Annons:
Etikettundersökningar
Läst 6332 ggr
Exxozzie
10/11/11, 1:08 PM

Hur ofta tvättar ni ert hår?

Vill veta hur ofta ni tvättar håret. Skriv gärna varför ni tvättar så ofta/sällan.


Annons:
Kalendula
10/11/11, 1:35 PM
#1

En gång i veckan, för att jag behöver inte mer nu när jag börjat använda äggshampoFlört

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Jetta
10/11/11, 3:26 PM
#2

Tvättar varje fjärde eller tredje dag. Det brukar bli på söndagar och onsdagar. Jag vill spara ut mitt hår så jag försöker att inte slita på det så mycket och använder också balsammetoden. Dagen efter att jag tvättat(tvättar det på kvällen) kan det vara ganska torrt så det brukar vara bäst andra dagen. På sommarlovet brukade jag gå en vecka utan att tvätta men nu tvättar jag ju som sagt lite oftare eftersom att jag vill att håret ska se fräscht ut även den dag då jag ska tvätta.

Frogge33
10/11/11, 8:05 PM
#3

Jag tvättar mitt hår 2 gånger i veckan. Ibland blir det 3 gånger om jag ska någonstans på helgen. Men jag vill (håller på) att avänja så att jag kan tvätta bara en gång i veckan.

Tvättade typ varje dag förr och mitt hår mådde inte bra av det. Jag har även gått över till ekologiskt schampo och balsam. Och sen brukar jag göra egna inpackningar också.

Men jag brukar alltså tvätta söndag kväll och onsdag kväll, fast på lördagen brukar det vara rejält flottigt. Förr så kunde jag tvätta bara en gång veckan men sen ökade jag hela tiden (för jag tränade varje dag) men nu så vill jag inte jag tvätta så ofta längre Glad

 

// Matilda

Maria
10/12/11, 11:40 AM
#4

Var 3:e dag ungefär.

Nu har jag löshår "iklistrat" så jag behöver använda balsam vilket jag inte gör normalt sett.

Förr tvättade jag håret varje dag men det behövs inte längre. Det blir inte lika fett. Förmodligen är det en vanesak för hårbotten men också att grått hår har en annan kvalitetFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Exxozzie
10/12/11, 12:06 PM
#5

Okej. Jag tvättar också typ var tredje dag om jag kommer ihåg. Haha. :P
Men jag försöker att göra det ganska sällan och vill också bara tvätta en gång i veckan. Mitt hår är lite envist, så det blir lätt fett.
- Jag har köpt en avocado, frogge, så jag ska göra inpackning imorrn eller övermorn. :D

#4 Varför använder du inte schampo? - Ja, man blir lite torrare när man blir äldre tror jag. :)


Maria
10/12/11, 12:16 PM
#6

#5 Åh, nu var jag otydlig. Schampo använder jag varje gång men jag brukar inte använda balsam.Flört

Däremot så behövs balsamet nu när jag har "löshår" för det tovar sig något enormt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Exxozzie
10/12/11, 12:25 PM
#7

#6 Hehe. Så du använder balsam för att det tovar sig men det gjorde inte det inte innan? :P


Maria
10/12/11, 12:30 PM
#8

Just det.Flört

Ändå är det så fin kvalitet på löshåret. Äkta hår med asiatiskt ursprung.

Asiatiskt hår är tydligen det bästa att använda som löshår/peruk p.g.a den kraftiga kvaliten plus att de flesta asiater inte har använt så mycket produkter i sitt hår som färgning, permanent osv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Exxozzie
10/12/11, 12:35 PM
#9

Jaha. Det visste jag inte. Visste att det var starkt, men det andra hade jag ingen aning om. :)
Hur gör man om man har lockigt eler krulligt hår om man vill ha löshår då?


Maria
10/12/11, 12:40 PM
#10

Då lockar de till håret och gör det precis som ditt vad jag förstått.

Det finns ju färgat i mängder av färger också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Frogge33
10/12/11, 3:36 PM
#11

Okej, vad bra Exxozzie! Glad Själv har jag börjat använda den där enkla ansiktsscrubben med honung och socker. Den är helt perfekt för mig! Den rengör bra och den torkar inte ut alls så mycket. Jag fullkommligt älskar den!

Så jag har gått över från köpt dålig scrubb till den, som jag använder varje dag. Den är jag riktigt nöjd med! Skrattande

Tack för receptet vem det än var som la ut det!

 

// Matilda

Exxozzie
10/12/11, 6:07 PM
#12

#10 Aha. Jag är helt borta när det kommer till löshår. Haha. :P

#11 Ja, det ska bli spännande :D


Maria
10/12/11, 6:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Här kommer en bild på "slingorna" som klistras i mitt hår. De sitter från början i en lång bred remsa som klipps i lagom bredd för att sedan klistras in. Håller ungefär för mig 8 veckor.

Då måste man byta för det egna håret har vuxit såpass att de hamnar för långt i från skalpen så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Exxozzie
10/12/11, 6:32 PM
#14

#13 Man ser faktiskt att det är starkt - bra kvalité alltså. Jag vill också ha asiathår! Skrikandes


Maria
10/12/11, 6:33 PM
#15

#14 Ja, det är en himla skillnad mot mitt eget tunna flygiga hår, hehe

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

hyltebarn
10/14/11, 6:20 PM
#16

När det behövs varannan till var tredjedag ungefär. 

Kan ju tilläga att asiatiskt löshår verkligen inte är för alla hur stark det en är! Har man som mig tunt svenskt hår så ser det rent ut förjävligt ut ;)

 /Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

MajaL
10/14/11, 6:35 PM
#17

Varannan-var tredje dag. Kör med salt (1/2 dl) någon gång ibland oockså, inte i kombination med hårtvätt.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Maria
10/14/11, 6:37 PM
#18

#16 Jag har inte haft många egna strån kvar men de har varit skickliga och satt det under mitt egna så att säga, så det har blivit som ett slags utfyllnad underifrån.

Sedan sätter jag för det mesta upp håret i en tofs eller med klämma så det märks knappast.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

drutten2
10/14/11, 8:26 PM
#19

Jag tvättar mitt hår med oparfymerat balsam

(Neutral då det inte inehåller Glycerin som bleker färgat hår)

var tredje dag ungefär, som vårdande har jag lite olivolja i

balsamet även som leave-in.Glad

Fridaaaa
10/15/11, 1:05 PM
#20

ca varannan, var tredje dag. Har alltid schampoo och balsam annars blir mitt hår risigt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Zynell
10/15/11, 1:07 PM
#21

Varannan dag, ibland var tredje. Förut tvättade jag håret varje dag men det slet ut det väldigt mycket. Nu när jag tvättar håret 2-4 ggr/v är det mycket mjukare och fylligare.

Hellas
10/15/11, 3:53 PM
#22

Ca. 3 ggr /vecka om jag inte ska bort och vill ha riktigt nytvättat hår.

Jag har aldrig haft fett hår utan snarare för torrt.
Jag använder inte balsam, då får jag ingen styr alls på håret, jag tror det handlar om att jag inte hittat "rätt" balsam.
Det är dessutom svårt att hitta sådant som inte innehåller silicon så tips är välkommet.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

MelanieL
10/16/11, 4:44 PM
#23

3-4/ Gånger i veckan. Bror ju på vad man ska göra!

#22 Tresemme naturals är den bästa jag testat inom siliconfria-balsam. Helt klart värt att ge det ett försök :)

/ Melanie

Skrattande

Exxozzie
10/16/11, 8:59 PM
#24

Jag gör eget balsam! Flört
Det bästa jag har testat. Haha. :P


srebecca
10/19/11, 3:43 PM
#25

3 ggr i veckan, 4 ibland kanske.

Exxozzie
10/19/11, 5:18 PM
#26

Vad tror ni är det optimala? Egentligen ska man väll låta håret vara så mycket som möjligt men vad är möjligt? En gång i veckan/månaden/dagen? Vad tror ni?


Zynell
10/19/11, 5:23 PM
#27

#26 En gång i månaden låter bara uschigt hehe. Men jag tror nog att man kan vänja håret vid att tvättas mer sällan. Jag tvättade håret förut ALLTID varje dag. Det kändes hemskt i hårbotten om jag inte gjorde det, men så började jag tvätta det varannan dag och till en början var det riktigt jobbigt. Idag kan det lugnt gå 3-4 dagar innan jag känner att jag måste tvätta håret igen.

Annons:
Exxozzie
10/19/11, 5:56 PM
#28

Hehe, jo.

Jag var också en tvättoman förut. Varje dag, inga undantag.

Jag ligger nog också runt 3-4 dagar. Ibland kan det även ta längre tid om jag är hemma väldigt mycket. Jag vill kunna tvätta håret ännu mer sällan. Håller på och sparar ut, så det får inte slitas så mycket. En gång i veckan skulle vara skönt. :D


Maria
10/19/11, 6:24 PM
#29

Det kan ha med ålder att göra också tror jag. När jag var ung så hade jag mycket fetare hår (och även hy).

Numera har jag ganska mycket grått hår och det är av en helt annan kvalitet. Torrare och mer "svintolikt"Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MelanieL
10/19/11, 9:30 PM
#30

#29 Känner igen mig. Fett hår, fet hy.. Blir ju att man nästan måste tvätta oftare! 

Men om man tog en paus från att tvätta helt i 1-2 veckor. Skulle inte håret sluta producera fett då? Har läst det någon stans Förvånad

/ Melanie

Skrattande

Maria
10/20/11, 7:58 AM
#31

Jag vet inte hur det fungerar men det känns som att "fettbildandet" kommer inifrån så om det skulle hjälpa med att tvätta mindre är tveksamt men vem orkar prova?Tungan ute

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MelanieL
10/20/11, 9:10 PM
#32

Haha ne vem orkar pova!

/ Melanie

Skrattande

Exxozzie
10/21/11, 5:48 PM
#33

Jag har faktiskt orkat prova. :P

Jag tvättade mitt hår varje dag (ibland två gånger per dag tom) med tensidschampo (sånt man köper i affären).
För mitt hår var fett i botten (och torrt i topparna). Det tar ett tag, kanske mer än två veckor för håret att lugna ner sig med fettproduktionen. Nu tvättar jag var 3-4:e dag med bara balsam. Och det ser inte fett ut.


MajaL
10/24/11, 12:08 PM
#34

Mitt nya "rekort" är var 4e dag. Då sköljde jag med salt en dag.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
JustMySelf
11/1/11, 8:15 PM
#35

det varierar mycket, men i genomsnitt blir det typ med schampoo+balsam ca 3 gånger/vecka och med bara balsam 2 gånger :) när jag känner för det helt enkelt ;)

Anterrabae
11/8/11, 11:42 PM
#36

1-2 gånger i veckan.

Jag bytte till ekollogiskt schampo och balsam/inpackning. Jag har så torrt hår att min frisör rekommenderar inpackning i stället för balsam när jag tvättar håret, för baslam räcker inte så långt.

Så läste min man nyss om en kvinna som berättar på sin blogg att hon tvättar håret med vinäger och bikarbonat. Maken testade och han har aldrig haft så glansigt och mjukt hår som nu.

Jag har också testat, och det känns som att en utrensning satt igång i skalpen. Jag tycker att jag får fetare hår nu, men behöver ändå inte tvätta så ofta, 1-2 ggr per vecka.. Har dessutom skippat inpackningen en gång. Men får nog fortsätta ett tag till med den. Blev väl torrt utan. kvinnan med bloggen hävdar dock att efter ett tag behövde hon inte balsam eller så.

NÅgon som testat att tvätta håret med bikarbonat och vinäger?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Cederin
11/9/11, 9:07 AM
#37

Tvättar varannan dag, i nödfall var tredje.
Enkel förklaring; Mitt hår blir fett, fort.

Medarbetare på Naglar och Hår

Andina
11/9/11, 1:53 PM
#38

Se'n jag började med äggschampo behöver jag tvätta håret mer och mer sällan! Nu är jag nere i ca 1 gång/vecka, utan WO-tvätt emellan. Det ser och känns fortfarande rent ut efter en vecka! Fantastiskt! Idag är det dags för tvätt - få se om jag provar WO only… eller om det blir ägg…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Exxozzie
11/9/11, 1:56 PM
#39

#36 Jag har hört om det men inte testat.

#38 Det är ju jättebra ju! :)


primad
11/9/11, 10:37 PM
#40

Ungefär var tredje till fjärde dag, men då är de ganska risigt den tredje och fjärde dagen.

Brukar oftast ha det uppsatt i toffs eller klämma de dagarna och hoppas på att ingen märker nåt :O…

Frida
11/10/11, 10:17 PM
#41

Jag "tvättar" mitt hår varje dag (om jag inte bara ska vara hemma och slappa en helgdag) av den enkla anledningen att jag har lockigt hår och lockarna överlever inte en natt eftersom jag vrider och vänder mycket på mig i sömnen. Kör på balsammetoden men jag tvättar det inte alltid med balsam, ofta räcker det att massera med vatten.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
Exxozzie
11/12/11, 1:12 PM
#42

#41 Jaha, bra tips. Jag har ju spikrakt hår men det var ändå bra tycker jag. :)


Upp till toppen
Annons: