Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 4335 ggr
Ingrid.O
9/19/12, 8:26 AM

vill tillverka egen tvål

Hej. Jag har aldrig tillverkat tvål men skulle vilja prova. Vilket är bäst att börja med? tvålmassa eller att tillverka från grunden? Är det sistnämda väldigt krångligt för en helt nybörjare. Är Crearome ett bra inköpsställe där jag kan få tag på alla produkter?

Annons:
Exxozzie
9/20/12, 8:36 PM
#1

Hej!

Vi har två artiklar som Sandra har skrivit om just tvål. De kanske är något av intresse? :)

http://skonhetsrecept.ifokus.se/articles/4fb54737d3b4fd4c940005b9-omsmaltning-av-tval?articles-1

http://skonhetsrecept.ifokus.se/articles/4f8af7e8d4ebea049a00d0d1-gor-din-egen-tval?articles-1

Själv har jag bara gjort av tvålmassa, så jag vet inte hur svårt det är att göra från grunden.

Crearome är absolut ett bra ställe att köpa in grejerna ifrån. Jag handlar i princip bara därifrån. :)


sandra74
9/25/12, 12:22 PM
#2

Att gjuta tvålar med glycerintvålmassa är väldigt enkelt, du kan nästan inte misslyckas. Du slipper också att vänta på ett den skamogna och om du tycker delen med lut är lite skrämmande så är det ett bra alternativ.

Om du vill göra en helt naturlig tvål utan agressiva tensider är inte glycerintvålmassa ett alternativ, det är egentligen inte "riktig" tvål utan består av processade ingredienser.

Jag har försökt att beskriva så utförligt som möjligt hur man gör naturtvål från grunden, värty att veta vilket jag påpekar i min artikel är att det kan gå fel även om du gjort helt rätt, det är en kemisk process du ska åstadkomma och ibland blir det inte.

Ta gärna en titt på artiklarna och tveka inte att fråga om det är något du undrar.

Jarado
9/26/12, 9:13 PM
#3

Hej!

Det är jätteroligt att göra tvål från grunden . Mitt tips är att läsa på ordentligt innan du börjar. Många gånger och gärna på olika platser (t.ex. här och Shenet.se) Det finns ingen anledning att köpa dyra oljor vid tillverkningen. Jag använder vanlig olivolja och kokosfett från livsmedelbutiken. En del säger t.o.m att den billigaste oljan blir bäst till tvål?? Ibland använder jag palmfett från Crearome. Eteriska oljor eller dofter kan man köpa därifrån, men ska man bara ha lite finns det på andra ställen. Kolla att Natriumhydroxiden är ren, dvs inga andra ämnen i. Jag har aldrig smält om tvålen utan gjort den "färdig" från början.

Bestäm dig för ett enkelt grundrecept. Läs igenom noga innan du börjar.

Plocka fram allt du behöver. Använd handskar och ta fram ättikan ifall att.

Ha gott om tid och lugn och ro.

Var noga med mått och vikter.

När du provat ett par gånger är du fast, och kan ge dig på recept med fler ingredienser. Flört

Lycka till!!

Upp till toppen
Annons: