiktsvatten som har en porsammandragande effekt för att ytterligare förhindra att smitta ned ansiktet.

Kan också tillägga att inte trycka ihop huden när man klämmer. Tryck uppåt istället dvs lyft huden för att undvika ärr eller andra skador.

Exxozzie
10/2/11, 1:52 PM
#3

Ångbada är det bästa jag har provat. :)

1-2 ggr/veckan

Koka upp vatten i en kastrull. Dra av från spisen. Håll ansiktet över i 10 minuter men en handuk över bakhuvudet.
Första gången kan man rengöra genom att klämma, så som Nellieclind förklarar.
De andra gångerna har jag inte behövt klämma lika mycket eller inget alls. :)


jeessiikaa
11/8/11, 9:54 PM
#4

Jag använder pore-strips från Formula 10.0.6, de fungerar superbra och går att använda på både näsa och haka (där brukar jag använda dom).

De går att köpa på KICKS och Åhlens, finns säkert fler affärer och de kostar runt 70 kr/paket med 6 st

Exxozzie
11/9/11, 2:04 PM
#5

#4 Är det sånns pinnar man använder att klämma med?


jeessiikaa
11/9/11, 4:44 PM
#6

Nej, det är som små "lappar" som man sätter på näsan med hjälp av vatten, vet inte riktigt hur jag ska förklara det haha men det är inga pinnar :)

Annons:
primad
11/9/11, 10:33 PM
#7

jag har också testat sådana där lappar, men mest fått för mig att de inte ska vara så jätte bra för huden när man rycker ut massa små porer. Tänk om man hade större porer? Lämnar de inte små hål i hyn då? Hum… porer är så himla knepiga!

jeessiikaa
11/10/11, 4:27 PM
#8

Efter att jag använder pore-stripsen så brukar jag smörja in med en "porminskande" lotion, så de blir inte så mycket hål :P

Frogge33
11/10/11, 8:55 PM
#9

Jag har torr hud, och jag brukar göra en ansiktsskrubb som är gjord av olivolja och salt. Jag brukar skrubba lite lätt och sen låta det sitta på typ 5 min, då kan man känna det liksom svida. Det tar bort både pormaskar och finnar, plus att huden blir återfuktad. Iallafall på mig. Jag tror att det är saltet som tar bort smutsen som finns instängt porerna. Men innan jag använder skrubben så använder jag en annan skrubb, som jag också gjort själv - socker och honung. Den använder jag för att tvätta av sminket. Av vanlig tvål blir jag så himla torr. Särskilt nu på höst/vintertid. Visste inte att den funkade mot pormaskar, men jag märkte det sen efter ett tag. Glad

 

// Matilda

Denna kommentar har tagits bort.
Exxozzie
11/12/11, 1:05 PM
#11

#6 Aha, jag har hört om dem men inte testat. Gör det inte ont?


jeessiikaa
11/12/11, 2:17 PM
#12

Nej inte de från Formula 10.0.6. Men jag har hört att de från Nivea (tror jag) gör väldigt ont, så skulle rekomenderar dom som jag använder :)

Upp till toppen
Annons: