Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 11129 ggr
frida51
2012-01-13 14:13

Extremt torra läppar!

har på vintern jätte torra läppar, det som flagnar i "början" av läppen… Smörjer med lypsyl, body shops läppbalsam, apotekets läppolja… men de är torra, har ni något tips på hur man fårbort flagnaden och slipper torravinterläppar?Kyss

Annons:
Carnosa
2012-01-13 19:04
#1

olivolja är bra

Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!

1337
2012-01-13 22:44
#2

Det är ju viktigt att du inte slickar dig på läpparna som det är lätt att göra när man är torr. Och sen är det bra att ta scrub. man kan köpa olika dyra varianter men du kan lika gärna ta socker med liite lite vatten på. Jag har rätt mjuka läppar jag smörjer dom varje natt med ett tjockt lager av idomin och ja så ofta jag kan under dagen men då ett tunt lager annars är det inte så snyggt.

Zynell
2012-01-14 20:41
#3

#0 Produkterna du använder, framför allt lypsyl (vet inte de andra), innehåller ingredienser som orsakar torrhet samt ett "evighetssmörjande", dvs de är beroendeframkallande eftersom de innehåller mineraloljor. Mineralolja är kortfattat bensin som vi även tankar bilen med och långvarit användande av denna ingrediens på huden tar bort den naturliga fuktnivån. Det är ungefär som att lägga en plastpåse på huden som du inte kan se och långsamt kväva huden.

Troligtvis har du torra läppar pga dessa produkter. Kolla ingrediensförteckningen - om det finns ingredienser som heter bl a paraffinum liquidum, paraffin, petroleum, vaselin eller liknande bör du undvika dem.

Jag rekommenderar Apotekets "Hudsalva - mjukgörande med sheasmör" för läpparna. Dess ingredienser är helt ok. Sheasmör är dessutom läkande och återfettande på läpparna. Borde finnas vid kassorna. Ser ut som cerathylsor. Skrattande

frida51
2012-01-14 21:39
#4

tack s mycket för tipsen!

[mysvensk]
2012-01-17 21:39
#5

Scruba lite lagom. med socker. Sen är honung rätt bra om du inte slickar bort det. Men som det sagts, aldrig mineraloljor.

Själv får jag mindre torra läppar när jag slutat vara vegetarian och äter feta köttbitar xD

MelanieL
2012-01-20 23:56
#6

Håller med dom innan. Skrubba Glad Du kan använda en handduk eller tandborste till exempel. 

Om du köper kokosfett (Kostar ungefär 20:- på ica om jag minns rätt) smälter det lägger i lite Olja så har du ett jätte bra och naturligt läppcerat. Det skyddar mot väder och vind samt vårdar tack vare oljan.

/ Melanie

Skrattande

Annons:
Hellas
2012-01-21 10:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det är ganska enkelt att göra sitt egna läppbalsam, jag har gjort egna och det är första gången i hela mitt liv som jag inte får rödare och torrare läppar av att använda läppbalsam.
Dessutom blir det drygt och man vet vad det innehåller.

Det som jag använt är:

Bivax
Rinblomsolja som jag gör själv på Ringblomma och Olivolja
Lite Sheeasmör
E-vitamin För hållbarhetens skull

Man kan använda vanlig Olivolja eller annan Olja och utesluta Ringblomma.
**Se till att oljan är hållbar och inte härsknar fort
Sheasmör går också att utesluta eller kanske ersätta med Kokosfett?
E-vitamin går att utesluta men är bra eftersom det ökar hållbarheten.

Jag har sedan kokat och testat mig fram för att få en bra koncistens.
Min balsam har jag i Läpphylsor men det behövs inte, man kan lika gärna använda små burkar.

Smält lite Bivax i ett vattenbad, det går åt ganska lite
Droppa på Olja och ev. Sheeasmör
Rör tills allt blandar sig
Kontrollera hållfastheten genom att doppa en ren sked eller någonting litet i blandningen. Låt det svalna.
Är det för mjukt -Öka mängden Bivax.
Är det för hårt -Öka mängden Olja

Häll upp i liten burk eller hylsa, låt stelna lite och ställ sedan in det i kylskåpet.
Skulle det i efterhand visa sig bli för hårt eller mjukt kan man enkelt smälta om det och öka mängd Olja eller bivax.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

mikkilina
2012-01-31 16:35
#8

Hittade precis den här tråden efter att ha skrivit om det i en annan tråd här på Mode och Skönhet… Beställde iallafall den här för mina läppar idag, men känns som det var lite onödigt, många bra tips här och jag har också hört att Elizabeth Ardens Eight Hour Cream även funkar väldigt bra på läpparna… Men det kostar ju å andra sidan lite mer… Bra om man kan hålla det till lite mer naturbaserade ingredienser iallafall: bivax, ringblomma osv.

MajaL
2012-02-09 17:12
#9

Kör med olivolja varje morgon.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Upp till toppen
Annons: