Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 4294 ggr
sotlynx
12/16/12, 11:19 PM

Salva mot ömma leder?

Vet någon vilka ingredienser man kan ha i salva som kan hjälpa ömma leder? Julklappar på G! :)

Annons:
Exxozzie
12/30/12, 10:46 PM
#1

Det beror lite på vad som gör att man får ömma leder. :)


sotlynx
12/31/12, 11:10 AM
#2

Artros och reumatism…

Exxozzie
1/1/13, 2:38 PM
#3

Jag tror man brukar göra omslag till leder eller muskler som gör ont men jag kommer inte ihåg vilken växt man brukar använda till just reumatism. Jag ska se om jag hittar var jag läste det.

Ett omslag gör man i alla fall så här:

Man tar växten och lägger i blöt om den är torkad. Är den färsk behövs inte detta. Tillsätt lite vatten och mixa med stavmixer tills man får en gröt.

Sedan kletar man in detta där det ömmar/gör ont och lägger t ex plastfolie över så att det hålls fast på kroppen. Låt verka och skölj av.


Exxozzie
1/1/13, 2:57 PM
#4

Jag hittar tyvärr inte. Men i denna länk står det lite om vissa växter.

Jag såg att arnika hjälper mot ledsmärtor och ökar blodcirkulationen samt minskar svullnad.

Om du just vill ha en salva går det att tillsätta arnikan på olika sätt.

  • Du kan använda tevatten på växten istället för rent vatten. Gör ett starkt te.
  • Det går också att göra på samma sätt fast med Olja eller fett. Låt växten ligga i Olja ett par dagar. Använd mycket växt. Det går ju att använda oljan som den är om man vill det.
  • Blanda ner arnika eterisk Olja i salvan eller i oljan ovan.
  • Kombinera de olika sätten för att få salvan extra effektiv.

Glad


sotlynx
1/3/13, 1:39 AM
#5

Tack!! :D

tlover
4/5/13, 6:48 PM
#6

jag har inte orkat testa det än men värme hjälper mot min värk och jag vet att man kan göra en värmande Olja av barr (tall, gran och en).

Det jag vill testa då jag har ork är att göra Olja på barr och sen göra en salva på oljan.

Det borde inte vara farligt att testa däremot om man vill testa utan att jag gjort det före (om inte man är allergisk mot gran, tall eller en) det värsta skulle väl vara att man har en vanlig salva som luktar gott (enligt mig)

l'm back

Annons:
drutten2
4/6/13, 1:23 PM
#7

Kanske detta kan vara något.

Eterisk INGEFÄRS olja

Citerar: Eterisk Olja masserad på huden eller pålagd i kompress verkar på så sätt genom att de ytliga blodkärlen vidgas och stimulerar blodcirkulation och svettning. Den kraftiga uppvärmningen mjukar upp stela leder och lindrar smärta vid reumatisk värk, gikt, fibromyalgi, muskelvärk, träningsvärk, sträckningar, ryggont, mensvärk.

Kan tänka mig att man kan blanda i någon av de omslag Exxozzi, tipsade om.

Hellas
4/6/13, 1:34 PM
#8

Jag skulle göra ett oljeuttag på Älgört och en torr Olja ex. Tistel eller Aprikosolja.
Älgört är inflammationshämmande.
**Innehåller Salicylsyra
OBS! Ska inte användas om man är känslig eller reagerar på ex. Magnecyl

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

tlover
4/6/13, 1:49 PM
#9

#7: verkar som nått jag måste testa, har jätteproblem pga reynauds med cirkulationen i händer/fötter, förutom det "uppenbara" har jag får "blåsor" och helt hemska händer/fötter

l'm back

TatsuOni
4/6/13, 2:46 PM
#10

#9 Jag har också raynauds och därför kass blodcirkulation, så jag borde nog testa jag också:)


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Hellas
4/6/13, 3:04 PM
#11

Alla"varma" (starka) kryddor och örter ökar blodcirkulationen :)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: