Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 10052 ggr
Exxozzie
2012-06-02 11:14

foundation och annat smink

Jag vill så gärna börja göra eget smink men jag har ingen aning om var jag ska börja. Puder, ögonskugga o läppglans eller läppstift känner jag inte är så krångligt. Det svåra är mascara och foundation. Vilka pigment och färger ska jag utgå ifrån om jag har ljus hy som passar med värma färger? Hur gör jag en vattenfast mascara (svart)? Har läst denna länk: http://www.shenet.se/recept/foundation.html


Annons:
MajaL
2012-06-14 20:03
#1

Foundation har jag gjort. Mineral. Lätt och kul. Mitt tips är att du använder dig av crearomes recept och sedan testar dig fram. Kör med deras varma basblandning.

Mascara kan jag inte hjälpa dig med då jag aldrig varit användare av detta.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Exxozzie
2012-06-25 10:58
#2

Okej. Tack i alla fall. :)


[Look on me]
2012-06-29 11:37
#3

Så här gör du puder av två ingredienser: Founation och babypuder.

Blanda foundationet och babypudret så att det blir likt en conceler, och låt det torka. Efter en vecka har du puder!

Har uppfunnit & gjort det själv xD

Använde Johnsons baby powder.

StinaY
2012-07-01 23:37
#4

Läste på wikipedia vad babypudret innehåller, där står att majsstärkelse kan rekommenderas. Kanske man kan göra även av det? Jag tänker mig vanlig maizena typ.. jag vet inte, kanske något att testa?

Medarbetare på träning.ifokus

sandra74
2012-07-02 10:21
#5

#4 ja, det tycker jag också, borde gå att byta mot Maizena eller rismjöl, men jag har inte provat.

Exxozzie
2012-07-05 17:09
#6

Jag vill inte använda babypuder då de ofta innehåller silikoner/mineraloljor (sökte igenom apotekets sortiment i jakt på rent talk).


Annons:
MajaL
2012-07-07 13:09
#7

#6 Talk finns på crearome. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Exxozzie
2012-07-08 10:06
#8

#/ Ja, jag har fått hem det nu :D

Jag funderar just på vilka pigment jag bör använda i en foundation..


MajaL
2012-07-10 11:52
#9

#8 Ska det vara varmt eller kallt, rent nyansiellt?

Du ska använda normalpigment för färgsättning.

För en varm blandning: gult, ultramarinblått, rött, ockra.

För en kall blandning: Gult, ultramarinblått, rött.

Dessa har jag läst mig fram till via crearomes recept samt använt själv (den kalla). Sedan kan man kanske experimentera lite själv. Men jag har inte gjort det.

Sedan ska du ju ha en basblandning. Men den kanske du redan har recept på? Där ingår ju pärlemorvit Q.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Exxozzie
2012-07-11 10:52
#10

#9 Varmt men ändå ljust. Jag använder just nu den allra ljusaste nyansen från make up store (när jag inte är solbrännd).

Tack :) Kan man använda grönt istället för blått?

Ja, basblandningen fixar jag nog själv. :)


MajaL
2012-07-11 18:08
#11

Jag har aldrig testat grönt istället. Bara att se hur det blir antar jag. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Exxozzie
2012-07-12 11:48
#12

Okej. Jag ska testa någon gång snart i alla fall. :)


Bumbibjörnen
2012-08-15 15:45
#13

Blir eget smink lika bra/bättre som det man köper i affären?

Annons:
MajaL
2012-08-15 18:20
#14

Inte en susning. Kör bara med eget. Det lilla jag använder!

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Exxozzie
2012-08-20 22:48
#15

#13 På många sätt är det du gör själv bättre för att du vet vad du stoppat i. Har du inga konstiga ämnen i kommer huden må bättre av det du gjort själv.

Det är många som inte tittar efter vad en t ex foundation innehåller innan de köper den från en affär. Ofta ingår en salvabas gjord på mineraloljor och silikoner vilka huden mår dåligt av.

Nu säger jag inte att alla sminkmärken är förkastliga, det finns säkert några som är väldigt bra.

Helt ärligt, har min hy och mitt hår mått bäst av de produkter som jag gjort själv, oavsett vad det är jag gjort.

- Om du tänker på hur bra den sitter, täcker osv blir den ju exakt så som du gör den kort svarat. :P


MajaL
2012-08-21 11:42
#16

#13 Tolkade frågan så som #15 sist nämnt. Hur bra det sitter osv. 
Det har ju till viss del att göra med hur man gör sina produkter och vilka ämnen man har. Så det beror på hur man gör och, rent krasst hur duktig man är. Men det är väldigt roligt att testa sig fram! Man lär sig.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

[Panama]
2013-12-15 13:59
#17

Blev det något smink ? :)

Exxozzie
2013-12-19 21:20
#18

Nej 😞 Men jag ska testa någon gång. jag glömde bort det och sen har jag inte använt smink på ett tag nu. Men jag har fortfarande planer på att testa. :)


Upp till toppen
Annons: