Annons:
Etiketthuskurer
Läst 7614 ggr
[mysvensk]
1/17/12, 9:19 PM

Extrem hud

Min hud försämras mer och mer.

Det började med att hårbotten började ömma och bli sårig av schampoo. Nu har jag hittat en schampoo som funkar rätt bra (håret blir rent och ömmar bara ibland) och det är Weledas Calendula schampoo och bodywash.

Sen började min hud brinna av duschprodukter som duschcreme och scrub (även om jag inte scrubade hårt alls). Så använder  Weledas där med. Samma som i håret. Funkar men svider lite ibland och så.

Min hud är alldeles flammig, speciellt i ansiktet. Den är jättetorr och jag får små blemor. Jag brukade ha perfekt hud förut med ungefär en plita i månaden så det är inte normalt för min hud att vara så här.

Pga blemorna fick jag panik häromdagen och rengjorde två gånger med bodyshops gurkansiktsrengöring och scrubade en gång med Maria Åkersbergs salt/lemongrassscrub och min hud blev ännu mer tokig. Den sved som satan så tänkte smörja den med min morotskräm från bodyshop som brukar vara rätt mild men det brann så fick springa och tvätta bort den och tog sen på ett tunt lager olivolja, lugnade lite men inte mycket.

Kan inte smörja med hudkräm. Iaf inte de jag testat. Tål inte Canoderm/miniderm.

Så mina rutiner nu är att tvätta hår och kropp med weledatvålen så ofta det behövs (varannan dag försöker jag hålla det till. Hoppar håret extra ibland) och tvättar även med Olja i duschem som jag sköljer av.

Min hud är ändå torr, röd och öm.

Kan även lägga till att mitt underliv (trots strikt barnolja) är som helt förstört med. Gör fruktansvärt ont att torka mig när jag varit på toaletten. ungdomsmottagningen skrev ut svampmedicin (utan undersökning) men som inte verkar  hjälpa…

Jag sminkar mig sällan och gör jag det är det bara mascara (ny) och kajal (ny, som jag vässar innan varje gång). Aldrig foundation.

Jag vet inte vad jag ska göra! Håller på att bli tokig:(

Snälla hjälp mig!

Annons:
Mooniq
1/17/12, 9:24 PM
#1

spontant vill jag ge dig ett råd om att använda kallpressad Olja istället för barnolja som är samma Olja som vi gör bensin och diesel av. kallpressad oliv eller raps eller avocadoolja som du köper på affären. extra virgin eller virgin. kallpressad Olja doftar lite men när du smörjer huden så försvinner doften efter ca 10-15 min. Prova ett märke som heter urtekram - www.renskonhet.se - ett märke utan starka kemikalier i. man kan läsa på shenet.se/ råvaror där kan du läsa om vad våra produkter innehåller..

kanske kan detta hjälpa dig lite…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[mysvensk]
1/17/12, 9:26 PM
#2

Nej du måste titta på en annan barnolja. Den jag använder är gjord på solrosolja och raps. De renar den dock lite extra för att ta bort vissa ämnen som kan irritera huden. Skulle aldrig använda mineralolja på min hud.

Mooniq
1/17/12, 9:28 PM
#3

#2 är det kallpressade oljor som doftar och är lite grumliga? eller är de raffinerade? för i såna fall är nyttigheterna borta ur Olja - den är död. och kan inte hjälpa huden..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[mysvensk]
1/17/12, 9:31 PM
#4

Lite lätt grumligt och doftar. Inte lika starkt som oljorna gör annars dock.

Mooniq
1/17/12, 9:32 PM
#5

det e ju bra.. men kan det vara så att du inte tål solros eller raps. har du haft oljan länge eller just börjat med den? har du bytt tvättmedel / sköljmedel? utvecklat allergi? trist när problem bara dyker upp så där… hoppas du hittar nåt bra som hjälper dig, i alla fall.

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[mysvensk]
1/17/12, 9:35 PM
#6

Jag hade oljan på underlivet förut och började använda den över hela kroppen först efter beskymmerna. Dessutom använder jag olivolja när jag ej har tillgång till den.

Samma skölj och tvättmedel som alltid. Inte märkt allergi på något annat håll… Är överkänslig mot sodium laurylsulfat iom EDSen men har inga "allergier" annars.

Jo:/

Annons:
Zynell
1/17/12, 10:59 PM
#7

Vitt jag vet är Weleda ett bra hudvårdsmärke som inte ska innehålla några konstigheter, men jag är inte helt hundra.

För mig låter det som att du inte tål någon ingrediens. Typiska tecken på allergi eller en reaktion är just sveda, hetta/rodnad, utslag och i värsta fall svullnad. Ett förslag är att pröva dig fram genom att utsätta endast en liten yta av huden för produkten du är osäker på, till exempel armväcket eller bakom örat där huden är känsligare och tunnare. Se vad som händer. Om du reagerar kolla upp ingrediensförteckningen. Behöver du hjälp med det så hojta till. Glad

Bodyshop avrådet jag från. Finns en massa skit i dem. Tungan ute

[mysvensk]
1/17/12, 11:06 PM
#8

Jo Weleda känns bra, den där calendula är dessutom ur babyserien :D Har kollat igenom ingredienserna och de känns väldigt bra.

De mesta inom hygien och hudvård innehåller så mycket konstigheter:/ Och för tillfället har jag inte riktigt möjlighet att fixa mina egna grejer. Kollar runt på nätet efter små och stora tillverkare men antingen är det svindyrt eller så innehåller det något jag inte gillar:/

Zynell
1/17/12, 11:15 PM
#9

Ja, tyvärr är det nackdelen. Det mesta inom hudvård som finns på affärer som Ica, Kicks osv innehåller en massa konstigheter. Har du prövat hudvårdsbutiken Lush? De har egentillverkade hudvårdsprodukter och sist jag kollade var deras ingredienser rätt bra, med vissa små undantag, men det är inga mineraloljor, silikoner osv där vitt jag vet. Lush finns även på nätet www.lush.se Skrattande Deras priset brukar vara rätt bra också.

[mysvensk]
1/17/12, 11:21 PM
#10

Jag fick en bra känsla av lush och tänkte börja handla där. Tills jag upptäckte att i princip allt innehåller parabener:/ Vägrar använda parabener…

Zynell
1/17/12, 11:36 PM
#11

Parabener är ett bra konserveringsmedel för krämer och också det vanligaste. Jag personligen har inget emot parabener då det håller produkter fria från svamp och bakterier. Hellre än kräm med konserveringsmedel i än utan då jag inte så gärna vill få svamp ansiktet. Men jag har även full förståelse för att man inte vill ha parabener i en kräm.

Hoppas att du får bukt på dina hudproblem! Vet själv hur jobbigt det kan vara. Tungan ute

[mysvensk]
1/17/12, 11:49 PM
#12

Jag har så mycket hormonproblem ändå så behöver inga parabener som hjälper dem på traven. Dessutom kan mindre mängder alkohol, vitaminer samt eteriska oljor sköta jobbet fint!

EKB
1/18/12, 5:23 AM
#13

Har dina hudproblem börjat plötsligt? Har du ändrat något i din livsstil då kanske? Du säger att du använt samma tvättmedel som förut, men hur är det med matvanor då, har du ändrat något där? Det du beskriver tycker jag låter som en allergisk reaktion på något. Födoämnesallergier kan ju visa sig som tex utslag, exem eller överkänslghet i huden. Du kanske borde kolla upp om det är något födoämne du är allergisk eller överkänslig mot…

Annons:
Hellas
1/18/12, 7:40 PM
#14

Har du bytit tvättmedel eller skjöljmedel, det är väldigt vanligt att man reagerar på tvättmedel så har du känslig hud rekommenderar jag dig att endast använda tvättmedel för känslig hud, oparfymerad förstås. Skippa även skjöljmedel helt och hållet.

Ringblomssalva är väldigt bra och hjälper många med problemhy så det är någonting jag tycker kan vara värt att testa för din del.
Dessutom kan man göra egen Ringblomsolja och använda direkt på huden.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Exxozzie
1/21/12, 7:30 AM
#15

Jag håller också med om att det låter som allergi.

Testa att skippa produkter med parfym, växtextrakt, frukter och även kallpressade oljor. De kallpressade oljorna är superbra förutsatt att man tål växten/kärnorna den görs utav.

Hjälper det inte skulle jag råda dig till att gå till läkaren och en gynekolog på sjukhuset eller privat. Att de skriver ut svampmedel utan att undersöka dig klingar illa i mina öron. =/


Twisted_T
1/28/12, 1:12 AM
#16

Håller med #15 om att du borde gå till en annan gynekolog eller i alla fall göra en riktig undersökning. Sen skulle jag råda dig att försöka få tid hos hudläkare. Först måste du ju såklart få remiss dit av läkare på vårdcentral el. dyl.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

sandra74
2/19/12, 8:55 PM
#17

Jag håller med #15, kanske ska du prova processade vegetabiliska oljor, ifall du är allergisk mot någon växtdel.

Kanske ska du smörja in dig med Olja innan duschen, det kan också hjälpa att duscha svalare och skölja av sig med äppelcidervinäger och vatten det sista. Du kanske ska prova med bara lite så du tål det.

Annars borde du nog gå till läkaren.

[SweetRose]
2/19/12, 11:40 PM
#18

Det låter mycket som allergi. Ser du någon gemensam ingrediens i alla produkter du använder? Har hört att the ody shop har en massa skit i sina grejor så det skulle jag inte rekomendera.

Till håret skulle jag rekomendera rasullera, det är främst ett alternativ till de som är allergiska fast man kan använda det annars med, det är superbra verkligen! Det kan även användas i ansiktet och på kroppen

Om du vill ha något speciellt till ansiktet skulle jag rekomendera rosvatten. Det finns tyvärr inte i Sverige men man kan beställa det från Beligen främst, det är rosor som bara är pressade och sedan upphällts på flaska. Det är också en superbra produkt för känslig hy! (garnier har något nytt ansiktsvatten med som är rosvatten och vitamin B5 bara, det är bra det med om det känns för extrem att beställa)

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: