Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 3393 ggr
Exxozzie
11/3/11, 1:46 PM

Hårspray/Hårglans

Idag ska jag testa ett recept jag gjort själv.
Jag ska använda sprayen när jag vill ha extra glans i håret, känner att topparna är torra eller när vädret är otäckt.

Totalt 100 ml

15 ml Ricinolja
5 g Emulgator L
79 ml Örtavkok på citronmeliss
7-8 dr Paraben
7 dr Rosmarinolja
8 dr Bergamottolja

Gör så här:

Spray
Ricinoljan och emulgator L värms till 70-75°C över vattenbad.
Örtavkoket och parabenerna värms till 70-75°C i ett annat kärl.
Dessa vispas ihop: häll oljeblandningen i örtavkoket under omrörning/vispning. Fortsätt att vispa medan det svalnar.
När blandningen är rumstempererad har man i rosmarin och bergamottoljan. Häll upp allt i en sprayflaska och spraya håret när det behövs.

Örtavkoket
Jag sprayade den torkade citronmelissen så att de blev fuktiga. Jag använde regnvatten som jag kokade i 15 minuter. Sedan hällde jag vattnet över citronmelissen och lät det dra under lock i 20-30 minuter. Sila av och se till att det grumliga inte kommer med. Jag använde ca 300 ml regnvatten och 4 dl citronmeliss (väldigt slavriga, jag pressade inte ner bladen i måttet). Mängden vatten och citronmeliss är inte viktiga. Man kan ha 10 dl citronmeliss eller 2 msk - man kan slarva hur mycket man vill.


  • Redigerat 3/15/22, 10:28 AM av Niklas
  • Redigerat 4/10/22, 2:02 PM av TatsuOni
Annons:
Exxozzie
11/3/11, 1:51 PM
#1

Vill man inte använda emulgeringsmedel (Emulgator L) kan man vara utan den men då måste man skaka flaskan varje gång man ska snvända den.

Jag vet att många inte vill använda parabener heller. Man kan använda phenoxyglycering (finns på Crearomes hemsida) eller något surt. Eftersom blandningen kommer finnas på flaska som man sprayar (inga fingrar eller liknande kommer i kontakt med blandningen) är konserveringsmedlet inte livsviktigt. Lite behövs alltid men jag kan tänka mig att man lika gräna kan använda citronsaft, askorbinsyra, vinäger eller natriumbensoat (dessa tillsätts i så fall på samma sätt som parabener i blandningen).


MelanieL
11/4/11, 12:02 AM
#2

Varför regnvatten?

/ Melanie

Skrattande

MajaL
11/4/11, 6:54 PM
#3

Jag skulle just säga att jag gör det mesta själv just för att undvika parabener och annat skit. ;)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Exxozzie
11/9/11, 2:10 PM
#4

Regnvatten är ganska likt destillerat vatten. Det innehåller inga metaller och kokar man det får man bort mikroorganismerna.

Regnvatten är lite surare också vilket hårbotten gillar.


Upp till toppen
Annons: