Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 4564 ggr
tattig
9/20/12, 10:48 AM

Börjar få sämre hy

Sedan jag börjat på ett jobb som innebär mycket stress ( och kanske för mycket kaffedrickande ) så har jag börjat få problemhy.

Jag förstår till viss del att det beror på sockret jag får i mig, har reducerat det.

Men jag har fått röda blemmor på hakan och små finnar vid kindbenen och här och var.

Det är fult och jag tycker inte om det, normalt brukar jag inte ha dessa problem. De är röda och så. Huden känns liksom ojämn till utseendet. Men den är len. Så det syns mer än känns.

Finns det något bra medel som får huden att slappna av?

Någon form av ansiktsmask?

Har provat att kombinera en ansiktsscrub och ansiktskräm man tvättar bort som jag köpte på HM. Något nytt skit som luktar persika. Fungerar iallafall inte.

Snälla hjälp mig!

Annons:
Exxozzie
9/20/12, 8:46 PM
#1

Kan det vara så att du har händerna i ansiktet när du tänker, funderar eller känner dig stressad på jobbet? Alltså lutar huvudet i handen eller kliar dig på hakan t ex?

Om du gör det tycker jag du ska försöka sluta med det. Mycket smuts har man på händerna.

De bästa ansiktsmaskerna (tycker jag som också har lite "ojämn" hy) är de gjorda på lera, gärna grön.

Om du köper lera från crearome (den är torkad) t ex kan du bara blanda med vatten för att få den krämig. Om du vill kan du blanda ner lite citronsaft, aloe vera juice, vinäger eller tea tree också. Får du över "gegga" kan du frysa in den till nästa gång.

Man kan också göra en ansiktsmask på havregryn som man har malt ner till mjöl. Blanda som ovan med vatten eller lite sura ingredienser.

En peeling gör man lättast med Olja (oliv t ex) och salt. Testa dig fram till en bra blandning. En del har honung i.

För bästa effekt på ansiktsmaskerna ska du luta ansiktet över en skål med nykokt vatten. Ångan öppnar upp och rensar porerna.

Glad


tattig
9/21/12, 11:00 AM
#2

Tänkte mer om det finns något skit man kan köpa, har oftast inte tid eller ork att pyssla på min fritid. Och nja, jag har strikta hygienregler där jag arbetar ( akutmottagning ) så skit eller vila händerna i fejset kommer inte:)

Det där med ånga känns som en bra grej!

Exxozzie
9/21/12, 2:18 PM
#3

Okej.

Det kan vara så att crearome (jag vet att jag tjatar) även säljer färdiga lermasker. Jag har för mig att jag sett något där.

De blilliga märkena (som t ex H&M) har mycket ingredienser som förvärrar för huden i längden tyvärr.

Försök att undvika produkter med mineraloljor (paraffinum, mineral oil…) och med mycket cetanol (bra på torr hud som behöver skydd men ersätter ofta nyttiga vegetabiliska oljor för att den är billigare. Så i köpeprodukter = dålig).

Ja, ånga är väldigt effektivt. Det tycker jag du ska prova. :)

Sitt i 10 minuter ungefär och så nära att det blir kondensat i ansiktet (men inte så det bränns).


Nali
11/10/12, 1:38 PM
#4

Jag går på ansiktsbehandlig varannan månad, oftare förr i tiden har gått i ca 2år nu, för ansiktsbehandling, ögonbrynsvaxning och ögonfransfärgning brukar jag betala 440kr. Dock gäller det ju att ha dem pengarna för det blir dyrt i längden

mikkan01
11/10/12, 9:23 PM
#5

Brukar själv ånga av ansiktet sen peela det med en scrub gjord på olivolja och socker+salt. Ångar av tills jag fått bort allt det oljiga och baddar ansiktet sen med äppelcidervinäger. Hjälp mig mot finnar och konstig hy.
Tar max 15-20 min att göra=)

~mikkan

pistenbully
12/2/12, 8:20 PM
#6

#1 tack för tipset om händer i ansiktet! Jag har helt plötsligt fått problem med finnar och inflammerade porer på hakan och runt munnen. Detta beror nog mycket på stress ifrån jobbet, men nu när jag tänker efter så har jag nog händerna mycket i dessa regioner nu för tiden. Jag har varit in till apoteket och fått krämer och ansiktsrengöring mot detta men det verkar som att problemet är mindre när jag inte använder detta (eller så är det bara ett skumt sammanträffande ((säger man så?!)) Jag ska absolut tänka på detta i fortsättningen och så får vi se om det blir bättre. Tack iallafall för tipset, jag har aldrig tänkt på det!

Annons:
Upp till toppen
Annons: