Annons:
Etikettköpta-produkter
Läst 5013 ggr
[NinaCrown]
11/28/11, 1:50 PM

Löjligt känslig hy

Hejsan!

Upptäkte precis den här sidan så tänkte att jag kan fråga om en sak som jag haft problem med länge… Det är så att min hud börjar svida/klia av de flesta tvålar, så jag har funderat på om man kanske kan blanda ihop en egen. Dock vet jag inte vad i tvålar som resulterar i detta, men jag skulle gissa på pH-värdet… Så, är det någon som kan vet ett bra tvålrecept för jättekänslig hy? :)

Annons:
jizzy
11/28/11, 1:54 PM
#1

Jag kan tyvärr inga  recept, men hur funkar din hud med t.ex. Apotekets parfymfria? (minns inte det exakta namnet nu)

[NinaCrown]
11/28/11, 2:02 PM
#2

Inte provat, men jag har inga problem med exempelvis vanlig parfym, shampoo eller de flesta former av hudkrämer. Är bara tvål, och det hjälper inte att smörja in sig direkt efter då det kliar ändå.

hus-musen
11/28/11, 4:42 PM
#3

Först och främst så ska du aldrig ha tvål i ansiktet, det torkar ut och kliar. Har oxå väldigt känslig hy, på vintrarna blaskar jag av mig med vatten men blir torr ändå fast jag smörjer in mig.

Det som funkar för mig är babytvättmedel med Olja i, och vanlig honung.

Antingen använder jag ren honung, eller så gör jag en skrubb med citron, havre och honung. Jättelätt och luktar mums! :) Och går att äta om man nu skulle vilja detTungan ute

Qui dormit, non peccat

 


[NinaCrown]
11/28/11, 4:46 PM
#4

#3 Har aldrig det i ansiktet, har spec rengöring för det som inte kliar det minsta ^^

Jag har en tvål jag kan använda och det är barnängen, men funderar på att prova honungskrubben ^^

hus-musen
11/28/11, 4:54 PM
#5

Ah trodde du menade ansiktstvål Skäms
Jag kan inte använda barnängen på kroppen heller, blir snustorr och den kliar. Men sambon tycker den är bra.

Honungsskrubben funkar till hela kroppen och man blir väldigt mjuk och len.

Qui dormit, non peccat

 


[NinaCrown]
11/28/11, 5:07 PM
#6

Jag borde ha varit lite mer tydlig och skrivit att huden på kroppen kliar :P Men nu vet jag det till nästa gång om jag har frågor ^^

Annons:
[Eraj]
11/28/11, 6:11 PM
#7

Jag har köpt Eucerins ph 5 Washlotion vilken jag tycker är väldigt bra. Den är skonsam och innehåller inte en massa onödigt skit. Parfymfri och finns på Apoteket. Kostar kanske 60 kronor eller något. :) Värd att testa om man har känslig hud tycker jag!

[NinaCrown]
11/28/11, 6:13 PM
#8

Jag får kolla på den ^^ Tack för tipset!

MelanieL
11/28/11, 7:06 PM
#9

Använde också "Babytvål" förut. Min hy blev dock för oljig av det men kanske funkar för dig?

/ Melanie

Skrattande

[NinaCrown]
11/28/11, 7:11 PM
#10

#9 Kan ju alltid prova, brukade ha babyolja och den var underbart bra… Dock tog dom slut så fort och det gick inte att ha dom i väskan när man skulle iväg då flaskan öppna sig hela tiden -_-''

MelanieL
11/28/11, 7:23 PM
#11

#10 Det problemet hade jag med! Min hade pump som inte ville låsa sig hur jag en försökte..  Kanske går att köpa refill och hälla upp i andra flaskor?

Jag upplevde att det var väldigt milt mot min hy Glad

/ Melanie

Skrattande

[NinaCrown]
11/28/11, 7:27 PM
#12

#11 Där kom du med en riktigt bra ide! Detta måste undersökas lite, småflaskor med tex skruvkork är ju billigt på exempelvis Ebay.

hus-musen
11/28/11, 7:28 PM
#13

Småflaskor med skruvkork/pumpkork eller reseetui kan man hitta på HM och alla möjliga ställen! Lättare än ebayGlad

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[NinaCrown]
11/28/11, 7:37 PM
#14

#13 Jovisst, men inte lika billigt :P Inte vad jag sett iaf, men kan ha missat något.

hus-musen
11/28/11, 7:55 PM
#15

Kostar ju 19 kr? Ska man ha frakt och sånt från ebay, så brukar ju bara det kosta typ så mycket :)
Har du dollarstore i närheten så kostar deras 10 kr för 3 flaskor.

Qui dormit, non peccat

 


MelanieL
11/28/11, 7:58 PM
#16

Är inte dom på HM löjligt små? Obestämd Har för mig det.. Annars är det ju perfekt!

/ Melanie

Skrattande

hus-musen
11/28/11, 8:13 PM
#17

De har ju flera olika storlekar, både pyttesmå och rätt stora. Annars brukar de ha fullstora på tex inredningsbutiker. Tror jag sett på Åhlens oxå. :)

Qui dormit, non peccat

 


[NinaCrown]
11/28/11, 10:38 PM
#18

Dom där jättebilliga har jag missat att se. Dom jag sett har varit typ… Två små, och två übersmå flaskor för 40kr.

hus-musen
11/28/11, 10:54 PM
#19

Jaha näe det är inte dem jag tänker på iaf.. De jag sett var helt okej i storlek beroende på vad man ska göra såklart.

Annars har du tillgång till panduro? De är ju tyvärr rätt dyra oftast men har burkar och annat skoj med.

Qui dormit, non peccat

 


Exxozzie
11/29/11, 3:43 PM
#20

Skulle man kunna vara allergisk mot tensiderna i tvålen?

Blir du likadan i hårbotten och om händerna med en vanlig handtvål? Har du fast eller flytande tvål?

Och hur är det med diskmedel? Om du får det på kroppen får du samma problem?


Annons:
[NinaCrown]
11/29/11, 6:38 PM
#21

Ska iväg och köpa honung alldeles strax och prova på att göra en egen rengöring ^^ Har jag tur fungerar det!

#20 Schampoo märker jag inte av. Men när det kommer till tvålar är fasta tvålar värst men men vissa flytande kan vara minst lika jobbiga. Spec på händer och smalben. Får nästan som små sprickor på händerna och benen blir röda :/

Diskmedel är än värre, undviker disk i all mån jag kan och måste jag diska använder jag alltid diskhandskar.

[NinaCrown]
12/2/11, 4:10 PM
#22

Kan tala om att jag provat honungsskrubben, och den funkar jättebra ^^ Är inte kliig alls nu, har använt den tre ggr än så länge. Dock har jag även lagt till lite kanel för doftens skull, jag älskar verkligen kanel :3

Har även provat ett äggschampoo som jag såg att någon annan skrivit i en annan tråd, och det funkar helt ok. Har dock upptäckt att man måste vara lite noga med hur mycket man tar av alla ingredienser. Tog tex för mycket Olja igår så mitt hår var jätteflottigt när jag vaknade idag XD

[mossquinnan]
12/4/11, 4:11 PM
#23

Grön såpa är milt och helt naturligt ,kanske värt att testa..funkar till hela kroppen tom håret *L*

Hörde ett snuskigt rykte då jag var på hälsohem i somras..

Att barnängens produkter innehåller oljeavfall från gatukök :-(

Nu vet ju inte jag om detta är sant,men jag andvänder inte BÄ merGlad

jizzy
12/6/11, 1:31 PM
#24

Det där låter lite som nån "urban legend"/skröna…

Upp till toppen
Annons: