Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 7523 ggr
natha-mjau
2012-08-27 11:07

Gul&mörk under/på ögonen

Jag är väldigt gul på mina ögonlock och har ofta ringar under ögonen samt är mörk där. Tips på hur jag ska få detta att försvinna?
Någon vitaminbrist? Kräm? Alla tips är välkomna

Annons:
Exxozzie
2012-09-01 11:49
#1

Ögonkompresser brukar många tycka om.

T ex lägga gurkskivor på ögonlocken är en "klassiker". Skivorna ska vara så tunna att den omsluter ögonloben.

Annars kan man doppa en bomullsrondell i tevatten och lägga som kompress. Teet ska vara gjort på t ex trollhassel, nypon eller pepparmynta.

Men som du också skriver kan mörka ringar vara ett tecken att kroppen inte mår som den ska eller för att man helt enkelt har väldigt tunn hy.

Här är saker som mörka ringar beror på:

  • Rökning (försämrar blodflödet, även till ögonen)
  • Trötthet - du kanske sover för lite? Detta är den vanligaste orsaken till mörka ringar.
  • Stress (som ovan)
  • Järnbrist - ät mycket gröna grönsaker (spenat, broccoli) eller blodpudding t ex
  • Vätskebrist - försök dricka ett glas vatten i timmen. Man ska få i sig 2L vatten per dag som vuxen eftersom man svettas bort ca 2L. Om du tränar ska du dricka ännu mer.

Hoppas det hjälper :)


ixtab
2012-09-06 18:55
#2

Eller om man sover för mycket

Live long and prosper

natha-mjau
2012-09-09 12:49
#3

testat gurkskivor och tepåsar, funkar inte.
Jag söker inte, och äter järntabletter.
Sover för lite gör jag inte.. snarare för mycket.
vet att jag dricker för lite vatten, har laddat ner en app som säger åt mig att dricka vatten så försöker bättra mig med det..

Att jag är väldigt gul runt ögonen då? Det är väldigt jobbigt för mig att gå ut osminkad.. concealer och foundation hjälper inte speciellt mycket..
Har väldigt synliga blodådrar också..

TatsuOni
2012-09-09 15:37
#4

Har det alltid varit så eller har det blivit så nyligen? Har du alltid haft det så låter det som att du har ytliga blodkärl och tunn hud. Har du fått det på senare tid så är det mer troligt att det är t ex vitaminbrist.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

natha-mjau
2012-09-09 18:19
#5

#4 alltså det gula tonerna har kommit mer på senare år. Vad kan det vara för vitaminbrist?
Har varit och frågat på tre olika apotek men de säger bara åt mig att använda concealer..
Har även frågat och kollat efter ögonkräm med vitamin K men de hade dem bara i antirynkkräm och det är lite för tidigt.

Exxozzie
2012-09-10 09:18
#6

Om du tror att vitamin K kan hjälpa (antar att det är samma som karoten) så finns det naturligt i orangea morötter. Du kanske kan göra juice och smörja på ögonen?

Jag läste i en annan tråd att gula ögonlock kan bero på levern på något sätt. Vill inte skrämma dig på något sätt men har du varit på vårdcentralen?


Annons:
TatsuOni
2012-09-10 10:31
#7

Vilken vitamin det kan bero på vet jag inte. Du kan ju alltid testa ett multivitamin tillskott eller gå till vårdcentralen och be dem ta prov för att se om du har brist på någonting.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

natha-mjau
2012-09-10 11:27
#8

#6 jo den tråden har jag också läst i. Det var ju en bild där? precis så ser jag ut.
Jag har varit till vårdcentralen för bla magont  flera gånger i veckan och huvudvärk 4-5 ggr i veckan många gånger. Men de gör ingenting åt det, utan ignorerar mig bara. bytt VC 4 ggr så att gå dit känns lite lönlöst… eftersom de aldrig hjälper mig, om du förstår.

#7 Brukar regelbundet äta och byta olika vitaminer just för att jag vill testa vad som är bra för håret. Så det mesta har jag faktiskt ätit..

TatsuOni
2012-09-10 12:41
#9

8# Känner igen det där med läkare som vägrar ta en på allvar. Har varit hos många sådana.

Det kanske kan klassas som ett hudproblem? Testat att uppsöka en hudläkare?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Exxozzie
2012-09-18 08:52
#10

#8 Men åh! Jag blir så himla irriterad på sådant. :S


natha-mjau
2012-09-18 09:07
#11

är man gul på ögonvitan så kan det vara levern, inte runt ögonen har jag fått reda på nu :)

Exxozzie
2012-09-18 21:15
#12

Aha. Men det var ju tur i alla fall. :)


Upp till toppen
Annons: