Annons:
Etikettredskap-ingredienser-råvaror
Läst 2244 ggr
Mimmi89
10/13/12, 1:50 PM

Tvättnötter TNL

Gjorde TNL av Tvättnötter för första gången för ca en vecka sedan och det funkar skitbra i hemmet som tvål, diskmedel osv. Men Det blir lite trixigt att använda då det är så vattnigt i konsistensen så ja undrar om någon har tips på "förtjockningsmedel" så att det blir drygare så som flytande tvål, schampo och diskmedel annars är?

Annons:
Exxozzie
10/15/12, 1:42 PM
#1

Vad är TNL? :)


Mimmi89
10/15/12, 4:02 PM
#2

Tvättnötslösning :)

Man Kokar tvättnötterna i vatten ca 10 min o silar sedan bort tvättnötterna. Tycker det funkar hur bra som helst till allt jag provat i hemmet än så länge men vid diskning och som flytande tvål och kanske även schampo så skulle det bli mer lätthanterligt om man kunde få det mer trögflytande.

Exxozzie
10/15/12, 9:27 PM
#3

Aha.

Flytande tvål kan man förtjocka med salt men jag vet inte om det  funkar på tvättnötter. Om det löddrar (det innehåller tensider) borde det fungera med salt på tvättnötterna med.

1 krm (1ml) salt till 1 dl (100ml) lösning till att börja med.


Mimmi89
10/15/12, 10:20 PM
#4

#3 "nötterna innehåller det naturligt rengörande ämnet saponin" står det bla på förpackningen.

Löddrar gör det till viss del men inte alls som allt annan man är van vid. vad är Tensider?

Tack för tipset, finns det något annat jag kan prova annars?

Exxozzie
10/19/12, 7:23 PM
#5

Okej.

Tensider är det rengörande ämnet tvål och diskmedel innehåller. Tänkte om det var samma i nötterna men då är det nog inte det.

Ja, det finns ju förtjockningsmedel att köpa. Xantangum brukar fungera bra men man kan behöva värma på det lite grand. Man behöver inte mycket av det.

Carrageen är ett annat. Men jag tycker bäst som xantangum. Det är lätt att använda. :)

Länk:
Naturkosmetikkompaniet


Mimmi89
10/20/12, 10:18 AM
#6

#5 okej och det är helt naturligt? vart köper man det? :)

Annons:
sandra74
10/20/12, 2:19 PM
#7

Ja, det är naturligt, mer info hittar du på www.shenet.se och du kan köpa det på Crearome. Är din lokala hälsokost återförsöljare av Crearoms sortiment så kan de säkert ta hem det till dig också.

Upp till toppen
Annons: