Annons:
Etikettredskap-ingredienser-råvaror
Läst 3871 ggr
Exxozzie
11/12/11, 2:18 PM

Daggkåpan

Jag har fått ett tips om daggkåpan (växt). Den ska innehålla ett ämne som är bra mot rynkor och slapp hy. Man kan dra ut detta ämne gensom att göra ett utdrag.

Den personen som jag fick tipset av ville också ha ett utdrag på denna. Hon ville smörja in ansiktet med utdraget, ungefär som ett ansiktsvatten. Och det var ju jättebra att hon även hade daggkåpa i sin rabatt som jag kunde använda.

Men jag har försökt att leta på internet. Dels vet jag inte vad ämnet som vi vill åt heter och sen vet jag inte om jag ska göra en infusion (ett te) eller en dekokt (koka).
Sen finns det ett annat problem. Vilken del av daggkåpan ska jag använda? Bladen, koppar, blommor, rötter eller hela växten?

Om någon vet var jag kan hitta mer information eller har brainstormat så skulle det verkligen underlätta!


Annons:
hus-musen
11/12/11, 2:33 PM
#1

Av daggkåpa använder du bladen, du torkar dem och har dem vanligtvis i te mot diaree bla. Man kan även göra daggkåpedekokt och låta svalna, inflammationshämmande och sårläkande. Borde funka skapligt på akne antar jag.

Det påstås ha en uppstramande effekt på hy och bröst om man tvättar sig med daggkåpedekokt, men betvivlar sanningen i det. Gammal folkmyt.

Qui dormit, non peccat

 


Exxozzie
11/14/11, 7:28 PM
#2

Bröst!? - Ja, det var kanske att ta i. :P

Tusen tack. Jag ska göra en dekokt så får hon väl prova och se vad hon tycker. Vet du hur länge man bör koka den?


hus-musen
11/14/11, 7:41 PM
#3

Hmm, har aldrig gjort det själv, men av vad jag förstått dekoktmässigt så koka 15 minuter och låta stå innan man silar av.

Qui dormit, non peccat

 


Exxozzie
11/14/11, 7:44 PM
#4

Okej.

Ja, jag brukar kolla upp växt för växt egentligen. Ju hårdare en växt är desto mer brukar jag koka. Granbarr kokar jag i en timme, björklöv 15 minuter. Bäst att fråga ändå. :)


hus-musen
11/14/11, 7:59 PM
#5

Ja man ser ju när det närmar sig klart oxå annars :) Men runt 15 minuter borde räcka.

Qui dormit, non peccat

 


Exxozzie
11/14/11, 10:03 PM
#6

Jag kör på det. :)


Annons:
Upp till toppen
Annons: