Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 5710 ggr
ekoqueen
2012-05-06 23:23

Så Gör Du Naturlig Deodorant Enkelt

Lukta rosor, inte aluminium med denna fantastiska hemmagjorda naturliga deodorant. Jag har testat ekologiska krämdeon och de funkar verkligen. Utmana dig själv och gör en egen deo. Förhoppningsvis funkar den för dig också.

Till denna ekologiska deodorant recept behöver du följande:

3 msk ekologisk rå sheasmör
2 msk ekologisk rå kokossmör
2 msk Majsstärkelse (Maizena)
3 msk Bikarbonat
2 kapslar E vitamin ( Valfritt)
Valfri Eterisk Olja ( I denna video använder hon min favorit doft Tangerine Mmm :)

Blanda ingredienserna  enligt video instruktionen och minska illaluktande svettningar all natural!

Återkom gärna till inlägget och berätta om den har fungerat på dig :)

www.bodybazar.com (100 % Naturlig och Ekologisk hudvård)

www.bodybazar.blogspot.com (Eko Queen Bloggar!)

 

Annons:
Dorthy
2012-05-07 15:55
#1

Låter underbar. Lite som den jag gör, fast jag har inte i Sheasmör eller E-vitamin och jag kokar inte ihop ingredienserna utan rör ihop till en massa som jag sedan häller ner i en burk. Kan ju vara intressant att prova detta till nästa gång det är dags att göra en ny deoSkrattande Tack för receptet.

ekoqueen
2012-05-07 20:40
#2

Det var så lite så. Den är härlig! Är man känslig mot bikarbonaten så kan man alltid prova Alun sten som också är fantastiskt deodoriserande.

www.bodybazar.com (100 % Naturlig och Ekologisk hudvård)

www.bodybazar.blogspot.com (Eko Queen Bloggar!)

 

Exxozzie
2012-05-08 18:56
#3

Vilket härligt recept!


Jennielinea
2012-06-07 21:58
#4

Oj Vad härligt! Underbart tips

drutten2
2013-02-14 23:51
#5

Jag gör mer såhär.

Bikarbonat och potatismjöl använder jag förutom kokosoljan.

http://www.youtube.com/watch?v=ar0BF6hMuGE

Hellas
2013-03-22 15:28
#6

Det verksamma ämnet i Bikarbonat är aluminium vilket även Alu sten innehåller.
Är man tex. Nickelallergiker så finns även risk för att man är känslig mot Bikarbonat och Alu sten misstänker jag.

Tack för recepten, jag ska själv testa dem :)

Funderar bara på hållbarhet, majsmjöl och potatismjöl möglar väl ganska snabbt eller uppväger E-vitaminet det bekymret?

Kanske man borde droppa i lite konserveringsmedel, någon som vet?

Fast å andra sidan kan man väl testa hur länge det håller innan det börjar se gammalt ut 😉

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Hellas
2013-03-24 08:43
#7

Recept som jag satte samman igår, det blev bra fast konsistens.

Recept på fast Deo för Hylsa
5-6 msk sheasmör
4 msk bakpulver (minskas ner om man är känslig)
4 msk maizenamjöl
2 ml E vitamin (ca 2 kapslar)
Eventuellt något som ger doft

Smält sheasmör
Blanda bakpulver och maizenamjöl.
Tillsätt det smälta fettet, lite i taget och rör till en jämn konsistens

Häll upp i en Hylsa, förslagsvis en gammal förpackning för ett deo-stick.
Håller i ca 3 månader.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jarado
2013-03-27 20:34
#8

#7 Tack för receptet. Detta skall jag testa! Har lite tomhylsor modell större. :)

Hellas
2013-03-27 20:48
#9

Ta lite mindre bakpulver, jag tyckte det blev lite för mycket.
Eller testa dig fram så det passar dig ;)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Miss Khaos
2013-04-08 21:05
#10

Är det aluminium i bikarbonat? Då föll hela idén med egen deo för att undvika aluminium då….

Exxozzie
2013-04-10 21:53
#11

Nej, det är två olika ämnen. :)


Hellas
2013-04-10 22:39
#12

#10, 11, Jag skrev nog fel, bakpulver innehåller Nickel och jag tror att det även innehåller Magnesium om jag inte läst alldeles galet.

Socialstyrelsen skriver bla.
Nickel förekommer i en del livsmedel (bland annat spenat, sallad och nötter) och i större mängder i bakpulver och kakao.

Men kan det vara så att det är skillnad på Bikarbonat och Bakpulver?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Exxozzie
2013-04-11 16:28
#13

#12 Ja, det kan säkert innehålla nickel. =)

Bikarbonat och bakpulver är olika saker:

Bikarbonat är ett rent ämne, en förening, molekyl eller vad man nu vill kalla det för. Bikarbonat heter Natriumvätekarbonat på kemi-språk för att den ser ut så här: NaHCO3. Bara för att det är en metall i själva molekylen betyder det inte att den är farlig. Många metaller ingår i molekyler. T ex innehåller vanligt bordssalt natrium men också klor. Klor är ju inte bra för kroppen att äta rent eller dricka vatten ifrån en pool. Men det är inte farligt att äta salt, om man inte äter jättemycket eller mycket under en lång tid.

Bakpulver är en blandning av många ämnen. Jag kommer inte ihåg exakt vilka eller i vilken mängd. Man kan likna det med Oboy t ex som ju är socker OCH kakao. Man ska inte hårdra detta exempel eftersom kakao inte heller är ett rent ämne, men man kan tänka ungefär så. Jag tror inte att bakpulver innehåller bikarbonat. Men det innehåller säkerligen ämnen som beter sig på ungefär samma sätt (sväller upp en deg t ex).

Angående vilka ingredienser som innehåller vilka metaller, så är det svårt att försöka undvika en sorts metall (undantag för tungmetaller). Många är spårämnen (natrium, koppar, magnesium, zink, järn) som kroppen behöver och man ska inte vara rädd för själva metallen i små mängder (eller om man kanske är nickelallergiker?).

Däremot kan metaller ingå i molekyler som inte är bra för kroppen.

Oj, vad långt det blev. Hoppas det blev någon besvarad fråga i alla fall. =P


Annons:
Upp till toppen
Annons: