Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 2895 ggr
Exxozzie
2011-11-12 14:25

Vad är felet med balsamet?

Ja, jag gjorde ett nytt balsam som jag trodde skulle fungera bra. Jag kör på balsammetoden och tydligen så gillade inte mitt hår det här receptet:

450 ml Dest.vatten
5 g Guarmjöl
40 dr Paraben

10 g VE-fett
5 g Cetylalkohol

5 ml D-panthenol
5 ml Silkesprotein
5 ml E-vitamin

50 dr Rosmarinolja
25 dr Bergamottolja
25 dr Patchouliolja
25 dr Ylang ylangolja

Vad gjorde jag för fel? Jag har inte i något konstigt, tycker jag. Håret blev liksom inte rent. Mitt gamla recept fungerar jättebra. Det ser nytvättat ut när jag använder det. Men det här receptet gjorde att jag fick tvätta med schampo först, vilket jag helst inte vill. Håret var ganska fett innan och det var tungt och oljigt efteråt också.


Annons:
Justsmiile
2011-11-12 22:15
#1

man ska väll inte ha paraben om man kör balsammetoden? :O 
annars vet jag inte.

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

 

snaapit.blogg.se

Exxozzie
2011-11-14 19:20
#2

Nej, det kanske man inte ska. :P

Det finns ju lite olika parabener och jag använder inte den värsta sorten. Jag har haft i parabener andra balsam jag använt och det beror nog inte på dem.
Men man är ju antingen för dem eller emot dem. Jag tycker fördelarna är bättre än nackdelarna men så är det ju inte för alla. :)

Jag funderar på om det har något att göra med proteinet eller guarmjölet för det har jag aldrig använt.
I andra receptet jag har så har jag Olja i och det blir inte alls på samma sätt. Obestämd


Justsmiile
2011-11-14 19:28
#3

mmh, vissa hår reagerar ju på proteinet…

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

 

snaapit.blogg.se

drutten2
2011-11-15 17:42
#4

tänkte också på proteinet, vet att mitt hår inte gillar det.

MelanieL
2011-11-15 23:15
#5

Var har du för hårtyp och vad är dina erfarenheter av proteiner sen innan? :)

/ Melanie

Skrattande

Exxozzie
2011-11-17 14:36
#6

Tunnt, fint, rakt. :P

Jag har inte hållit på med proteiner innan. Jag tycker det är konstigt att håret inte blev alls lika tungt när jag körde med schampo först (var ju tvungen).

Jag funderar på om det skulle kunna vara emulgeringsmedlet också? Jag hade balsamemulgator i förra receptet om det är till någon hjälp. :P


Annons:
Upp till toppen
Annons: