Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 4876 ggr
julklappen
1/31/12, 10:40 AM

Egen salva.

Hejsan, jag undrar om det finns någon här som vet vad man kan använda (och om man kan göra egen salva mot fet hy och torr hy?) Jag har också jättetunnt hår, vilket schampo är bäst för tunnt hår och finns det något särskilt medel som är bra för tunnt hår?

Annons:
MelanieL
1/31/12, 6:06 PM
#1

Svarar på frågan om schampot då.  Jag tycker att vilken hår typ du en har ska du använda det mildaste schampot du kan hitta.

Vad som gör schampo så uttorkande och starkt är Sulfater. Så undvik dom när du letar efter schampo!

Sodium Lauryl Sulfate
Sodium Laureth Sulfate
Ammonium Lauryl Sulfat
Ammonium Laureth Sulfate

Ska EJ finnas med på innehållsförteckningen alltså Flört

/ Melanie

Skrattande

julklappen
2/1/12, 4:37 PM
#2

Tack för svar.

Exxozzie
2/4/12, 3:57 PM
#3

Jag svarar på frågan salva för fet hy:

Är det tänkt som en dagkräm behövs det här:
(Tänk på att ingredienserna och receptet kan låta avancerat men det är inte så farligt som det tycks vara. Det mesta löser sig när man väl ska göra salvan)

Renande och lätt sammandragande; en kräm för fet hy.

125 ml Citronsaft
45 ml Vatten
100 ml Mandelolja
50 ml Kokosfett
30 gram Vitt vax
30 ml Glycerol
5 ml Borax
En knivsnudd Natriumbensoat

  1. Smält vax, Olja och kokosfettet i ett vattenbad.
  2. Citronsaften och vattnet värms i ett annat kärl till samma temperatur som olje-blandningen.
  3. Häll i borax och natriumbensoat i citron-vattnet och se till att det löser upp sig. Blanda sedan i glycerol.
  4. Ta oljeblandningen från plattan och strila ner citron-vatten-blandningen sakta under kraftig vispning; gärna elvisp.
  5. Vispa tills blandningen har svalnat och du får en jämn, fin smet. Krämen ska se ut som en kräm - inte skikta sig eller vara grynig. Det är viktigt att vispa tills den är rumstemperatur - det kan ta ett tag.
  6. När man hällt över krämen i en burk brukar jag låta krämen vila i kylen en dag innan jag använder den. Då får man bort lita av bubblorna som bildas när man vispar och den blir mer hållbar.

Anmärkningar:

Vitt vax är samma som vitt bivax. Det, tillsammans med Olja, hittar du på crearome.se

_Övriga ingredienser kan finnas på crearome.se de med, men annars:
Glycerol och vatten (= destillerat vatten) finns på apoteket om man frågar i kassan.
_Citron, natriumbensoat och kokosfett finns i mataffären. Natriumbensoat borte finnas i bakhyllan. Man konserverar sylt med det.

Borax vet jag inte var det kan finnas men testa på crearome eller kolla på shenet.se. De brukar skriva var ämnena finns att köpa.


Hellas
2/4/12, 4:14 PM
#4

Är det detta Borax du menar?
Finns det andra produkter som kan ersätta Borax eller går det kanske att utesluta helt och hållet, det känns inte så bra att använda Myrgift i ansiktet Förvånad?

Å andra sidan består ju tvål till stor del av Kaustiksoda men eftersom det sker en kemisk reaktion vid själva tillverkningen och förtvålningstiden försvinner den frätande egenskapen.

Kanske Borax fungerar på samma sätt?
Jag är så dålig på kemi och vad det är som händer då olika substanser blandas Skäms

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

MajaL
2/9/12, 5:28 PM
#5

Är borax myrgift?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Exxozzie
2/10/12, 7:46 PM
#6

#4 Ja, det är sånt borax jag menar. Jag vet inte hur det fungerar i tvål. Kanske är den bara konserverande i kaustiksodan?

Det är ändå ganska vanligt konserveringsmedel i kroppsprodukter men det är ju ganska förståeligt om man blir rädd för det när det t ex säljs i färghandel och som myrmedel.

Grejen med receptet ovan är att det kan bli lite krångligare att byta ut boraxet eftersom det används (i detta recept) som emulgeringsmedel, dvs för att krämen ska hålla ihop vatten + Olja på ett snyggt sätt.

Men man kan ju alla gånger ändra på ett recept.

Om Borax används som konserverngsmedel:

  • Då kan man byta ut det hur som helst - se bara till att emulgeringsmedel fortfarande ingår. Du kan t ex använda paraben eller phenoxyglycerin (ta 10 dr per 100 ml produkt)

  • Man kan också testa att minska mängden borax om man tycker att det känns mycket.

    Om borax används som emulgeringsmedel:

  • Lite krångligare.
    I 100 ml produkt kan man använda 2g VE-fett (smälts tillsammans med olje-blandningen) ihop med 4g MF-fett (i vattenblandningen innan det värms). Temperaturen blir något viktigare att tänka på. VE- och MF-fett måste vara ungefär i samma temperatur för att fungera ordentligt.

  • I magra produkter, alltså mer rinniga än en kräm kan man använda 3g Emulgator L per 100 ml. Den ska smältas och blandas ihop med olja/fett-blandningen.

Ursäkta långt svar. Skäms

Receptet ovan är på nästan 400 ml, (vilket är mycket)


Annons:
Hellas
2/10/12, 9:25 PM
#7

#6 Tack för din förklaring, jättebra Skrattande.

Sedan kan det ju vara så att bara för att ett ämne är farligt för myror så behöver det inte vara farligt för oss människor Flört

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

MajaL
2/11/12, 10:24 AM
#8

Haha, skumt. Finns ju som färg till exempelvis läppstift. Så sjukt.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Upp till toppen
Annons: