Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 6283 ggr
Exxozzie
10/16/11, 1:53 PM

Doftblandningar

Jag skulle vilja ha lite tips på olika doftblandningar.

Jag har några burkar eteriska oljor hemma men det börjar bli lite tråkigt att bara ha i en enda.
- De bästa blandningar jag har gjort är när jag tagit de som luktar minst lika varandra. Men det känns inte som jag bara kan köra på det.

Hur tänker jag? Hur många oljor behöver man blanda om man vill ha en mer parfymliknande doft?


Annons:
dolfen
11/27/11, 5:08 PM
#1

Först testade jag att göra efter ett recept, från serien "Trädgårdsapoteket", där bland annat apelsinskal fanns i ingredienserna. Det blev ingen hit.

Jag testade att göra aromolja på citronskal (till sånt dära aromljus.). Det funkade.

Varför har nu dolfen gjort aromolja?

Jo. Förr fanns det en lampolja som hette "Festival" som jag tyckte luktade gott. Den finns inte längre, så därför blev jag motiverad att hitta på något annat.

Glad

hus-musen
11/27/11, 9:46 PM
#2

Du kanske kan kolla på din favoritparfym eller någon du tycker luktar gott?

Ibland kan man ju läsa att det doftar vit mysk och färska hallon och citrus.
Då kan man ju kanske provblanda därefter. Är inte så bra på dofter men kanske kan gåFlört

Qui dormit, non peccat

 


[NinaCrown]
11/28/11, 4:34 PM
#3

Jag älskar kanel och citron ihop O.O Brukade göra en kroppsskrubb förut som lukta det… Borde börja med den igen.

Exxozzie
11/28/11, 6:36 PM
#4

#1 Men hur funkar det när man gör aromolja? Jag har inte gjort det någon gång. Låter man allt stå och dra eller värmer man? Hur gör man den koncentrerad?

#2 Smart! Det måste jag göra. :)

#3 Jaha. Jag kan ha lite svårt för kanel ibland. Men den kanske blir lite mer fräsh i och med citronen? Jag ska absolut testa det någon gång.
Använder du kanelessens eller kanel-krydda-på-burk?

Jag gjord en doft som jag blev väldigt nöjd med. Men det är nog den enda som jag är nöjd med också. Jag hade Bergamott, patchouli, ylang-ylang och rosmarin.
Bergamott är en citrusfrukt, patchouli och ylang-ylang är en växt.

Jag "hittade" doften när jag letade runt efter bra eteriska oljor för mig. Jag fastnade för de här fyra (hade en del hemma redan) och blandade ihop dem på måfå. Lyckades den här gången. Tungan ute

Jag gjorde en handtvål i samma veva men den tycker jag blev lite otäck. Kommer inte ihåg just nu vad jag hade i men den blev inte alls bra. Skäms


[NinaCrown]
11/28/11, 6:43 PM
#5

#4 Jag gillar den blandningen då den blir ett mellanting mellan frisk citrus-doft och lite mer jordnära. Jag har kört med kanel-på-burk och citron-konsentrat från mataffären eftersom jag blanda min skrubb precis innan jag ska duscha.

Dock är jag otroligt kär i kanel, och det kan vara därför jag gillar blandningen så mycket ^^'' Men det blir inte en lika mörk och dov doft som om det bara var kanel :)

Exxozzie
11/28/11, 6:54 PM
#6

Ja, men det kan ju vara värt att prova. Man kanske kan ha den till "dämpare" för friska dofter. Skrattande


Annons:
dolfen
12/1/11, 4:25 PM
#7

#4

Jag skar ner citronskal i bitar som jag la i en skål. Fyllde sedan på Olja. (Jag tror att han i "Trädgårdsapoteket" använde solrosolja i sin blandning.)

Detta körde jag i ett vattenbad.

Jag smakade på den en gång men hu vad besk den var. (Från det vita.)Just då tänkte jag att det kvittade hur den smakade då jag inte tänkte äta den.

Om man bara använder cesten (det gula skalet) så borde man kunna använda den även i matlagning.

Ett till plus till med att endast använda cesten är att det borde gå åt mindra mängd Olja vilket borde göra oljan mer koncentrerad än jag fick den. Så tack för frågan om hur man får den koncentrerad. Glad

Sedan undrar jag… Är aromolja och aromatolja samma sak? Obestämd

Exxozzie
12/2/11, 3:10 PM
#8

#7 Tack själv. :)

Hmm…

Aromolja = örtolja: Du gör ett utdrag på växtdelar. Det vill säga ett varmt/kallt te på Olja och t ex lavendelblommor. Du lägger blommorna i oljan och låter dem dra däri.

Jag tycker att aromatolja låter som att man antingen droppar i lite eterisk Olja (t ex lavendelessens) i en vegetabilisk Olja (t ex olivolja).
Eller så är lavendelessens samma sak som lavendel-aromatolja med ett fulare namn. Det kan ju vara så att aromatoljan är en syntetisk produkt som inte får heta eterisk/essens.
Men jag vet inte. Jag har inte hört ordet aromatolja så mycket innan att jag tänkt på det.. Obestämd


MajaL
12/18/11, 12:10 PM
#9

Du behöver en toppnot, en basnot och en mellannot samt en fixatör om vi pratar om parfym. Vill du alltså ha det parfymliknande så ska du köra efter det regelverket, så att säga.

Lämpligt (enklast) är det att ta en av noterna och den låta vara fixatör också. Blir lätt rörigt med en massa olika.

Sedan ska du tänka på att inte blanda opassande dofter. Det är därför alla dofter är uppdelade i noter. Sedan passar olika bättre ihop än andra trots allt.

Vad har du för olika? Glad

Jag exprimenterar ju mycket med dofter och egen parfym. Jag använder bara "äkta vara". Jag skulle aldrig ta syntetiska oljor etcetera. Det är stor doftskillnad.

Vissa eteriska oljor tål inte plastkork och dyl. heller, om du har oljor som du ska spara länge. Doften påverkas av förvaringen. Alla oljor ska förvaras mörkt och svalt för övrigt, för att bevara sin doft och kvalité.

Ska du ha eteriska oljor i recept och på huden så kan det vara bra att kolla varje oljas "funktion" dessutom. De har olika verkningsegenskaper.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Exxozzie
12/20/11, 10:57 AM
#10

Jo, det med noterna har jag förstått. Det är så himla svårt att veta vilken som passar med vilken. :S

Oj. Ska se om jag kommer ihåg alla:

Bergamott
Petitgrain
Patchouli
Lime
Lavendel
Myrra
Ylang-ylang (ii)
Muskatellsalvia
Vetivergräs
Palmorosa
Rosenträ
Tea Tree
Cypress
Rosmarin

Vetivergräs köpte jag för att jag visste att det var en fixatör. Den är ganska träig eller vad jag ska kalla det för. Den tar lätt över.


MajaL
12/20/11, 1:16 PM
#11

Vetivergräs som basnot (och fixatör). Lime som toppnot. Som mellannot; rosenträ.

Så hade jag gjort.

Vill du veta hur mycket du ska ha av varje också eller vet du det? :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Exxozzie
12/23/11, 10:38 AM
#12

Ja, gärna. :)

Ska man ha mest av rosenträ för den är mellannot?


MajaL
12/23/11, 11:13 AM
#13

#12 Så länge du inte tänker använda alkohol så är det följande mängder som gäller:

Mellannot 20%

Basnot 30%

Toppnot 50%

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
Exxozzie
12/26/11, 8:01 PM
#14

Aha. Tack så mycket! Det underlättar en hel del nästa gång jag ska ge mig på något. Skrattande


MajaL
12/27/11, 11:12 AM
#15

#14 Bara roligt att kunna hjälpa. Glad

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Upp till toppen
Annons: