Annons:
Etikettundersökningar
Läst 4813 ggr
Exxozzie
2011-10-04 14:29

Råvaror-Kluring

Här kommer en Kluring om råvaror. Lycka till!


Annons:
pius314
2011-10-04 15:00
#1

Kul,

men Olja är ju också en sorts fett. Bara att skillnaden är att det ena är fast och det andra flytande (vid en viss temp…) så frågan "Vad är det för skillnad mellan fett och Olja?" var lite mysko tycker jag

:-)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
FrökenFrisk
2011-10-04 16:13
#2

Jätte roligt! Jag fick 8 av 10 så jag är rätt nöjd. Glad

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════


 

[Moa-]
2011-10-04 16:52
#3

Som sagt ovan är Olja en variant av fett.

En råvara behöver inte vara en ingrediens i en produkt för att bli en råvara, man kan sälja olika former av råvaror just exakt som de är också, därmed är råvaran i sig produkten. Däremot så måste en råvara utvinnas ur naturen för att klassas som råvara.

Detta är endast de frågor jag på rak arm kan svaret på, så jag skulle ta resultatet och svaren i dessa frågor med en stor nypa salt…

Andina
2011-10-04 19:03
#4

Spännande frågor och kul Kluring! Tack för den!

Själv lyckades jag skrapa ihop hela TRE rätt! :)))) Jag har mycket att lära från detta forum… ;/ ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Exxozzie
2011-10-04 20:06
#5

#1 Ja, det kanske var dåligt formulerat :P
#3 Måste det? =S Vaselin är väl också en råvara?


[Moa-]
2011-10-04 20:15
#6

Nationalencyklopedin beskriver begreppet råvara som en obearbetad eller obetydligt bearbetad vara för industriell vidareförädling.

Annons:
Exxozzie
2011-10-04 20:16
#7

Men då är ju knappt något en råvara.. Både oljor, fetter är ju ganska berarbetade. Skulle jag säga.


[Moa-]
2011-10-04 20:33
#8

Ja, det är ju exakt det jag menar. Saker kan vara en produkt eller ingrediens i en produkt utan att det för sakens skull måste vara en råvara.

pius314
2011-10-04 20:59
#9

Jag tänker också (utan att ha googlat) att råvaran kan vara en ingrediens i en produkt (tex salsa som bla består av tomater) men att tomaterna är råvaran, inte salsan… Kanske ett dåligt exempel…

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
[Moa-]
2011-10-04 21:51
#10

Ja, de enklaste exemplet som man kan ta i Sverige är antagligen att skogstimmer är en råvara, som sedan kan bli en ingrediens till pappersmassa eller förädlas till olika former av byggnadsmateriel. Pappersmassan och de förädlade produkterna är efter förändringarna inte längre att beakta som råvaror.

Exxozzie
2011-10-05 04:08
#11

Jag tänker "Kan jag använda den här i en salva? -Ja, det kan jag. Alltså är det en råvara." Tungan ute
Jag tror jag tänker så eftersom jag också tänker "Jamen papperet och bläcket är ju råvaran eftersom tidningen är produkten"

Men okej, Moa, det är jag som är insnöad. Flört


[Moa-]
2011-10-05 08:16
#12

Ha ha, ja, det är inte alltid enkelt att hålla ordning på alla begrepp… =)

Just på grund av att frågan var att definiera vad som var en råvara tyckte jag dock att det kunde vara värt att påpeka… Produkter har du däremot genom hela ledet, både som råvara eller bearbetade varor, så pappret och bläcket i sig är också produkter om än i just detta fall inte slutprodukten som är tidningen.

Så nu har vi full koll både på vad råvara och produkter är för något. =)

Exxozzie
2011-10-05 08:21
#13

Ja. Glad
- Erkänn att du googlade svaren innan du svarade. :P


Annons:
[Moa-]
2011-10-05 08:43
#14

Jag googlade fram definitionen (eller gick väl egentligen direkt in på NE), lite svårt att lägga fram som argument att man har rätt för att man vet att det är så… Lättare att kunna säga se här, det är fastslaget av en allmänt accepterad källa, därmed är det också lättare att undvika till exempel Wikipedia när man ska hitta belägg för sin sak.

Jag har studerat ekonomi i ett antal år och därmed fått ganska bra koll på vad som kan klassas som till exempel råvara, genom flertalet företagsstudier och analyser som vi gjort på företag och koncerner som arbetar med bland annat råvaruförädling. Så begrepp inom de områdena vore det illa om jag inte hade någorlunda koll på… =)

Exxozzie
2011-10-05 10:15
#15

Jaha, jag visste inte att man fick lära sig sånt också. Men det är en hel linje? Jag har läst en kurs, industriell ekonomi, där fick vi inte lära oss sånt. Det hade ju behövts nu om inte annat. Hehe. :)


[Moa-]
2011-10-05 10:22
#16

Ha ha, ja, jag läser och ska bli civilekonom, så programmet är på fyra år, jag har läst tre… =) Det är ju kanske inte definitionen av vad en råvara är man lär sig, men man snappar upp saker på vägen, annars vore det ganska illa… =)

Cazzos
2011-10-05 21:46
#17

Åhnej! Jag fick bara 5/10 Rynkar på näsan


Upp till toppen
Annons: