Annons:
Etiketthuskurer
Läst 10520 ggr
Carrolinline
2012-04-25 11:56

Psoriasis

Jag undrar om någon vet något eller har någon huskur som kan få psoriasis att gå bort .. Eller att få det "mindre" på något sätt? Läste precis om att ricinolja kan hjälpa men tror inte att de hjälper länge isåfall får man nog ha i det väldigt ofta, men självklart värt att testa.. Eftersom det inte går att bota helt har jag hört..

Men vet ni något annat som kan hjälpa så säg mig Glad

Annons:
Wand
2012-04-25 12:03
#1

Det finns s.k honungsplåster som är fantastiska emot psoriasis. Det är ett gult och ganska stort plåster, det ser mer ut som en liten vaxhud, och man ska sätta det över det utsatta området. Min mor hade det på sina fötter förr då hon alltid lidit av psoriasis.

Dessa ska finnas på apoteket, tror inte att recept behövs men det kan ju vara värt att kolla upp.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Carrolinline
2012-04-25 12:33
#2

Ja tackar för svar men psoriasisen sitter i hårbottnen , kan bli lite svårt att sätta plåster där :) glömde säga det i inlägget.. men honungsplåster säger du. Ja honung kanske är bra emot det då.. kan ju kolla upp vad det är gjort på, det dära honungsplåstret :)

Wand
2012-04-25 12:49
#3

Jaha, ja, då kanske det blir svårt sålänge du inte vill raka av allt hår hahaha. Förvånad Jag har psoriasis i hårbottnen men det är väldigt lite så jag gör inget åt det. Vi har salva utskriven från läkare som egentligen är till atopisk eksem (som jag också har) och det är en vätskelik kortisonsalva. Funkar jättebra, men kanske bäst att rådfråga hudläkare eller så i sådana fall!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Carrolinline
2012-04-25 13:57
#4

Haha det är igentligen inte jag som har det utan min sambo :) Han kliar och har sig och när han gör de ramlar de ner massa vitt överallt så jag tycker synd om honom.. Men jag tror inte han vill raka av sig håret ;) Jo man kan ju gå till doktorn och få recept ut som KANSKE hjälper men det kostar mer än vad det är värt .. Det finns ju speciella shampo och balsam och grejer också som ska hjälpa säger dem men dem kostar ju också tre gånger mer än ett normalt.. Jag tycker det är så orättvist, så vill helst ha något "naturligt" som hjälper :) Och det är inte bara för det är dyrt utan för jag tror att det hjälper mer i längden också.. Men såklart finns det inget naturligt så får man väl pallra sig till doktorn helt enkelt ..

Wand
2012-04-25 14:08
#5

Nja, det enda som funkat på min eksem t.ex är ju just de salvor vi fått utskrivna. Och shampoo och balsam som hjälper emot psoriasis är nog en bluff, då psoriasis är en permanent hudsjukdom, som eksem ungefär. Ibland går det även in i lederna så man blir stel och vissa får reumatism, men det är kanske inte så vanligt. Flört

Men ja, honungsplåstren har funkat på min mor i alla fall, tror det är för att de sitter på 24 timmar om dygnet och verkar hela tiden, mjukar upp osv. 

Ett besök hos doktorn kostar ju inget, så det är alltid lika bra att kolla för säkerhets skull. Salvor utskrivna från läkare är inte så dyra heller, tror att den vi fick hem "nu" kostade 249 kronor, och då räcker det ju i flera månader också med daglig behandling. Och det är väl värt det om det försvinner!

Men har han med säkerhet psoriasis? Det kan ju annars vara t.ex just eksem, eller kanske "bara" mjäll. Torr hårbotten brukar resultera i mjäll och det kliar även massor. Då brukar det hjälpa med skonsamt schampoo etc som återfuktar, som en hudkräm ungefär.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Hellas
2012-04-25 14:37
#6

Jag tillverkar Ringblomssalva som många upplever som lindrande men en salva är kanske inte så rolig att smeta in i hårbotten Cool.
Man skulle tex. kunna prova med en lättare Ringblomsolja och massera in i hårbotten. Man kan då titta på typ av Olja då de också har olika egenskaper.
Jag skulle välja en lite torrare Olja som underlättar för de eteriska verksamma ämnena att gå in i hårbotten.
Kanske man skulle gära en blandning av Nässelolja och Ringblomsolja?

Min svåger har Psoriasis och blir väldigt fin i huden på sommaren då han badar i vår pool. Vi använder oss av Salt istället för Klor och salt har en positiv effekt mot Psoriasis.

Det är ju inte alla som har tillgång till en Pool men att köpa "riktigt" salt och ha i badkaret tror jag inte är så dumt.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Hellas
2012-04-25 14:40
#7

Det de flesta upplever även är att huden blir "immun" mot krämer.
Därför tror jag det är bra att variera sig och kanske ha flera olika blandningar att växla mellan.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Carrolinline
2012-04-25 17:14
#8

#5

Ja han har psoriasis med säkerhet, fler i hans släkt har också det.
Precis de shampot och balsamet han har använt har inte gjort någon större skillnad så därför har han slutat att köpa det. Det viste jag inte att det kan gå ut i lederna osv kanske kan förklara att han jämnt klagar på att han får lätt ont i nacken..
Här kostar det även om vi bara vill gå in till doktorn för att säga hej :) Men klart att det är värt det om det försvinner, men skulle i första hand vilja få hjälp av något naturligt så man slipper gå till doktorn och få recept.. Men som sagt finns det inget annat så klart får det blir doktorn.

#6

Tackar så mycket , ska lägga ringblomsojla på minnet och testa det. Jo det har jag också hört att man blir immun mot sånt man använder en längre tid det tror jag på. Jag vet inte om jag vågar blanda saker sådära det kanske är farligt? Jag har ingen aning haha men om det bara är att ta ca 50/50 så klarar jag nog det :) Nu låter ja väl löjlig men är rädd de ska bli någon kemisk reaktion vill ju inte att det ska bli värre haha

Jag får nog läsa på om lite oljor då jag kan inte mycket alls om sånt.

Hellas
2012-04-25 18:01
#9

Jag har oljor som jag tillverkar själv, helt utan kemikaliska tillsattser.
Skicka ett PM om du är intresserad av att prova.
Det är ingenting jag normalt säljer eller ger ut men vi kanske kan ordna någonting som passar som test.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

hus-musen
2012-05-01 13:14
#10

Jag hade nog provat att blanda lite honung med olivolja och smort huvudet med innan dusch, och sen tvättat bort det. 
Morfar har psoriasis, han använder det och alger faktiskt, han säger att det fungerar rätt bra.

Qui dormit, non peccat

 


Carrolinline
2012-05-01 19:36
#11

#10 Tack för tipset Glad

ekoqueen
2012-05-06 23:57
#12

Något som kan hjälpa tror jag är att sluta använda SLS och kemiska balsam och schampo, vilket kan förvärra problemet. Att använda 100 % naturlig schampo i pulverform är utmärkt på så sätt undviker du även konserveringsmedel som vanligt i "naturliga schampo". Är du bekant med ghassoul leran? Tror det kan hjälpa dig att eliminera besvären.

Lär dig gärna mer om den här: http://bodybazar.blogspot.se/2012/05/hemligheten-bakom-den-utsokta-ghassoul.html

Eller googla mer om den på engelska "psoriasis +ghassoul clay"

www.bodybazar.com (100 % Naturlig och Ekologisk hudvård)

www.bodybazar.blogspot.com (Eko Queen Bloggar!)

 

Upp till toppen
Annons: