Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 4398 ggr
Mandusius
2011-10-02 21:41

Egen Deodorant?

Skulle vilja ha lite recept deodorant för normal hud. Eller varför inte samla recepter i denna tråd? 
Tack i förhand:)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Annons:
Exxozzie
2011-10-03 13:15
#1

Jag flyttar tråden till Recept. :)


Exxozzie
2011-10-03 13:25
#2

90 ml destillerat vatten
10 g deokristallsten i pulver
ev 0,5 ml citronsyraester
ev några droppar eterisk Olja

Gör så här:
Lös upp deokristallstenen i vattnet. (Ev. löses inte allt upp då vattnet blir "mättat". Kvarvarande kan silas bort eller kan var kvar) Tillsätt övriga ingredienser. Skaka om och häll upp i en sprayflaska.

Ingredienserna finns på Crearome


Mandusius
2011-10-03 21:01
#3

Tack :D

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

MissInAction
2011-10-04 20:36
#4

Vanlig bikarbonat fungerar. Ta en bomullspad och blöt upp lagom mycket (inte dränka) och sen häller du på en liten hög bikarbonat i mitten och stryker ut med fingret så att det blir som en smet. Sedan stryker du på armhålorna. 
Luktar ingenting alls, möjligen kan det synas svett på kläderna ändå men det är doftlöst.

Varning dock att det är rätt så starkt, en del klarar det utan problem men andra kan bli irriterade. Man får prova. För mig funkade det i en månad innan det började klia och bli rött. Det är miljövänligt, billigt och ingen antiperspirant som blockerar porerna, vilket ju gör att all skit får hitta andra vägar att ta sig ut genom huden… exempelvis ansiktet Flört


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Mandusius
2011-10-04 22:56
#5

#4 intressant, det luktar inget med bikarbonat eller?

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

MissInAction
2011-10-05 13:05
#6

#5 Jag kände ingenting och jag betraktar mig som väldigt känslig när det gäller obehag av olika slag Flört

Men som sagt, värt att testa detta men om det börjar kännas irriterat så låt bli.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Andina
2011-10-05 21:50
#7

För mig fungerar ren kokosfett jättebra! Ingenting annat! Antingen kokosfett som är smaklös/luktfri - eller om man vill ha lite kokosdoft så väljer man det kokosfett med kokossmak. Så enkelt - finns ju i livsmedelsbutikerna.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[SweetRose]
2011-10-05 22:16
#8

#7 smärjer du alltså bara på vanligt kokosfett och det funkar lika bra som vanlig deo? syns det inte på kläderna?

Andina
2011-10-06 10:33
#9

#8 - ja det fungerar lika bra! Jag väntar ett tag innan jag sätter på mig kläderna, så att kokosfettet hinner absorberas. Finns det "överskott" kvar så torkar jag bara bort det försiktigt. (Men efter några gånger lär man sig hur mycket man ska ta - och det är inte mycket!) 
Jag gnuggar in kokosfettet i handflatorna först, så att det smälter - det går snabbare för kroppen att absorbera det då.

Jag använder smak-/luktfri kokosfett. Funderar på att blanda i nå'n droppe örtessens för god doft också…

Här lite andra deo-recept

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[SweetRose]
2011-10-06 18:33
#10

#9 Jösses vad häfitgt! Det måste jag prova. Använder du sådan där vanlig i silvrigt paket man kan köpa i mataffärer? :)

Andina
2011-10-06 18:51
#11

Nej, jag köper biofoods ekologiska (på Coop Forum här) - men jag är säker på att Silverpaketet fungerar precis lika bra… Det fettet är ju härdat - av någon outgrundlig anledning - men det har säkert ingen som helst betydelse.

Prova kan du ju göra - se'n kan du ju använda kokosfettet i matlagningen också. Flört

Mitt motto är: Så enkelt som möjligt! ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Upp till toppen
Annons: