Annons:
Etikettredskap-ingredienser-råvaror
Läst 13781 ggr
sandra74
2012-02-08 12:25

Borde inte detta vara enklare?

Jag tänkte börja sälja de tvålar jag tillverkat i några små butiker som gillat designen, så jag ringde till läkemedelsverket för att ta reda på mer. Man hänvisade till LVFS2004:12, läste igenom men tyckte det var svårt att läsa ut exakt vad som krävdes.

Ok, jag kan märka med INCI och bäst före datum, registrera för den kostnaden, tio tvålar+grundavgift blir 5000:-/år, det vill till att sälja mer än de tjugo tvålar jag tänkt…

Kontaktade berörd myndigghet igen, nu fick jag svaret att jag sjulle också ha en godkänd lokal och laboratoritesta mina tvålar och likaså oljorna som jag köper på Ica på ett oberoende laboratorie, nu blir det en mycket större summa än de 5000:- jag räknat med eller?

Ringde miljö och hälsa för att ta reda på reglerna om godkännande av lokal för hobbytillverkning av tvålar (ca 20 stycken) fick svaret att det skulle inte behövas någon godkänd lokal utan mitt kök fungerar, dock viktigt att vara noggrann och ha god tillverkningssed.

Jag frågade också min lokala myndighet om laboratorietesterna, de kunde inte se någon anledning att oljorna skulle testas en gång till, de är ju säkra enligt livsmedelsverket för invärtes bruk så varför inte för utvärtes? Tvålarna fick jag själv ansvara för och i så fall ta eventuella konskvenser om folk blev skadade.

Ska det vara så här svårt att hobbytillverka för att hoppas växa och sedan kunna starta ett litet företag? Vad tycker ni? Kan vi få igång en diskusson som kanske kan leda till att det här uppmärksammas?

Annons:
sandra74
2012-02-09 12:13
#1

Jag har också mejlat näringsdepartementet via enklare regler.se är det verkliigen bara jag som vill sälja det jag inte använder själv?

Exxozzie
2012-02-10 20:33
#2

Hur fungerar det om man inte har någon mellanhandel? Om jag själv är butiken och inte säljer till t ex ica?

Var går gränsen för hur mycket man får tjäna på sina produkter?

Hur skulle det fungera om man som privat person börjar sälja till någon som är missnöjd med produkterna? Går det anmäla via konsumentombudsmannen eller hur lyder reglerna då?


sandra74
2012-02-11 14:41
#3

Du får bara lov att göra för eget bruk, så egentligen får inte ens de andra boende i hushållet använda det man gjort.

Oavsett om du vill ge bort eller sälja till nära och kära eller till allmänheten räknas det alltså som yrkesmässig tillverkning enligt LVFS2004:12 och en registrering är obligatorisk.

Om vi ponerar att jag gått på Kommunens linja att det gick bra att sälja produkterna på torget så hade eventuella missnöjda eller skadade personer kunnat driva ett civilrättsligt mål emot mig.

Jag hade självklart helst sett att den missnöjda kontaktade mig och att man löser det på ett bra sätt.

I min kursplan som ska ligga till grund för mina planerade kurser tar jag upp att när man använder naturliga ingredienser bör man tänka på om man har eventuella allergier, är du allergisk mot jordnötter är jordnötsolja ingen god idé att använda. Det finns också en del som kan vara bra att upplysa om gällande de eteriska man eventuellt använder som doftsättare.

Hellas
2012-02-11 17:56
#4

Själv har jag med flera tagit fasta på nedanstående text och som jag utläser det så kan man sälja i liten skala.

Naturläkemedel får försäljas både på apotek och i dagligvaruhandeln. Även försäljning via internet är tillåten (inom Sverige). Enligt lagen om handel med läkemedel (1996:1152) råder fri försäljning av naturläkemedel i Sverige. Samma regler gäller traditionella växtbaserade läkemedel.

För växtbaserade läkemedel som tidigare varit godkända som naturläkemedel råder fri försäljning fram till 30 september 2012. I övrigt behandlas växtbaserade läkemedel som vilka andra läkemedel som helst. Vissa receptfria växtbaserade läkemedel kommer kunna säljas av dagligvaruhandeln men måste i så fall hanteras som övriga receptfria läkemedel.

Här lite till:

Tillstånd

Det krävs inget tillstånd från Läkemedelsverket eller annan central myndighet för att börja med tillverkning av kosmetika och hygienprodukter i liten skala.

Kontakta miljöförvaltningen i den kommun där tillverkningen ska ske, för att höra om kommunen ställer krav på tillverkningen. Det kan handla om sådant som förvaring av kemikalier, avloppsfrågor och avfallshantering.

Och här har du en länk till samma sida: Regler

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

sandra74
2012-02-11 18:44
#5

Nej, du behöver inget tillstånd, men enligt läkemedelsverket måste du registrera dina produkter.

Jag har varit i kontakt med både länsstyrelse och kommun och fått andra svar än från läkemedelsverket. Naturläkemedel vet jag inte, men tvål, cerat och bodybutter som jag tillverkar måste registreras. Du har det ganska långt ner på sidan på din länk.

Och det gäller om någon annan än jag själv ska använda produkterna oavsett om jag säljer eller ger bort. Detta svar har jag fått från läkemedelsverket vid två olika tillfällen då jag pratat med två olika. Jag vet inte om jag får skriva ut namnen på de jag varit i kontakt med så jag gör det inte, men jag kan pm:a dem vid önskan.

sandra74
2012-02-11 18:47
#6

I den bifogade länken #4 ser du också att du är skyldig att registera produkterna. det är där de 2300:- i grundavgift och sedan 300:-/ produkt årligen tillkommer.

Annons:
Hellas
2012-02-11 19:12
#7

Så kontentan är, det är enklare att sälja marmelad och bullar på torget eller på loppis än att sälja salvor Flört

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
2012-02-11 19:13
#8

Men det är alltså själva registreringen som kostar så mycket och då skickar man inte ens in prov på det man ska sälja så de godkänner egentligen någonting de inte vet vad det är….

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

sandra74
2012-02-11 19:20
#9

Ja, Hellas, det är enklare att sälja bullar och marmelad, det är också lagligt till skillnad från salvförsäljningFlört

Läkemedelsverket är inte intresserade (så sa de till mig) av att få prov på produkterna eller (innehållsförteckningar). Det är helt ditt ansvar att produkterna är korrekt märkta med INCI och att de innehåller det du skrivit.

Ja, man kan säga att de godkänner något de inte vet vad det är, så det har inget med konsumentsäkerhet att göra.

Zynell
2012-02-13 15:12
#10

Jag var väldigt sugen på att starta en egen firma och tillverka hudvårdsprodukter till försäljning. Tanken var att tillverka de hemma till en början och sälja genom nätet - och om det visade sig vara stort intresse för det hade jag tänkt öppna en butik.

Men när jag började läsa igenom alla dessa regler blev jag förskräckt. Snacka om att ta död på ens drömmar snabbt och effektivt. För mycket byråkrati bara för att få chansen att tillverka bra produkter!

sandra74
2012-02-16 13:43
#11

Ja, det här gör det både komplicertat och kostsamt att vara småskalig. Jag kommer förutom det mejl jag skickat till näringsdepartementet via enklare regler att skicka in artiklar till de sidor i tidningarna som är öppna för allmänheten.

Min väninna kommer att försöka få klarhet i reglerna ytterligare en gång så att vi kan jämföra våra svar. Baserat på detta kommer vi sedan att skriva artiklar. Jag tar gärna emot synpunkter eller åsikter om ni vill vara med och tycka.

Vi har också en förhoppning att vår atrikel ska publiceras hos de ekobloggare vars bloggar vi läser.

Det här känns till en stor del som spilld möda, men det är i alla fall ett försök. Fast först vill jag få allt rätt.

Exxozzie
2012-02-16 21:02
#12

#7 Jag skulle just påpeka det. - För mig borde ju mat fungera på samma sätt som hygienprodukter eftersom man får i sig vissa ämnen osv.

Får man inte ens bjuda sitt hushåll på en bearnaise man har gjort då då?

Detta verkar ju ganska ologiskt. Obestämd


sandra74
2012-02-17 22:48
#13

Jo, jag håller helt med Exxozzie, du får bjudaa ditt hushåll på bearnaise och sälja din hemgjorda sylt på marknaden (om du bara kokar sylt vid enstaka tillfällen). Fast du får inte ge din mamma en slaktad ungtupp såvida ni inte skrivit ägarbytespapper först för då får du (hjälpa) din mamma att slakta. OT, men borde jag då be mina middagsgäster att köpa in sig på tuppen i grytan om den är från min egen gårdObestämd

Men en "tröst" för oss småskaliga är att om du registrerar med än 200 produkter så är de överskjutande (från 201 och uppåt) gratis. Borde det inte vara tvärt om? Att den som bra registrerar några få produkter får en rabatt?

Annons:
sandra74
2012-03-20 14:39
#14

Jag har återigen varit i kontakt med läkemedelsverket då en väninna till mig fått andra svar på sina frågor än jag.

Det finns tydligen undantag i registreringstvånget om tillverkningen sker på hobbynivå. Det finns inga riktlinjer för vad som räknas som hobbytillverkning. Det prövas rättsligt av läkemedlsverket och avgörs från fall till fall. Jag kommer att skriva igen för att ta reda på vad den rättsliga pröningen innebär och  vad det innebär för kostnader.

Det pågår tydligen också samtal om ämnet på läkemedlsverket. Jag hoppas få svar och kommer sedan att skriva en artikel i ämnet så att vi vet vad som gäller.

Exxozzie
2012-03-23 13:12
#15

Jag tror man skiljer på hobby och företag  med hur mycket du tjänar på verksamheten.

Jag läste på skatteverkets hemsida att om du går med vinst på dina hobbyer räknas det som ett företag och du måste skatta för det (med lite undantag och "beroende på").

Men om man ska vara helt laglydig måste du säkert kunna påvisa att du inte har gått med vinst på produkterna. Dvs bokföring - ännu mer rolig byråkrati. Tungan ute


sandra74
2012-03-23 23:13
#16

#15

Nej, de skiljer inte på det på så sätt enligt brevet jag fått. De hänvisar till varaktighet och kontinuitet.

Fast att jag fått ett svar är det ändå lite luddigt och jag hoppas snart få ett bättre svar på hur de prövar ärenden. Jag vidarebefordrar gärna brevet.

Exxozzie
2012-03-29 15:00
#17

Ja, det kan du ju göra. Skulle vara jättesnällt. :)


Hellas
2012-04-01 13:13
#18

Botaniserat runt lite i träsket och jag tycker det är otroligt luddigt.
Jag förstår givetvis lagen men att sedan kunna få information om hur man går tillväga, blanketter mm. är ett mörker.

Jag har hittat några blanketter men där är de inte ens intresserade av att få veta innehåll, dessutom står det ingenting om vare sig kostnad för registrering eller om det även gäller Hobbyverksamhet.

Hobbyverksamhet = Man ska kunna påvisa att man har ett annat arbete som är den huvudsakliga, enda, inkomstkällan.
Man kan tex. inte vara arbetslös och ha en Hobbyverksamhet.

Jag själv har detta som ren hobby och går minus varje månad men visst skulle det vara trevligt att kunna gå +/- noll och det är väl det som är grundidén med Hobbyverksamhet.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

sandra74
2012-04-01 22:45
#19

Man har rätt till en rättslig prövning av läkemedelsverkets jurister, den kostar inget.

Man mejlar besrivningen på sin verksamhet till LMV och de tar sedan ställning till om man behöver registrera eller inte.

LMV är inte intresserade av innehållet eller vad man skriver på etiketterna eller av att få prover på produkterna.

Hellas
2012-04-01 23:03
#20

Det är ju helt sjukt 2300:- + 300;- /Produkt….för ingenting Förvånad.

Jag trodde att de åtminstone var intresserade av att veta innehåll.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Exxozzie
2012-04-03 15:33
#21

#19 & #20  Var ser ni det någonstans?


Hellas
2012-04-03 16:11
#22

#21 Jag ser inte heller vart det står eller vilken mailadress man kan använda sig av.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Exxozzie
2012-04-03 16:19
#23

#22 Jag menade:

"Det är ju helt sjukt 2300:- + 300;- /Produkt….för ingenting"

Tungan ute Kostar det så mycket att registrera varje produkt?


Zynell
2012-04-03 16:31
#24

#23 När jag tillverkade produkter och sålde så kostade det just så mycket att registrera en produkt/år. För att det skulle räknas som samma produkt fick man endast ändra färg, doft och tjocklek (osäker på denna). Men så länge ingredienserna var samma så räknades det fortfarande som samma produkt.

De krävde mig aldrig på någon ingrediensförteckning, vilket jag fann mysko.

Hellas
2012-04-03 17:21
#25

#23 Om man nu behöver betala någonting då man har Hobbyverksamhet så kostar det:

2300:- Fast kostnad som man bara betalar en gång.

Utöver det kostar det 300:- /produkt och år.

Har man 10 olika sorters tvålar kostar det:

År 1: 2300:- + 3000 =5300

Nästkommande år och nästa osv.: 3000kr

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
2012-04-03 17:26
#26

#24 Det låter ju ändå ganska bra, man kan ha en röd och en grön tvål med olika eteriska dofter.

Vegetabilisk Olja kanske räknas som en ingrediens oavsett om det är oliv eller kokosolja man nyttjar….fett som fett Flört

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Zynell
2012-04-03 18:02
#27

#26 Ja precis! Jag tänkte göra en kokosserie där det ingick bodylotion, bodybutter, ansiktskräm med doft av kokos osv utan att ändra några ingredienser, bara tjockleken. Det hade ändå räknats som en produkt så länge det är samma ingredienser.

Annons:
Hellas
2012-04-03 18:29
#28

Rättelse av inlägg: #25, jag hade fel men läste på igen:

Avgifterna skall betalas efter fakturering från Läkemedelsverket enligt följande:

  • Årlig avgift per tillverkare/importör: 2100 kr
  • Årlig avgift per produkt: 300 kr

Källa:
http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Foretag/Kosmetika/Anmalan/Avgifter/

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Exxozzie
2012-04-04 13:49
#30

Aha..Oh, herre gud. Jag tycker det blir ganska mycket pengar med tanke på hur mycket som man kommer att kunna sälja. Jag har ju störst intresse för krämer och det fungerar inte att registrera en kräm som har olika färg och doft etc om man vill ha ett utbud för torr, känslig, fet hy etc. Det blir ju olika ingrdienser för varje kräm.

Det kanske är enklare med tvålar (?) menar jag.

Men om de inte frågar om innehållsförteckning är det väl ganska lätt att fuska sig bort en massa utgifter? Skumt…

- Jo, du Sandra, det borde vara enklare.


Hellas
2012-04-04 15:10
#31

#30 Jag arbetar också med krämer och salvor, så ja, herregud kan man väl lugnt säga Obestämd

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

sandra74
2012-04-05 21:30
#32

Varje doft på tvålen räknas som en ensklid produkt enligt LMV, det här har jag bara fått via telefon i och för sig.

[SandraMy]
2016-03-30 14:28
#33

Det var ett tag sedan någon skrev i tråden, men jag tänkte bara uppdatera informationen om någon dyker upp här och vill veta..

Årliga avgifter för den som är anmälningsskyldig till CPNP
  • för verksamhet: 4000 kr 
  • per produkt: 600 kr
  • Från och med 2015 räknas varje doftvariant som en egen produkt

För den som betalat årsavgifter för 200 produkter utgår ingen avgift för de produkter som överstiger detta antal.

Timtaxa

Timtaxa utgår vid tillsyn av den som inte är anmälningsskyldig till CPNP och vilken heller inte finns frivilligt anmäld till Läkemedelsverket om 750 kr för varje påbörjad timme.

Mao är det nu dubbelt så dyrt 😮

Hela artiklen: https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Foretag/Kosmetika/Anmalan-och-avgifter/

katsy
2016-04-04 22:42
#34

Jag hade en deltagare på mina kurser som sa att det är lättare att registrera sina produkter via kemikalieinspektionen. Låter väldigt märkligt men det var förra året. Själv tyckte jag att det lät motsägelsefullt att gå via dem när man tillverkar naturprodukter. Har dock inte kollat upp det själv. Att registrera är för dyrt för mig

Annons:
[AE.]
2016-04-11 08:37
#35

Jag har inte läst varenda kommentar, men du verkar fullt insatt i Läkemedelsverkets regler, sandra74, och jag håller med dig om att det är för krångligt och byråkratiskt för småtillverkare. Det svåraste är inte kostnaden med registrering av produkter och företag, utan regelverket kring GMP. Och tyvärr har det inte blivit enklare, pga EU (Sverige behöver följa direktiv).

Jag frågade Läkemedelsverket var gränsen går för när jag måste registrera verksamhet och produkter, och jag fick svar (liksom konstaterats tidigare i tråden) att jag får bara tillverka till mig själv. Jag sa då att jag gett bort en flaska schampo till min dotter och sålt en ansiktsolja till svärmor. Fick då svaret att det var okej och det visar ju på problemet med regelverket kring småskalig tillverkning. Egentligen borde det ju vara samma som med livsmedel, om man tillfälligt bakar bullar och säljer på torget (eller för den del bjuder familjen på mat) är det okej.

Du får gärna PM:a mig om du publicerar en artikel i ämnet någonstans.

jaycurve
2016-04-21 01:04
#36

Hi

First off, my apologies for writing in English.  I understand Swedish pretty well, however my writing is not up to par.

I have read almost every comment here, and it is very good information.  Thank you to everyone who has contributed.

In America, it is fairly easy for us to setup a hobby as a business.  The FDA does not have stringent laws when it comes to sports supplementation and even apothecary products.  However, It seems very difficult here in Sweden, especially with the E.U laws.

My wife and are produce our own cosmetic line and it is a passion and hobby of ours  However, we would like to do the same here in Sweden.  we have tried to contact several agencies and it seems that there are so many different answers.  In america you can do it all yourself fairly easily and sell your products at flea markets, salons, and even the mall.  normally there are some requirements such as having a business license, and register for DBA.

We would really like to do the same here, however we are very handicapped and feel stuck.  we would like to do everything the right way.  Can ANYONE help guide us ?  We have a few appoitments with medborgarkontoret, and nyforetagcentrum set up but they are at the end of the month.  we would really like to be able to start networking and selling our products and establishing relationships, however it is just so confusing here, and you get the runaround.

Sorry for the rant.  Any and all help is appreciated. 

Jay

Upp till toppen
Annons: