Annons:
Etikettköpta-produkter
Läst 4956 ggr
Michaela-N
2/5/12, 9:40 PM

Body butter + akne?

Har förskräckligt mycket akne o finnar under tiden av året när det inte är så mycket sol… Jag använder just nu kräm från Neutrogena samt Basiron 5% varje kväll, men detta torkar ut huden också och det blir lite torrt och huden blir inte så smidig efter detta.

Jag har en Body butter från The Body shop som jag använder ofta på ben och fötter eftersom de snabbt blir torra de också när det är så kallt. Min fråga är om jag kan använda denna i ansiktet efter rengöringen som en återfuktning eller kommer den ge ännu mer finnar tror ni?

Annons:
MajaL
2/9/12, 5:09 PM
#1

Nej det skulle jag inte gjort! Alldeles för fett! Jag hade kikat på aloevera och olika oljor om jag var du. Aloe för fukt och oljan för fettet.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Exxozzie
2/10/12, 8:28 PM
#2

#1 Jag säger inte att du har fel nu, Maja. Men jag tror inte att man får finnar av fettet (om det är rätt slags fett). Olja är ju rent fett och det brukar fungera på människor som lätt får finnar, så är ett bra tips. :)

Jag tycker inte att du ska använda deras bodybutter då det innehåller saker som gör att man får finnar. Den täpper till porerna och låter inte huden andas.

Blir du torr, ska du absolut inte använda basiron. Det är väldigt uttorkande! Har du mer finnar nu och dessutom är torr ska du inte behandla finnarna först. Så gjorde jag också förut men det hjälper inte, även om man vill bli av med jobbiga finnar.

Använd en vegetabilisk Olja, jojoba brukar många uppskatta. I den kan du lägga i torkade eller färska kamomillblommor eller aloe vera som Maja skrev. Jojobaoljan är inte lika fet som olivolja. Kamomillblommor är bra på många hudproblem. Både finnar och torr hud. Men det gör man ju som man vill.

Men försök framför allt att behandla det torra först. Många gånger minskar finn-mängden av sig själv då. Vill du absolut använda en kräm så köp en för torr hy eller blanda i lite Olja i den du har.


Michaela-N
2/10/12, 8:44 PM
#3

#2 Just nu använder jag inte basiron på området där det blivit torrt, men jag kan inte permanent sluta använda det (eller tja, på sommaren så använder jag inget alls men då har jag inte fet hy över huvud taget heller så….) för då kommer de tillbaka. Och det är mycket, alltså väldigt mycket. Inte bara några enstaka blemmor. 
Men det har blivit mycket bättre sen jag börjat med basiron och visst blir det torrt men finnarna håller sig undan. Jag ska kolla på något annat i alla fall. Synd bara eftersom jag tycker body buttern är förvånansvärt bra.

MajaL
2/11/12, 10:29 AM
#4

#2 Okidoki. ;)

Det är säkert individuellt. Själv kan jag få finnar av feta produkter. Min hud är jobbigt kännslig förvisso.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Hellas
2/17/12, 5:31 PM
#5

När jag var ung och hade finnar insåg jag att när jag började använda fetare krämer så ujpphörde även finnarna att pluppa fram.

Torkar man ut huden börjar kroppen själv överproducera fett för att kompensera den torra huden och man får då "oren" hy.
Tillsätter man fetare kräm så slipper huden överproducera fett och på så viss minskar finnarna.

Sedan handlar det även om vad man äter, vissa ämnen verkar framkalla finnar men det är nog även individuellt.

Body Butter kanske jag inte skulle använda heller men varför inte en olivolja på kvällen i ansiktet med några droppar eteriks Olja i eller varför inte några droppar karotin i oljan.
Ringblomsoljan har jag även höga tankar om och själv kan jag knappt vara utan den oljan.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

MajaL
2/17/12, 6:26 PM
#6

#5 Yes, alldeles sant. Där av använder jag själv ansiktsoljor. rekommenderar också oliv. :)

Suverän Olja!

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
sandra74
2/18/12, 4:54 PM
#7

Vår svenska rapsolja har egenskaper som är väldigt lik olivoljans, jag gillar också vetegroddsolja och mandelolja men de är torrare.

ekoqueen
5/7/12, 2:46 AM
#8

Rekommenderar också vegetabiliska oljor: Argan Olja är super bra för acne. Även African Blacks Soap är effektivt mot acne.

www.bodybazar.com (100 % Naturlig och Ekologisk hudvård)

www.bodybazar.blogspot.com (Eko Queen Bloggar!)

 

Upp till toppen
Annons: