Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 3702 ggr
Fylgja
2011-10-20 17:29

Schampo + Balsam

Läste att ni hade gjort eget schampo, det lät jättekul tyckte jag!

Har ni fler recept? Eller tips på bra nätsidor.

Behöver ett för balsam, kunde inte ha äppelcidervinäger för hunden tyckte inte om mig mera GråterTungan ute

Hittade några på nätet men de var väldigt krångliga tyckte jag.

Annons:
Exxozzie
2011-10-21 18:06
#1

Hur krångliga får balsamrecepten vara? Tungan ute

Jag tycker att (om man nu inte vill använda ett ägg) shcampo-recepten är lite enklare att göra. Det krångliga är att man inte får vispa eller röra om jättemycket.

Sen har jag själv inte hittat något bra "skafferi"balsam (om du förstår vad jag menar). Någon annan kanske har?

Eftersom du frågar efter ett recept, så flyttar jag tråden dit. ;)


Fylgja
2011-10-21 18:48
#2

Skrattande Inte så krångliga som de på sannanature.

Gör inget om man inte kan spara, gör gärna till bara en sats, vid behov så att säga.

Kalendula
2011-10-23 03:11
#3

Intressant, skulle vara så bra med ett balsam med Skrattande

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Exxozzie
2011-10-23 16:58
#4

Jag har ett recept på balsam som jag använder. Det fungerar bra om man kör på balsammetoden. Det blir inte lika tjockt som balsam brukar vara. Sen är det kanske ett lite krångligare recept.

Balsam

4 g Balsamemulgator
90 ml destillerat vatten
3 g cetylalkohol
2 ml jojobaolja
1 ml Glycerin
8 dr Phenoxglycerin konserv

0,5 ml mjölksyra
2 ml D-panthenol
10-15 dr eterisk olja

Gör så här: Blanda ingredienserna i första stycket. Dessa ska värmas över vattenbad tills allt är smält. Kyl blandningen i ett kallt vattenbad. Tillsätt de tre sista ämnena vid 40°C. Rör om och häll på flaska.


Exxozzie
2011-10-23 17:00
#5

Jag hittade ett annat recept som verkade vara enklare än det ovan.

Balsam

4 g balsamemulgator
87 ml destillerat vatten
4 ml jojobaolja
2 g cetylalkohol
10 dr Phenoxglycerin konserv

Dessa blandas över vattenbad tills allt är smält. Sen rör man om och låter svlana. Jag tror det kan vara bra att fortsätta röra medan det svalnar.


Fylgja
2011-10-23 18:42
#6

Pust!

Verkar som att jag får börja med att shoppa ingredienser Tungan ute

Annons:
Exxozzie
2011-10-25 15:04
#7

Haha. Jo, men jag har inget bättre tips =/ Det är om någon annan har något bra recept.

Jag tror att bara Olja kan fungera. Men du måste man vara väldigt snål och applicera i torrt hår (i blött är det svårt att se om det blir för mycket). Typ krama in eller kamma in bara en liten futtig droppe. Men det är bara en idé jag har..


Fylgja
2011-10-25 15:16
#8

Jag ska testa lite olika.

Tack så mycket för tipsen!

Upp till toppen
Annons: