Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 3287 ggr
OmShanti
2012-04-28 13:42

Min creme blir grynig!!

Snälla någon!

Jag har gjort en underbar body creme men som tyvärr grynar sig.
Receptet jag följt är:
70g sheasmör
30g Olja (jag har använt aprikoskärnolja och sesamolja)
40droppar eterisk Olja.

Smör och Olja har fått smälta samman och därefter har jag tillsatt de eteriska oljorna. Hällde upp i en burk, på med locket och in i kylen. Tog fram den efter några timmar då den stelnat fint. Men efter ca 12 timmar i rumstemperatur så har den blirit grynig.

Hur undviker jag grynighet och får en jämn homogen creme??
Tackar det ödmjukaste för svar!

Annons:
Hellas
2012-04-28 17:14
#1

Troligtvis har Du vispat för lite, det är viktigt att man vispar salva tills man märker att den börjar tjockna till innan den (nästan) skedas upp i burkar.

Jag kan ju förvisso tycka att det är skönt med de små gryniga kornen, det blir som en peeling känsla och kornen smälter då den kommer i kontakt med huden.

Eteriska oljor tillsätter man tidigast när salvan börjat svalna av ordentligt eftersom de verksamma ämnena oftast är hytterst värmekänsliga.

Men loppet är inte kört, tack vare att Du gjort en Salva och inte en Kräm eller Lotion kan man enkelt smälta om salvan över ett vattenbad, vispa, vispa och vispa samt vispa lite till när man tycker att det är värdigt.
Vispa tills du får en "Vaniljsås" konsistens :).

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

OmShanti
2012-04-28 20:31
#2

Tack!
Det ska jag prova imorgon! Super tips!
Det känns "rätt" metod.

Jag återkommer med resultatet.
Tack än en gång!

ekoqueen
2012-05-07 00:55
#3

Tack för tipset!

www.bodybazar.com (100 % Naturlig och Ekologisk hudvård)

www.bodybazar.blogspot.com (Eko Queen Bloggar!)

 

Exxozzie
2012-05-08 19:01
#4

Jag gör en ganska fet handkräm som grynade sig.

Men jag testade att hålla kvar kärlet på värmen (ca 70 grader) och vispa i mjukt i 5 minuter innan man drar av och börjar svalna. Då gick det bättre. Under svalningen vispade jag noga, som Hella säger.

Den var visserligen inte gjort på bara fetter som din salva så jag vet inte om mitt tips är något att ha ändå. :P


Hellas
2012-05-08 20:39
#5

#4 Jo, det är så man gör, däremot är det enklare att göra en salva.
Krämer kräver ännu mer vispande och långsam avsvalning.

Men som jag även skrev, att få den lite grynig upplever många som ganska skönt, det blir en peeling känsla och de små kornen smälter sedan behagligt moit huden.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

OmShanti
2012-05-10 14:36
#6

Hej igen!

Den blev tyvärr gryning igen :(
Jag vispade i vattenbad i kanske 5-10 minuter tills det blev som  tjock sås.

Ställde in den i kylen en timme. Kanske är kylen ingen bra idé…

Är det någon som har recept med andra propertioner kanske?
Jag vill bara använda fett och Olja inget vatten.

Tack det ödmjukaste!

Annons:
sandra74
2012-05-10 18:43
#7

Det har hänt mig så jag använt Sheasmör också, spelade ingen roll hur mycket jag vispade.

Enda gången jag lyckats är när jag använt Kallpressad shea och värmt det till strax över sin smältpunkt.

Hellas
2012-05-10 20:13
#8

Ja det är viktigt att man håller temperaturerna så att inte smör och oljor blir förstörda.

Jag vispar tills det är så tjockt att det knappt går att hälla i salvan i burkarna.
Sedan ställer jag dem på bänken i rumstemperatur så att de får svalna.

Men misströsta inte, näst gång går det bättre och som jag skrivit tidigare, att det är lite grynigt gör inte så mycket, du kommer märka att det faktiskt är ganska skönt ;)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: