Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 4007 ggr
StinaY
2012-07-01 16:12

Tvålmassa som inte förtvålas, hjälp!

Hej

Jag har precis blandat min första tvålsats, har följt ett beprövat recept och mätt och tempererat allt noggrant. Har vispat med elvis i en timme nu, men den har fortfarande inte blivit tjockare! Hjälp vad ska jag göra?

Medarbetare på träning.ifokus

Annons:
sandra74
2012-07-01 19:44
#1

Det kan i värsta fall ta upp till 12 timmar, du kan prova att tillsätta alkohol.

Har du använt en annan sorts soda än du brukar?

Väger vågen rätt?

Att göra tvål är ibland oberäkeligt oavsett om man gjort allt rätt och det kan jag bara förklara med att det har kommit "Tvålgremlings".

StinaY
2012-07-01 23:29
#2

12 timmar? haha oj det hade jag inte kunnat tänka mig! Jag försökte i två timmar till ungefär, men det tjocknade inte. Sedan läste jag på shenet och tillsatte alkohol (kanske för lite..hmm). Försökte också med nyblandad soda (5% av totalen).

Jag använde den från mr muscle, det är den enda jag har lyckats hitta på affärerna. Har läst i trådar att vissa använder den och tycker att den funkar (ska leta efter Nitors dock).

Vågen väger garanterat rätt.

Men- till den stora frågan, jag har nu gett upp och hällt i formar ändå, kan jag prova att vispa den imorgon?

Eller kommer den förbli flytande nu (kasseras?)

Synd bara att jag gjorde ett helt kilo med massor av fin olivolja :/ men men, skam den som ger sig efter första försöket, det verkar ju så otroligt kul att kunna göra sin egen tvål!

Imorgon ska jag istället testa med vegetabilsikt margarin och hoppas att Tvålgremlings håller sig borta!

Tack för svaret!

Medarbetare på träning.ifokus

sandra74
2012-07-02 10:19
#3

Jag har aldrig fått bra resultat med Mr musclles soda. Nitors är ok, men Flugger har den bästa, du hittar det i färgaffären.

Jag hade låtit den stå i formarna, du kan prova att värma dem i ugnen, ca 50 grader och se om den kan få den att sätta sig, den blir till gelé och stelnar sedan, men det finns inga garantier.

Du kan låta den stå om den stelnar och sedan smälta om, ha tålamod, jag har också skrivit en artikel här, kanske kan du få ytterligare tips av den.

/Sandra

StinaY
2012-07-02 11:12
#4

tack, nu när jag vaknade på morgonen så har den stelnat till lite, den har fast form fast åt gele-hållet. Eller ja som en mjuk chokladpudding ungefär är den.

Jag låter den stå och ser vad som händer. Och följer ditt tips angående både Flüggers soda och omsmältning om ett par veckor. Stort tack!

Nu ska jag ge mig på en halv sats bestående av vegetabiliskt margarin.

Medarbetare på träning.ifokus

sandra74
2012-07-02 12:32
#5

Lycka till och hoppas att Gremlinsen håller sig borta. Var försiktig och använd skyddskläder.

StinaY
2012-07-02 16:25
#6

Efter ca 10 minuters vispning var den nya satsen färdig. Väntar nu med spänning på att skära upp den i bitar! Dekorerade den med roibos-te, det blev vackert.

Medarbetare på träning.ifokus

Annons:
sandra74
2012-07-02 19:47
#7

Grattis!

Vad roligt att det blev bra den här gången.

Upp till toppen
Annons: