Sajten Skönhetsrecept iFokus

Hur går det för er?

2011-10-02 13:59 #0 av: Exxozzie

Hej allihopa!

Skulle vilja veta hur det går för er. Om ni har gjort något själv hemma eller funderar på det. Om det gick bra eller dåligt och så vidare.

Berätta! Jag är jättenyfiken på er! Skrattande

Om ni har problem, recept osv; skriv gärna ett nytt inlägg så blir det lättare för andra att hitta och läsa trådarna. Tankar kring ämnet går bra. :)

Anmäl
2011-10-02 14:03 #1 av: Exxozzie

Jag kan börja:

Jag har hittat lite nya recept jag ska prova. Jag har en hel del att göra för allt är nästan slut här hemma; tvål, ansiktskräm, balsam med mera. Jag ska till och med testa att göra en ögongelé för första gången.

Igår hittade jag en påse björklöv i frysen och blev jätteglad! Jag hade glömt bort att jag hade dem. De ligger på tork nu och jag ska göra en infusion på dem.

Jag hade tänkt att köpa lite nya eteriska oljor också. Jag vill ha så många nu när jag köpt en bok om dem. Tungan ute

Anmäl
2011-10-02 18:58 #2 av: Kalendula

För min del har det gått riktigt bra.

Har tvättat mitt hår med uppvispat ägg o några droppar citron.

Men hjälp vad det löddrade, inga problem att skölja ur alls. Klådan gick över i ett naffs. O håret har liksom en annan lyster o är mjukt på ett annat sätt.

Helt fantastisk!Skrattande

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska gör av allt mitt schampo som jag köpte i Ullared Obestämd

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Anmäl
2011-10-02 20:34 #3 av: Exxozzie

#2 Vad kul att höra! :D
Du får ge bort schampot eller använda det som tvål. :P Det gjorde jag.

Anmäl
2011-10-02 20:40 #4 av: Kalendula

Kommer förmodligen använda schampot som tvål. Brukar köpa storpack schampo som jag fyller en söt pumpflaska som jag har på diskbänken.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Anmäl
2011-10-02 21:48 #5 av: MajaL

Kul att höra att det blev så lyckat Kalendula! Glad

Väntar ännu på att ingredienser ska anlända. Men planerar även att beställa ingredienser till läppstift. Glad

Anmäl
2011-10-02 22:19 #6 av: Kalendula

Maja, ja, jag är jättelycklig, för att det äntligen har slutat klia. Tack innerligt för tipset Skrattande

Anmäl
2011-10-02 22:26 #7 av: MajaL

#6 Skrattande

Jag förespråkar alltid det naturliga. Hade ditt problem före jag började med äggshampot själv.

Anmäl
2011-10-03 13:00 #8 av: Exxozzie

Jag är jättenyfiken på läppstiftet! Jag har själv börjat fundera på smink och så men jag har inte riktigt kommit igång än. :P

Jag är jättglad för kalendulas skull. :)

Anmäl
2011-10-03 14:14 #9 av: Kalendula

Skrattande

Anmäl
2011-10-03 16:02 #10 av: MajaL

Ja, jag tror att de redan hunnit skicka min beställning, så det blir nog att jag gör en ny när den redan beställda kommit.

Har faktiskt testat lite smått utan pigment och med ett "avskalat" recept på främst bivax och olja (raps, kallpressad eko). Funkade finfint! Glad

Anmäl
2011-10-03 16:11 #11 av: Exxozzie

De är liiite sega på crearome kan jag tycka. :P
Vad kul. :) Är det som ansiktsolja?

Anmäl
2011-10-03 16:32 #12 av: MajaL

#11 Menar du kallpressad rapsolja? Vi använder den till mat. :)

Anmäl
2011-10-03 16:46 #13 av: Exxozzie

Haha, ja det vet jag :P

"Har faktiskt testat lite smått utan pigment och med ett "avskalat" recept på främst bivax och olja (raps, kallpressad eko)."

- Vad är det du har gjort?

Anmäl
2011-10-03 17:40 #14 av: MajaL

Hittade ett oerhört simpelt recept på läppcerat på Internet, så jag provade för att se så att ingredienserna inte skar sig.

Känns bättre att beställa hem de ingredienserna man ska använda efter att ha testat.

Anmäl
2011-10-03 19:16 #15 av: Exxozzie

Okej. Men det är ju bra. :)

- Man kan tänka så här: Det finns bara två typer av ingredienser. Fettlösliga och vattenlösliga. Blandar det sig inte med vatten, kommer det blanda sig med olja. Och alla ingredienser som kan blandas med olja, blandas med varandra och vice versa.
Det luriga kan vara att en del saker (t ex bivax) måste värmas lite först innan man ser att det blandas med olja.

Anmäl
2011-10-03 19:37 #16 av: MajaL

Okej, bra att veta. :)

Anmäl
2011-10-04 13:09 #17 av: Andina

Kalendula - Grattis till ditt nya 'fynd'! Vad roligt att äggschampo fungerar bra för ditt hår och din hårbotten också.

Duschar du och använder duschchampo e d så går det alldeles utmärkt att duscha med hårschampo också.
Eller som jag (jag hade inte mycket hårschampo kvar hemma när jag började med äggschamponering) till att tvätta kammar och borstar med ;)

Spännande att botanisera här bland alla recept och idéer kring 'naturlig renhållning'! :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2011-10-04 18:37 #18 av: MajaL

Idag har de tydligen skickat vidare/ packat min beställning. Så hoppas den kommer i veckan! =)

Anmäl
2011-10-05 18:33 #19 av: Arinya

Jag började för första gången på tandkrämsmetoden! :D

Tandkräm bleker och jag blekte bort ett sugmärke helt :)

Anmäl
2011-10-06 00:38 #20 av: Exxozzie

#19 Nehe? Vad coolt. :)

Anmäl
2011-10-06 11:39 #21 av: Arinya

#20 hah eller hur! :D

Anmäl
2011-10-07 17:23 #22 av: MajaL

Idag kom min beställning! =)

Har nu nyponrosfrö-olja i ansiktet samt talk på det. :)

Känns ypperligt!

Har zinkoxiden i en glasburk (liksom jag har talket). Har inte använt det än. Undrar hur man ska tänka när man doserar zinkoxidet? Jag tänkte ju att man kunde dutta lite med en borste, så som med talket.

Vad tror ni? Det står att man ska dosera 5% zinkoxid i kosmetiska recept. Det är miljöfarligt står också.

Men jag undrar om man behöver tänka på något speciellt om man ska använda det som puder enskilt. Kanman ta lite och dutta? Utan att tänka på dessa 5%. Det är ju omöjligt för mig att veta hur många procent det blir. :)

Anmäl
2011-10-07 19:49 #23 av: Frogge33

Jag har inte gjort något som jag hittat här (än!) men jag har gjort ett par hårinpackningar. Har bara slängt ihop några ingredienser och det har funkat perfekt. Skrattande

Ett exempel på en inpackning är:

1 mogen avokado, 1 ägg, 1 msk olivolja och 2 msk honung

Men tänkte testa den där enkla ansiktsscrubben men socker och honung (eller olivolja)

Men jag älskar hemmagjorda hårinpackningar, ansiktsmasker m.m. Jag är verkligen någonting för naturligt och ekologiskt. Glad

Hittade den här sajten idag när jag bläddrade igenom de olika ifokus sajterna. Verkligen en favvo kan jag säga! SkrikandesSkrattande

Anmäl
2011-10-07 20:04 #24 av: Exxozzie

#23 Det låter som en bra inpackning :) Går den att tvätta ur med bara vatten?
Kul att höra! Välkommen.

Anmäl
2011-10-07 20:20 #25 av: Frogge33

#24 Hmmm... jag är inte riktigt säker på att den går att tvätta ut med bara vatten, men jag tror det. Jag tvättar med ekologiskt schampo så jag använde det sist när jag tvättade ur det. Men jag ska nog pröva med bara vatten Skrattande

Men den är bra, så den tipsar jag om (och den är enkel också) Tungan ute

Anmäl
2011-10-07 20:43 #26 av: Exxozzie

#25 Jag ska också testa den. :) Gör ett nytt inlägg på recept, då blir den lättare att hitta för andra också. ;)

Anmäl
2011-10-07 22:21 #27 av: Frogge33

Ja det ska jag göra Skrattande

Anmäl
2011-10-08 09:16 #28 av: MajaL

Puffar för min fråga i #22! Skrattande

Anmäl
2011-10-08 17:51 #29 av: Exxozzie

Jag tror att du blir väldigt torr om du använder det direkt på. Sen är det nog inte så bra att andas in. Jag tycker att man ska göra som det står på förpackningen, ta det säkra före det osäkra.

5% menas att du ska göra en blandning: 5g zinkoxid och 95g talk t ex.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.