Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 2657 ggr
Eldsjärten
9/20/12, 8:00 PM

Bort finnar

Har massa finnar jag vill få bort men vet ej hur! Har olika krämer som tar bort acne men de tar såååå lång tid att få bort finnarna. Vill ha ett bra recept helt enkelt;)

Annons:
Exxozzie
9/20/12, 9:01 PM
#1

Detta är ett recept som jag tagiot härifrån men gjort om lite:

http://www.shenet.se/recept/dagkram_irritation.html

Jag vet att det står för känslig hy, så det är därför jag har gjort om det.

• Destillerat vatten eller röllikainfusion (te på röllika) - 68 ml
• Jojobaolja - 13 ml
Glycerin - 4 ml
• MF-fett - 3,5 gram
• Sheasmör - 2 gram
• Cetylalkohol - 1 gram (max 1 gram för att stabilisera, den är inte jättebra på aknehy i större mängder)
• VE-fett - 2 gram
• Honung - 2 gram (ej nödvändigt)
• E-vitamin - 2 ml
• Pantoten 75 % - 1ml
• Kamomillextrakt - 0,2 gram (om du vill, det är rätt dyrt)
• Parabener - 10 droppar
• Tea Tree Olja - 6 droppar
• Kamferolja - 5 droppar
• Citronolja - 3 droppar

Blanda Olja, fett, cetylalkohol och VE-fett och värm. Användvattenbad för att garantera att temperaturen inte går över 100°. 65-70° är lagom. VE-fett och cetylalkoholen ska smälta ordentligt, annars får man en grynig kräm.

Vätska, Glycerin, MF-fett och parabener blandas för sig och värms till samma temperatur som fettblandningen.

Rör ner fettet långsamt i vattnet. Vispa noga ända tills emulsionen är sval; först vid 65-70° i 4-5 min och börja sedan kyla.

Krämen kan bli tunn om man värmer för mycket eller kyler ner för snabbt. Om temperaturskillnaderna mellan fett  och vatten är för stora kan emulsionen bli grynig. Slarvar man med temperaturer och vispning, separerar fettet eller (vanligare) vattnet från från resten av krämen efter ett tag. Vispa inte heller ner för mycket luft.

Övriga ingredienser tillsätts när blandningen svalnat något. (Fingervarm ungefär)


Upp till toppen
Annons: