Annons:
Etiketterskönhetsreceptartiklar
Läst 3019 ggr
Exxozzie
10/2/11, 8:49 PM

Hårvax

100 ml vatten

30 ml gelatinpulver

10 ml potatismjöl

Eteriska oljor

Gör så här:

Koka upp vattnet tillsammans med gelatinpulvret. Vispa under tiden. När det kokar drar man bort kärlet från plattan. Tillsätt potatismjölet (det ska inte koka).
Vispa tills det tjocknar. Tillsätt eteriska oljor så det tar bort lukten (obs! 20-25 grader).
Ställ i kylskåpet.

Gnugga smeten ordentligt så att det blir vaxliknande innan det appliceras  håret. Lösningen är vattenlöslig.

-Jag har själv inte provat receptet.


  • Redigerat 3/15/22, 10:32 AM av Niklas
  • Redigerat 3/16/22, 7:59 PM av TatsuOni
Annons:
MajaL
10/2/11, 9:42 PM
#1

Oj, man trodde ju att det skulle vara vax i. Tungan ute

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Exxozzie
10/3/11, 1:09 PM
#2

Ja, det är ofta vax i men jag tog det enklaste receptet som jag kunde hitta.

De andra recepten jag har hittat innehåller animaliska råvaror eller paraffin/vaselin/stearin.Många väljer bort dessa råvaror. Men jag kan skriva ner ett sånt också. :)


Exxozzie
10/3/11, 1:34 PM
#3

550 g Gult bivax
450 g Gult vaselin (klövervaselin t ex)

Eteriska oljor:
10 g Geraniumolja
5 g Bergamottolja
5 g Citronolja

Gör så här:
Bivax och vaselin ingår i fettfasen. Det smälts och blandas men temperaturen behöver inte gå upp till 70-75 grader. Det viktiga är att allt är smält.
Rör om medan det svalnar så lägger sig inte bivaxet och stelnar på kanterna av kärlet.
De eteriska oljorna ingår som vanligt i tredje fasen (20-25 grader). Tillsätt vid den temperaturen.

Jag skulle tippa på att de eteriska oljorna inte är jätteviktiga - ta den doften du tycker om eller oljan som passar ditt hår. Den här får en citrusdoft.
Sen blir det runt 1 kg vax! Vill man ha mindre är det bara att justera. Jag skulle börjat med 100 gram och se om jag blev nöjd först. Glad


MajaL
10/3/11, 3:53 PM
#4

Det var ett krångligare. Varför väljer många bort det? Vilket är bäst, ur hälsosynpunkt?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Exxozzie
10/3/11, 4:09 PM
#5

Ja, men det är inte så krångligt som det ser ut. Jag lovar. Alla skönhetsrecept ser jättejobbiga ut men när man väl står där och ska göra dem är det inte så farligt. Det är mest temperaturerna man är ovan vid. :)

I alla fall..
Man väljer bort vaselinet och ibland även bivax. Inget utav dem är vattenlösliga. Vaselin är en typ av mineralolja vilka inte är bra för hyn (täpper igen porerna och tas inte upp av huden).

Du använder ju ägg som schampo så jag tror att det här vaxet går att tvätta bort med det. Jag använder bara balsam i princip, så jag kan inte använda det för det skulle sitta kvar i mitt hår.

Bivaxet tas inte heller upp av huden men jag tror inte att det täpper igen. Bivaxet används ofta utav den anledningen - gör man ex läppstift vill man inte att huden ska ta upp det utan ligga kvar på läpparna. Är man vegan kanske man inte vill använda bivax. Men jag ser inget fel med att använda det.

Hade jag fått välja skulle jag försöka ersätta vaselinet med samma mängd vegetabiliskt fett.


MajaL
10/3/11, 4:35 PM
#6

Okej, får se om man vågar sig på något av de. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: