Annons:
Etiketterskönhetsreceptartiklar
Läst 3435 ggr
Exxozzie
10/12/11, 6:29 PM

Kroppslotion

Jag testade göra en kroppslotion idag. Den var inte till mig själv, så jag har inte testat den mer än på handen.

Den gick ganska snabbt in i huden och var lätt att tillverka. :)

Fettfasen:

  • 3 gram Cetylalkohol
  • 2 g Jordnötsolja
  • 1 g Ullfett

Smält fettfasen i ett vattenbad. Jag värmde tills allt var rinnande. Hade inte jättekoll på temperaturen.

Vattenfasen:

  • 46 g Destillerat vatten
  • 0,5 g Lauretsulfat (Jag hade MIPA-lauretsulfat, men jag tror inte att det har så stor betydelse)

Jag värmde vattenfasen lite. Strila ner fettfasen i vattenfasen under omrörning. Det ska gå lätt att blanda dessa två. Till en början ser det ut som mjölk - det ska inte flyta runt vita klumpar - värm vattnet lite till tills klumpen smälter i så fall.

Vattenfas 2:

  • 46 g Destillerat vatten
  • 1 g Mjölksyra

När blandningen har svalnat häller man i dessa två. Temperaturen ska vara runt 25-35 grader.

Tredje Fasen:

  • 0,5 g Eteriska oljor (Jag använde lime, bergamott och tea tree)
  • 0,7 g Fenoxietanol (Det fungerar med samma mängd paraben också)

Den här fasen rörde jag ner vid 20-25 grader. Fenoxietanol kan också kallas Phenoxyglycerol eller liknande.

- Det låter krångligt men jag tycker att ni ska testa den. När man väl står där är det inte så svårt.


  • Redigerat 3/15/22, 10:31 AM av Niklas
  • Redigerat 3/17/22, 8:56 PM av TatsuOni
Annons:
Exxozzie
10/12/11, 6:35 PM
#1

Jag köper alla mina ingredienser från Crearome förutom destillerat vatten. Det finns på apoteket om man frågar i kassan. Det kostar 30:- för en halvliter ungefär.


Zynell
10/13/11, 7:19 PM
#2

Intressant! Jag reagerar dock på Ullfettet. Flört Det är ju samma sak som lanolin. Sedan undrar jag varför du använder laurethsulfat i en kräm? Om jag inte minns fel så används det som avfettande i schampoo, tvål osv? Eller blandar jag ihop det med en annan ingrediens? Tungan ute

Exxozzie
10/14/11, 12:35 PM
#3

Du har rätt hela vägen. :)

Precis, jag har inga problem med ullfett när det är så lite i. Men vill man inte ha ullfett så är det bara att byta ut.

Nej, du blandar inte ihop det. Flört Som du ser är det väldigt lite i (0,5 gram) och då fungerar den som emulgeringsmedel. Den var faktiskt väldigt effektiv och jag reagerade precis som du när jag såg receptet. Krämen kommer inte att löddra eller avfetta, så den märks inte av på det sättet som den gör i schampo och sånt.


Zynell
10/14/11, 1:31 PM
#4

Jaså? Det här var helt nytt för mig.  Glad Nästan så att man måste pröva!

Exxozzie
10/14/11, 9:10 PM
#5

Ja, jag tyckte verkligen om den som emulgerare. Så himla enkel. Skrattande


Upp till toppen
Annons: