Annons:
Etikettredskap-ingredienser-råvaror
Läst 4566 ggr
[Mamma-Mia-Marie]
2013-04-15 06:39

Trollhassel - rengöringsolja

> Hejsan, ni som är kunniga här…finns det att få tag på en rengöringsolja med trollhassel? Går det annars att göra en själv? Gärna med kokos och aloe vera i också…

> Tänkte dels försöka hitta en sådan rengöringsolja och sedan även en för smink (makeup) borttagningsolja med aloe vera och kokos…

> Sen letar jag även möjligheten till en duscholja - kokos + doft och även en hudlotion kokos (eventuellt lavendel)

> letar även tvål med kokos, lavendel, teatree Olja tex.

Alltså dofterna jag gillar och klarar av =) är: kokos och lavendel sen behovet av olika andra braiga saker…

Kan man göra sånt här själv - hur? Eller finns det någon som säljer? Är dessa dofter, oljor, smaker eller vad man skall kalla det bra?

Annons:
Exxozzie
2013-04-17 11:20
#1

En rengöringsolja är väldigt enkel att göra. Jag hade gjort så här:

  • Kokosolja (inte kokosfett, det är för hårt)

  • Trollhassel, antingen torkad eller färsk

  • Aloe vera som växt (aloejuice löser sig inte i oljan)

Skär av aloe verablad och gör minde bitar av den. Lägg i bitarna och trollhasseln i kokosoljan (oljan måste täcka växtdelarna). Låt dra i en flaska i en månad. Sila av och förvara svalt. :)

Alla oljor går att ta bort smink med. Om ögonen klarar rengöringsoljan ovan kan du använda den. Jag använder jordnödsolja från affären att ta bort mascaran med.

Du verkar gilla kokos. 😃


[Mamma-Mia-Marie]
2013-04-17 17:44
#2

=) japp jag gillar kokos *hehe*

Vars hittar jag trollhassel, aloe vera - växter (torkad eller färsk) har ej sett det någonstans…

Kan du ge exempel på kokosolja, då jag endast fått tag på biofood, skall försöka göra nått eget…letar även aloe vera gel…och kokosolja med doft som man kan smörja kroppen med =)

(tack för alla förslag och receptet)

Exxozzie
2013-04-18 01:41
#3

Jag köper väldigt mycket från naturkosmetikkompaniet.

De har trollhassel där men de kallar det för hammameliss. Det är samma sak men olika namn:

Länk

Tror jag köpte en aloevera växt på plantagen. Annars har naturkosmetikkompaniet det mesta som du behöver, kokosolja också. Jag vet att de har en del från aloe vera också. :)


[Mamma-Mia-Marie]
2013-04-18 08:53
#4

Härligt skall kolla upp det…önskade jag kände någon här där jag bor som är intresserad av sånt här som man kunde umgås med och "fixa" tillsammans med och göra egen tvål, lotion, rengöringskräm mm. =)

Men jag bor i fel ände av landet tror jag *suck* hittar ingen…

Exxozzie
2013-04-18 13:11
#5

Jag vet hur det känns. ;)


[Mamma-Mia-Marie]
2013-04-18 15:34
#6

Här uppe i norr skulle det behövas en alternativ affär med sortiment att göra egna saker även nyttigt då det gäller mat - alla andra ute ställen har "skit mat" vi har en resturange ROST och en butik som är som ekologisk Meretes men ingenstans där man kan handla råvaran och göra själv liksom!!! Skulle önska ett RAW - NATURLIGT CAFÈ/BUTIK dit man kunde gå och tjöta med andra och även handla =)

Annons:
[Mamma-Mia-Marie]
2013-04-23 07:44
#7

Fortsätter på min lilla tråd här…

Funderar kring att göra tvål på kokos eller rapsolja med tea tree Olja för rengöring av ansikte och kropp, hur gör man då eller finns det att köpa färdigt redan?

Sen funderar jag på detta med tvål till håret och balsam - vi nyttjar det nu och handlar från jordklok.se "faith in natur" tvål och balsam men det innehåller ju "försåpad palmolja och kokos" vilket är lika med ALS egentligen…

Och sist men ej minst LÄPPSYL - någon som har att sälja eller som kan rekommendera nått - gärna svenska råvaror och kokos, olivolja funkar bra (tål vi) sen så lite smak som möjligt - naturell!!!

Hittade en aloe vera gel 98% på hälsokraft butiken (köpte ej) vill nu kolla om detta är nått bra…av detta märke:
http://www.bodystore.com/3/sv/varumarken/jason-natural-cosmetics

Upp till toppen
Annons: