Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 5020 ggr
AngelicamedC
11/19/11, 1:55 PM

Shampoo

Heeej!

Jag vill pröva på att göra eget shampoo. Mitt hår blir lätt skitigt och siliconet i butiksshampoo hjälper ju inte direkt!

Jag hade frisör shampoo förut men nu har jag inte råd att köpa sånt längre eftersom jag är en fattig student!

I alla fall, mitt hår blir som sagt skitigt fort. Ibland behövs det att jag behöver tvätta varje till varannan dag. Vet inte om det beror på att jag har torr eller fet hårbotten.

Kramar Angelica

Annons:
Exxozzie
11/24/11, 8:30 PM
#1

Hmm.. Majas ägg-schampo blev ju en succé.

Men jag hittade ett recept på ett "flaskschampo" som jag hade tänkt att göra till en kompis:

ca 100 ml
Björksav, kokt och konserverad - 60 ml
MIPA-Laurylsulfat - 20 ml
Sockertensid - 10 ml
Olivåterfettning - 2 ml (eller Glycerin 2 ml + jojobaolja 1 ml)
Salt - 2 ml
Silkesprotein - 2 ml (30 droppar)
Eterisk Olja - 0,25-3 ml (5-60 droppar)

Gör så här:

Värm björksav och salt lätt så att saltet löser sig. Ta från plattan och tillsätt övriga ingredienser när temperaturen är 40° eller lägre. Blandningen tjocknar med lätt rörning. Håller sig några månader om björksaven är rätt konserverad.

Ingredienserna finns på crearome.se


Exxozzie
11/24/11, 8:34 PM
#2

MIPA-Laurylsulfat är samma sak som laureth sulfate. Jag tycker det är viktigt att receptet innehåller sockertensid, pärlemortensid eller betain också när det finns laureth sulfat.

Silkesproteinet går att skippa helt och hållet. Vissa tycker inte att håret mår bra av det medan det fungerar jättebra på andra.

Björksav går att ersätta rakt av med samma mängd vatten. Till konservering skulle jag använda 8 droppar Fenoxietanol.


ekoqueen
5/7/12, 12:53 AM
#3

BRa att prova göra egen schampo som majas populära ägg schampo. Ghassoul lera är också utmärkt att tvätta håret med. Den är ett 100% naturligt, avgiftande och rengörande lera och används för att tvätta håret, ansikte och kropp. Den ersätter tvål, schampo, balsam.Många känner tyvärr inte till den. Den kan man också använda som ingrediens för att göra egen schampo eller bara använda den direkt som den är. Läs gärna mer om den här: http://bodybazar.blogspot.se/2012/05/hemligheten-bakom-den-utsokta-ghassoul.html

www.bodybazar.com (100 % Naturlig och Ekologisk hudvård)

www.bodybazar.blogspot.com (Eko Queen Bloggar!)

 

Upp till toppen
Annons: