Annons:
Etikettredskap-ingredienser-råvaror
Läst 3836 ggr
tlover
4/27/13, 6:00 PM

Salvproblem

Hej, Jag och min man har försökt att göra salva nu några gånger en den blir aldrig en salva. Vad kan det vara vi gör fel?

Jag har inte hela receptet hr men den innehåller Olja, örtinfusition, bivax, emalugeringsvax, c-vitamin pulver och glyserin.

Vi gör som det står på receptet men det blir aldrig rätt 😕(receptet får jag skriva ut sen)

Nån som har nån ide vad som kan vara gjort fel? (jag vet lite svårt utan recept men jag sitter i en bil just nu)

tack på förhand för ideer

l'm back

Annons:
Exxozzie
4/27/13, 8:53 PM
#1

Vad är det som gör att det inte blir en salva?

Blir den för tunn? Skiktar den sig?

Kommer du ihåg vad emulgeringsvaxet heter mer exakt?

Det är svårt att veta vad ni gör fel om man inte vet vad som är fel. 😉


tlover
4/27/13, 9:55 PM
#2

Jo jag förstår, jag var lite trött och orkade inte skriva för tydligt, den … skiktar sig tror jag man borde kalla den, det blir en infusition under och en vax/oljeblandning över.

Emulugatorn är: "basemulgator" "glyceryl monostearate"

Det var det närmaste vi hittade efter översättning från engelska (receptet är på engelska)

l'm back

Exxozzie
4/27/13, 11:53 PM
#3

Ingen fara. :)

Det kan bero på lite olika saker. Men jag känner igen problemet, det är tråkigt när det händer.

Det låter som att basemulgator inte får en chans att emulgera faserna. Alltså göra så att vattenfasen och fettfasen blandas samma till en jämn kräm/salva. Det låter även som att salvan inte alls gå ihop sig innan ni får detta problem. Eftersom jag inte vet receptet (mängd på fett- resp. vattenfas eller hur mycket av emultionsmedel där är) tänker jag på vad som brukar hända för mig:

  1. Det är viktigt att vattenfasen och fettfasen värms i separata kärl till 65-70 grader innan de vispas ihop.
  2. Envisa blandningar kan behöva mycket vispande (alltså vispa-grädde-vispande) för att kunna gå ihop.
  3. En del emultionsmedel fungerar inte så bra som man vill. Det kan handla om att man använder en för liten mängd. Men har man ungefär lika stora mänger vattenfas som fettfas kan VE- och MF-fett fungera bättre.
  4. Vet man att ens blandning är svår att få ihop är det ingen idé att stressa med avsvalningen. Låt den svalna utan kallt vattenbad men under vispning.
  5. Om konsistensen ändras till att bli lite tjock och kladdig (beror på hur det är meningen att det ska bli) under avsvalningen, vispa hårdare tills blandningen är slät igen.

Det var det första jag tänkte på men det kan ju vara något annat också.


tlover
5/9/13, 9:48 AM
#4

receptet hade inge temperaturangivelser tyvärr

receptet var 2 msk (ca 20 g) viol (vi använde lavendel istället)

2 msk (ca 20 g) kamomill

250 ml nykokt vatten

1 tesked bivax

2 matskedar mandelolja (vi använde oliv har hört att det också går)

1 tsk citronsyra

1 tsk glycerin

2 tsk "emulsifying vax"

Mitt "matlagningssinne" (jag har gjort vegans majonäs förut men inte salva) säger att det är för mkt vatten jämfört med Olja, (man gör en infusition av blommorna och vattnet så det är inte exakt 250 ml men det är ändå ganska mkt)

Jag funderar om det kan vara nått slags skrivfel i originalreceptet tex

l'm back

Exxozzie
5/10/13, 9:55 AM
#5

Jadu.. Det kan faktiskt vara så att det är för mycket vatten. När jag tänker salva, så är det väldigt mycket fett (på sin höjd kanske 10% vatten).

Men det borde ändå blanda sig. Jag har gjort mycket tunna lotioner som innehåller mindre fett än ditt recept.

Jag ska kolla runt lite och se om jag har något bättre svar..


Exxozzie
5/10/13, 10:06 AM
#6

Nee… Jag hittar faktiskt inget som är fel med själva kombinationen av ingredienser..

Men jag tycker mig se att salvan kommer bli mer som en lotion, men det är ju så klart upp till var och en vad man kallar vad och hur det definieras.

Det jag kan utgå ifrån nu är:

  1. Emulgeringsmedlet som används klarar inte av denna typ av recept. (Jag har inte använt basemulgator någon gång, så jag vet inte alls hur det brukar vara att jobba med).
  2. Något blir fel i själva tillverkningen.

Det är rätt dos på emulgeringsmedlet. Jag har räknat lite på receptet och kan inte hitta något fel. Det är ca 10% fett och då ska det vara 3-5% basemulgator i, vad jag kan läsa mig till…


Annons:
tlover
6/16/13, 9:44 PM
#7

vi såg att han som skrev boken gjort samma salva i hans TV program, där gjorde han annorlunda så vi ska testa det nån gång men även andra sätt, tack 🙂

l'm back

Upp till toppen
Annons: