Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 4682 ggr
MonaAlexandra
2012-05-29 14:48

Prickar runt armhålan?

Nu vet inte jag om jag kommit rätt för att ställa en sådan här fråga.
Men jag håller på att bli galen!
Varje gång jag rakar mig under armarna så får jag en massa röda prickar som klias och jävlas hela tiden. Ser ut som finnar men det kan de väl inte vara? Har inte acneproblem annars iaf.

Och kan inte ha någon bh på minst 4 dagar efter jag rakat mig för det "skäver" mot utslaget så det gör ont.

Vad är detta egentligen?

Annons:
[flippjenny]
2012-05-29 14:50
#1

Irriterade hårsäckar - i värsta fall inåtväxande hårstrån. Det är skonsammare med epilering eller vaxning. Eller så slutar man helt ;)

MonaAlexandra
2012-05-29 14:53
#2

Men inåtväxande hårstrån ska väl alltid synas även när man inte rakar sig?
För när jag inte rakat mig på ett tag är det "jättefint" eller hur man ska uttrycka det. Då är huden len och fin och inga irritationer.
Vad är en epilering?

Tack för tispet :)

[flippjenny]
2012-05-29 16:48
#3

Inåtväxande hårstrån självläker, det är sällsynt att de blir inflammerade hårsäckar. Det förklarar varför de försvinner efter en stunds vila för armhålan. Att du tycker att det ser ut som finnar tyder på att det antagligen är huden kring hårsäckarna som blir irriterade av att håret blir för kort och därmed så blir det en mindre inflammation i huden.

Epilering är att dra ut håret ett i taget, så iprincip samma som vaxning, men det finns speciella apparater - precis som det finns rakapparater. Gör ont i början men man vänjer sig. Sök på "epilator" på google.

MonaAlexandra
2012-05-30 01:21
#4

Okej. Skönt att få ett svar iaf :) Även om ett tråkigt ett.
Men borde jag söka upp en läkare för att få detta bekräftat innan jag börjar med epilator eller vaxning.

Vet att man förmodligen kan göra dessa med eller utan denna "diagnos" men tänkte det vore skönt med ett riktigt svar så man kan vara säker.

citytjejen
2012-06-05 23:35
#5

Jag brukar badda med alsolspri efter rakning, då slipper jag de röda prickarna!

/Christina

MonaAlexandra
2012-06-06 23:57
#6

Vad är alsolspri? :O :)

Annons:
citytjejen
2012-06-07 10:46
#7

#5 Haha, ett t föll visst bort där Tungan ute

/Christina

Arinya
2012-06-20 15:36
#8

Dålig rakhyvel kanske? Annars så är det som någon annan sa, irriterade hårsäckar skulle jag säga

Exxozzie
2012-06-25 11:04
#9

Jag fick också röda prickar en period som kliade utav bara sjutton. För mig hjälpte det att byta deo.


Upp till toppen
Annons: