Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 4228 ggr
ettlitetalias
11/2/11, 10:45 AM

Återfuktande och stärkande för päls

Jag har en iller som har riktigt risig päls då han verkar oförmögen att byta den. Han har gått i 2,5 år utan ett enda pälsbyte, och pälsen ser ju ut och känns därefter…

Vad för naturliga (och ogiftiga för illrar) produkter skulle jag kunna använda på hans päls för att få upp konditionen på den? Det verkar som om han har bestämt sig för att han ska gå resten av livet med samma torra och sköra päls, så måste försöka ta hand om den så bra jag kan så att han inte tappar den, eller låter den bli i för dålig kondition så att han fryser…

Annons:
Exxozzie
11/2/11, 6:53 PM
#1

Hmm… Ja, jag har ju själv råttor hemma men de blir ju mer lortiga för att de inte har något bordsskick. Hehe.

Jag vet ju inte riktigt vad illrar äter? Är de köttätare kanske de inte tål för mycket vegetabiliska produkter?

Jag skulle prova att smörja in pälsen med en Olja (vegetabilisk så klart). Ricinoljan var ju uppe på tapeten här ett tag och det kanske fungerar på en päls också? Jag vet att det finns en del andra produkter som "retar" hårsäckarna och gör att de blir aktiva igen. Massage är också en bra produkt.

Men vilken annan (veg.) Olja som helst fungerar ju om man vill att stråna ska suga upp mer fett om de är torra och trötta.

Det finns en del hundägare som ger sina hundar rått ägg för att ge pälsen glans. Jag testade på mig själv ett tag och det fungerade ganska bra. (Men när mina råttor ätit rått ägg luktar bajset äckligt).

Hårbotten (på människor) har ett surare pH än vad kranvattnet har. Jag kan tänka mig att rätt pH finns i djurens saliv. Annars kan man tillsätta t ex vinäger i vatten (ska kolla upp hur mycket). Rätt pH gör att huden trivs vilket medför att hårsäckarna blir glada och har lättare för att "göra" hår.

Jag ska kolla runt lite och se om jag hittar några mer tips. :)


ettlitetalias
11/2/11, 7:06 PM
#2

Ja, de är strikta köttätare, så saker som honung osv går helt bort då de inte bör äta socker eller liknande.

Tack för tipsen! Ägg får han redan, men kanske ska "shamponera" honom med det också :)

Exxozzie
11/2/11, 7:18 PM
#3

Jag hittade lite om brännässlan också. :)

Brännässledekokt. - Det finns recept längre ner på sidan.

Den ska tydligen göra så att fettet inte försvinner och främja hårväxten. Dekokten (kokade växtdelar) ska ju ha svalnat men det förstår du ju säkert. :) Ta brännässlor i skogen och inte nära vägen eller där hundar kissar. Det är nog inte så bra.

ANVÄND INTE RICIN! Jag läste om den nyss och den kan användas till råttgift så kör inte på den. =S

När jag kollade lite på jojobaoljan så har den testats på djur en gång. Det kan vara så att djur inte kan bryta ner oljan om de får i sig den. Jag uppfattade inte att den var giftig eller så men den fungerar som ett bantningsmedel, kroppen tar inte upp näringen och fettet. Den kan också vara besprutad..

Det gjorde mig lite tveksam i alla fall. Så jag skulle se till att oljan var ekologisk, obesprutad och så bra som möjligt. Jag skulle nog känna mig tryggare med en olivolja från mataffären (som vi människor äter) en än Olja som kommer från apoteket eller liknande.. men det är ju jag.


ettlitetalias
11/2/11, 8:54 PM
#4

Tack för informationen! Ska prova brännässla och Olja. Är det olivolja som folk brukar använda till håret?

Exxozzie
11/3/11, 1:23 PM
#5

Det är olika från person till person vilken Olja man vill använda. Men olivoljan är ju en klassiker i många avseenden. Den fungerar bra till håret, även om den kan vara lite kletig. :)


Fylgja
11/7/11, 12:48 AM
#6

Hin hund har så kallad "ryckpäls" vilket betyder att hon inte fäller de håren naturligt. Den går inte heller att borsta bort, utan man måste noppa bort den. Tills jag hittade en fantastisk kam. Den heter Furminator, och den drar bort alla strån som är "klara" eller vad man ska säga, och de nya stråna sitter kvar.

Sen behandlar jag hennes päls med ägg och lite citronsaft, för att hon ska slippa vara torr i skinnet å så där.
Funkar väldigt bra på klåda. Har också testat bikarbonat och vatten, som jag sprejar in i pälsen på henne. Låter det sitta ett tag, och sen tar jag bort det med en fuktig handduk.

fast en hund är ju inte en iller… Men det kanske funkar ändå?

Annons:
ettlitetalias
11/7/11, 12:30 PM
#7

Hmmm, kan du berätta lite mer om ryckpäls? Om du rakar en liten bit på henne, växer ny päls ut då, eller måste den gamla ryckas bort för att stimulera ny pälsväxt?

Fylgja
11/7/11, 4:54 PM
#8

Ja, det växer ju ut igen, så småningom. Men ryckepäls växer mycket långsammare. Den gamla pälsen måste ryckas bort för att stimulera hårsäckarna.

Även om plässtråna är "gamla", så sitter de kvar tills man drar i dem. Då brukar de lossna ganska lätt, så man ska inte försöka rycka bort päls som inte lossnar direkt man drar i den. Alltså, man ska inte plåga det stackars djuret genom att rycka av pälsen med våld.

Men om man inte noppar pälsen med jämna mellanrum (typ, 1-2 gånger i veckan), så blir pälsen för tjock, och då kan de få svamp och mjäll. Ibland till och med sår. Så man får ha lite koll.

ettlitetalias
11/7/11, 11:57 PM
#9

Hmmm… har aldrig hört om illrar med ryckpäls, men är nog värt ett försök.. Det lossnar ju hår när man klappar och kliar honom.. Frågan är ju bara hur man gör på pälslösa områden där inget finns att rycka :P

Upp till toppen
Annons: