Annons:
Etiketterhuskurerhud
Läst 4264 ggr
Alma-G
12/14/11, 11:55 AM

Ang. hud

Har en fråga ang min hud, vet inte om det är rätt ställe men fråga kan man ju alltid göra!

När jag rakar så blir det som mörkare "prickar" där mina hårstrån har suttit. Mer desto närmare foten man kommer.  Så har det alltid varit och min mamma har det också så. Jag antar att vissa bara ser ut på så sätt eller?

Men jag undrar om man kan använda någon kräm eller dylikt för att få ett snyggare resultat av rakningen? Mer jämnfärgad hy syftar jag på då.

Tacksam för svar, Alma:)

  • Redigerat 3/23/22, 9:53 PM av TatsuOni
Annons:
Exxozzie
12/16/11, 1:22 PM
#1

Är det inte bara själva strået man ser som ser ut som en prick? jag antar att du inte menade att de blir röda?

Man ska ju alltid vara så snäll man kan mot huden när man rakar eller tar bort hår på annat sätt. Oavsett var man rakar.
- Använd alltid en ny hyvel. Att den är vass gör att du slipper "dra" flera gånger på samma ställe vilket gör att man skrapar upp huden lättare. Att den är ren gör risken mindre att bakterier kryper ner i hårsäckarna och blir irriterade.

Smörj in dig efteråt. Olja eller kräm. Gärna med något lugnande. Kamomill, lavandel eller aloe vera. (Juice, Olja eller teer). Testa att lägg växtdelar i Olja till exempel.

Om man vill bleka kan man använda citronsaft. Smörj in och låt verka.

Men det är svårt att säga när jag inte vet vad prickarna beror på. Obestämd Blir det samma sak om du vaxar t ex?


Alma-G
12/16/11, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Nej, inte direkt röda. Utan mer som en mörkare nyans  med lite rött i sig kanske. Bilden jag laddar med här är en närbild och det ser tiotusen gånger värre ut än vad det är. Ja det blir samma om jag vaxar..

Tack för alla tipsen, ska prova lite olika då kanske. Med citronsaft och Olja. Brukar smörja in mig med hudkräm efter varje dusch och rakning men det har inte hjälpt.

Bifogar en bild men där ser det ju katastrof ut, hehe.

Exxozzie
12/18/11, 7:57 AM
#3

Jag ser inte så mysket av bilden. Något blev fel men jag är med på vad du menar.

Jag tror att det är ganska vanligt. Jag blir också lite prickig. Ännu värre blev det när jag testade att epilera härom dagen. Det kanske har att göra med hur van huden är också?

Det kanske kan hjälpa att smörja in sig dagen innan också, så att huden är mättad med fett. Att smörja in sig precis innan funkar inte för hyveln blir riktigt dålig. :P


hus-musen
12/18/11, 12:15 PM
#4

Prickig blir man ju för att det sitter hår kvar har jag lärt mig, och huden är så tunn att det "lyser" igenom. Plus att man har en hudirritation, huden är känsligare längre ner mot anklarna.
Epilerar jag så slipper jag de där som du beskriver, rakar jag eller vaxar så finns de där.

Qui dormit, non peccat

 


MajaL
12/18/11, 12:25 PM
#5

Testa smörja in några timmar innan med olivolja (riktigt lugnande). Eftersom det är vid fötterna så gör det inte så mycket att den är fet, eftersom det är ett så utsatt ställe.

Det kan funka.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Alma-G
12/20/11, 9:28 AM
#6

Tack så mycket för alla svaren! Ska prova först med oljan men sen får jag väl testa att epilera och se om det funkar på mig eller inte, verkar göra så himla ont bara haha ;) Tack så jättemycket igen, supersnällt1

Annons:
FrökenFrisk
12/21/11, 1:47 PM
#7

Vad använder du för hyvel, kan den vara gammal? Vad har du för något att raka dig med? Tex. rakskum, tvål eller gel?

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════


 

Upp till toppen
Annons: