Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 9931 ggr
Wanzel
2011-11-08 21:17

Huden på näsan

Goddag!
Jag har lite problem med min näsa..

Den är väldigt torr, så det flagnar mycket hud. Räcker att jag guggar lite lätt med fingret för att det ska börja flagna.
SAMTIDIGT har jag väldigt fet hy där. Räcker med ett lätt pet för att få ett glansigt finger.

Så finns det någonting jag kan göra för att lösa båda problemen?  :)

Annons:
jeessiikaa
2011-11-08 21:47
#1

Prova en bra ansiktspeeling som fungerar för fet hud, sen kan du använda någon återfuktande lotion (inte fet!)

Du kan ju antingen göra en egen peeling, t.ex. med socker, det finns massor av tips om du söker efter det :)

Jag har en väldigt bra hudlotion som heter Seriously Shine Free från Formula 10.0.6 (99 kr på KICKS), den absorberar överflödigt talg från huden så den är nog extra bra för dig :)

Exxozzie
2011-11-09 14:21
#2

Ja, peela så att du får bort all död hud. Den kanske kan hänga ihop med att du blir glansig också.

Men jag skulle säga att du ska se till att din kräm har fett. Alla hudar behöver fett och om du tvättar bort det gång på gång utan att tillsätta nytt fett kommer ju huden att ordna det själv. Och det blir ju inte alltid som man vill ha det.

Jag blev också lätt glansig och torr och alla sa att jag skulle använda geléer helt utan Olja och fett men det funkar inte alls. Undvik mineraloljor, alkoholer, för mycket vax och silikoner. Vanlig vegetabiliska Olja mår min hud jättebra av så det är struntprat att man ska undvika fett.
Sen tycker jag att det är viktigt att behandla problemen i rätt ordning. Det torra först och sen det glansiga. Fokuserar du bara på det glansiga kommer du kanske bli mer torr och mer glansig - och det vill du ju inte. Se till att flagorna är borta innan du behandlar överskottsfettet.


Wanzel
2011-11-09 15:53
#3

Okej tack så mycket för tipsen! Ska definitivt pröva att peela :)

Wanzel
2011-11-09 19:56
#4

Prövade att peela nu, och känner att näsan är mycket lenare nu! :)
Borde det räcka att jag peelar 1 gång i veckan? Eller ska det vara mer/mindre kanske..

Sedan undrar jag om det går att smörja in med "Garnier: Nordic Essentials"?
Står att den är både för dag och kväll på rengjord hud (och den är till för normal och blandhy)?

jeessiikaa
2011-11-09 20:32
#5

Du borde inte peela för ofta, så en gång i veckan borde räcka :)

Exxozzie
2011-11-12 13:18
#6

#4 Det finns en kategori som heter "Finn fem fel". Om du skriver ner innehållsförteckningen i ett inlägg där så finns det säkert någon som kan se om den är bra eller inte.

Det är svårt att säga vilka märken och produkter som är bra utan att veta vad som är i. :)


Annons:
Wanzel
2011-11-12 18:41
#7

#6 Tänkte skriva innehållet här, men har slängt kartongen som krämen kom i - där innehållet står :(

Men smörjde ändå och det verkar funka. Dock fortfarande något fet på näsan, men det stör mig inte eftersom det inte syns och folk ska ju inte vara där och pilla! :)

Upp till toppen
Annons: