Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 6711 ggr
[Classsic]
2013-04-04 16:51

blank t-zon

Jag har väldigt dålig hy och har alltid haft. Mycket fet och mycket finnar. Jag blir extremt blank i t-zonen (liknar ett smörpaket) vilket medför att jag måste bättra på mitt smink runt 10 ggr per dag (med puder). Detta medför i sin tur att sminket ser helt kakigt ut av lagret som bildas när jag tar på mer för att få bort det blanka. Hur gör ni andra? Någon som vet om någon mirakelprodukt (kräm, puder, foundation eller annat?)

Annons:
Hellas
2013-04-05 20:32
#1

Vad använder du idag för hudkräm?
Jag tror på att använda ganska fet kräm trots att det kanske inte behövs.
Detta för att lura huden att inte överproducera fett.

Man ska inte "torka ut" huden genom att använda rengöring och ansiktsvatten som innehåller alkohol. Det ger motsatt effekt, huden producerar då ännu mer eget fett.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Exxozzie
2013-04-06 11:33
#2

Hellas har en bra på poäng tycker jag. Det är något som har fungerat för mig när jag hade fet hy.

Jag tycker också att det blir bättre om man använder en mycket tunn foundation i T-zonen och använder sparsamt med puder. Heltäckande foundation gör att huden har svårare att andas, då det är mer vax i dem. Dessutom kan överpudring bidra till fettproduktion eftersom det också är uttorkande.

Det är också skillnad på smink och smink. När jag var yngre fick jag otroligt dålig hy av märken som inte kostade så mycket (tror jag hade den där mousse-foundationen, H&M egna märke etc).


drutten2
2013-04-06 12:51
#3

Även jag har problem med fet T-zon.

Sminkar mig inte så ofta men då jag gör det så använder jag -Id matte bare minerals som fundation.och den matta Veilen som är från samma serie. funkar hyffsat tycker jag.

Sedan när det gäller rengöring så instämmer jag med att det helst inte ska innehålla uttorkande alkoholer eller tensider. Då producerar inte huden lika mycket fett. Huden kan dock behöva en övergångsperiod innan den vänjer sig.

Det jag använder just nu är. Aleppotvål eller Rasullera som tvätt och rosenvatten som ansiktsvatten. Har även gjort en egen "skakl-lotion" som innehåller 3 delar rosenvatten 1 del jojobaolja och eterisk Citron Olja, som har en sammandragande och renande verkan på fet hud.

Anledningen till att jag kallar den skaklotion är att oljan lägger sig på vattnet i flaskan när man blandat ingredienserna och skakar den kraftig innan användning. Tar 3-4 droppar och stryker ut över ansiktet.

Det funkar bra för min hud. 🙂


[Classsic]
2013-04-06 19:40
#4

Jag har använt både oljefria krämer och fetare varianer på krämer vilket jag har i dagsläget men jag har fortfarande lika fet hy…Har provat väldigt många foundations och även BB-cream (mer en färgad dagcreme) men samma feta blanka t-zon uppstår ändå :(

[Classsic]
2013-04-06 19:41
#5

Och så pass blank som jag blir (man kan i princip spegla sig i mig) kan jag inte visa mig ute, så jag måste ju göra något åt detta och då blir det  att pudra på då jag inte vet om något annat?

drutten2
2013-04-06 23:26
#6

Det kanske inte bara är krämerna i sig som är lösningen på problemet, utan även rengöringen. Icke uttorkande sådan. ;) Vad använder du att rengöra med? :)

Sedan kanske du inte kan få bort det helt, men dämpa fettutsöndringen något.

Annons:
MajaL
2013-05-11 17:54
#7

Då får jag betrakta mig som inbiten nörd här. Går till hudterapeut var 8e vecka på ansiktsbehandling. Använder bara Bare minerals samt ett märke som heter Dr Gross. Det är vad som kommer i närheten av mitt ansikte. Inget annat. Har sjukt känslig hy och den blir ohyggligt lätt fet.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

[Kajsaa_00]
2013-06-19 14:11
#8

http://www.apoteksgruppen.se/sok/?search=aco+spotless&showxml=true&sort=both

Den där återfuktande krämen (fast nermattande) är jättebra, har hört det från en kompis hon älskar den :)

drutten2
2013-06-19 19:25
#9

Jag har provat denna från Lush.

Jag är väldigt nöjd med  den. Den drar liksom ihop porerna.

https://www.lush.co.uk/product/144/Enzymion-Moisturiser

[Classsic]
2013-06-19 22:44
#10

#8 Den har jag hemma :)

#9 Den får jag nog ta och prova då!

[AnnaRen]
2013-11-11 12:01
#11

Jag har samma problem, inte alls trevligt. Har hittat en billig "kräm" som man smetar på innan man lägger på foundation, det är en så kallad "mattnings kräm" .. den mattar ner huden och gör den slät! Den funkar galant på min hud.. du märker skillnaden på en gång !

Gå in på kicks och säg att du vill ha en mattnings kräm för ansiktet av Lumene eller vad nu de märket heter.. grymt bra!!!

Sen kan man ju investera i en bra foundation, en som passar din hud :)

imilia
2014-03-21 08:23
#12

Jojobaolja är bra för att normalisera hud som antingen är för torr eller för fet. Oljan liknar hudens egna talg och fungerar faktisk jättebra enligt mig. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: